Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LGB failliet ?

Gestart door TrainTechnology, 18 september 2006, 23:12:42 PM

TrainTechnology

Onbevestigd maar het lijkt waarheid te zijn (als je de Duitse forums mag geloven): LGB heeft de boeken neergelegd...

Dit bericht is volgens Duitse forumleden vanavond op lokale TV bekendgemaakt. Een kandidaat-overnemer zou er ook al zijn: Piko !

De thread die ik vond: urlhttp://www.db-server.de/gartenbahn/s.afp?!_1WF1D7M8Xn=283182/url

Wat mij betreft is dit nog onbevestigd, maar ik vrees ervoor...
Iemand meer info ?

Mattias

n/a

We zullen het wel zien.

Guy Van Meroye

Aanvraag tot faillissement werd bevestigd in N?rnberger Zeitung van 19/09/2006. LGB zou in problemen geraakt zijn door sterke terugname van omzet in de Verenigde Staten, waar de handelsovereenkomst met de Amerikaanse vertegenwoordiger zou opgezegd zijn. In de VS zou LGB vooral concurrentie hebben van goedkopere producten uit Azi?.  Het gerucht doet de ronde dat Kingsbridge Capital, de overnemers van M?rklin, ook in LGB ge?nteresseerd zouden zijn.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Guy
 

Brunel

LGB doet er zelf niet geheimzinnig over.
http://www.lgb.de/deutsch/index.htm
Klikken op LGBnews.

ysbeer

Ook kibri zit nu in de problemen.

Bron eisenbahn koerier

Gesch?ftsf?hrer Klaus Sick wirft den Bettel hin

Beim B?blinger Traditionsunternehmen Kibri ist Feuer unterm Dach. Gesch?ftsf?hrer Klaus Sick hat zum 31. Juli beim Amtsgericht seinen R?cktritt erkl?rt. Er wirft dem Komplement?r der Kindler & Briel KG, Paul J?rgen Keller, vor, eine dringend notwendige Nachfolgeregelung zu blockieren - und damit den Betrieb und Arbeitspl?tze zu gef?hrden.


In einem Schreiben an Gesch?ftspartner k?ndigt der seit ?ber 40 Jahren bei dem Spielzeughersteller besch?ftigte Sick sein Ausscheiden aus der Kibri GmbH zum heutigen Tag an. "Bis zur Stunde wurde kein neuer Gesch?ftsf?hrer von den Verantwortlichen benannt, deshalb bem?hen wir uns momentan, dass das Amtsgericht schnellstm?glich einen Notgesch?ftsf?hrer stellt", hei?t es im Schreiben Sicks. Der R?cktritt ist laut Sick die Konsequenz aus seinem vergeblichen Bem?hen, seit dem vergangenen Jahr eine Regelung in der Nachfolge seiner Person als Gesch?ftsf?hrer zu erreichen. Bereits 2005 habe er den verantwortlichen Komplement?r der Kindler & Briel KG, Paul J?rgen Keller, als Verantwortlichen der Kibri GmbH aufgefordert, einen Nachfolger einzusetzen oder aber die Firma zu verkaufen. Doch weder Keller noch die anderen f?nf Gesellschafter der GmbH h?tten darauf hin reagiert.

Im Februar hat laut Sick die Kreissparkasse ebenfalls diese Forderung erhoben. "Gleichzeitig gab die Kreissparkasse bekannt, wenn sie keine Entscheidung bekommt, bestimmte Darlehen, die im Oktober auslaufen, nicht mehr zu verl?ngern, was zur Folge h?tte, dass die Kibri GmbH Insolvenz anmelden muss", hei?t es im Schreiben Sicks. Auch die Wirtschaftspr?fer forderten entsprechende Entscheidungen, da ansonsten die Bilanz f?r 2005 nicht mehr testiert werden und kein Lagebericht erstellt werden k?nne, weil die Aussagen von Keller fehlten. "Mit der Bilanz 2005 wurde somit noch nicht begonnen, da uns auch noch die Auftragserteilung f?r die Kindler & Briel KG von Herrn Keller fehlt", begr?ndet Sick seinen R?cktritt weiter und weist darauf hin, dass ohne eine Bilanz zum 30. September des Folgejahres die Bank Finanzierungszusagen zur?ckziehen k?nne, was ebenfalls Insolvenz bedeute.

Sick sieht aber auch die ?brigen Gesellschafter in der Pflicht und wirft diesen Unt?tigkeit vor. Diese h?tten zwar von Keller schon l?nger eine Gesellschafterversammlung gefordert, dieser sei aber nicht bereit, die einzuberufen. Daraufhin habe er f?r 16. Juni eine einberufen. "Am 12. Juni erhielt ich ein Schreiben von Herrn Keller, in dem er mir die Einladung zu dieser Versammlung untersagte, mit der weiteren Aussage, dass er nicht erscheint und auch alle Beschl?sse, die bei dieser Versammlung gefasst w?rden, nicht rechtskr?ftig w?ren", beschreibt Sick seine weiteren Versuche, die Probleme zu l?sen. Doch Kellers Stellung als Komplement?r erlaube ihm, Beschl?sse der Gesellschafterversammlung umzuwerfen. Der in Baden ans?ssige Paul J?rgen Keller war gestern telefonisch nicht f?r eine Stellungnahme zu erreichen, eine entsprechende E-mail-Anfrage blieb unbeantwortet.

Um selbst nicht f?r Steuerzahlungen und Sozialversicherungsbeitr?ge haften zu m?ssen, k?ndigte Sick am 16. Juni daraufhin seinen R?ckzug aus der Position des Gesch?ftsf?hrers auf Ende Juli an. Keller habe nicht reagiert. Die Gesellschafter h?tten einen Anwalt eingeschaltet, um gegen Keller vorzugehen, doch sei das Mandat inzwischen wieder zur?ckgezogen worden, "so dass von dieser Seite nichts mehr unternommen wird", beklagt Sick. In Gesellschafterkreisen wird von einem "Trauerspiel" gesprochen. Die starke Zersplitterung der Eigentumsverh?ltnisse unter den Erben macht Regine Stachelhaus daf?r mit verantwortlich. Die HP-Gesch?ftsf?hrerin und Tochter von Wolfgang Brumme spricht von "null Einfluss", den sie mit einem Anteil von einem Achtzehntel habe. Aber kommentieren m?chte sie die Vorg?nge aber nicht. Der 62-j?hrige Klaus Sick f?rchtet vor allem um die Arbeitspl?tze der 111 Jahre alten B?blinger Traditionsfirma. Von den ?ber 50 Besch?ftigten sind ein Dutzend in der B?blinger Verwaltung t?tig, die anderen in der Produktion in Schopfloch bei Horb.

Dabei, so Sick, habe sich das Unternehmen in einem schwierigen Marktumfeld bis zum Juli gut behauptet, die geplanten Ums?tze erreicht. Ob im operativen Gesch?ft schwarze oder rote Zahlen geschrieben werden, wollte Sick der KRZ gegen?ber nicht erkl?ren.

Auch ?ber das Verhalten der Gesellschafter in Bezug auf die Finanzen der GmbH machte er keine Angaben, wollte aber auch nicht best?tigen, dass Gelder herausgezogen wurden: "Manchmal ist f?r Gesellschafter eine Verlustzuweisung besser

wim ysbeer

argilla

Een ander "gerucht" opgevangen ( gelezen op het forum ginder) via de USA. Vermits er daar problemlen zijn met de vertegenwoordiging van LGB zou het zijn dat Aristocraft de overname van LGB wel zien zitten ?????? wie weet meer ????
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bert Ossevoort

De amerikaanse devisie is verkocht aan een nieuw opgericht bedrijf G45 dat samen werkt met lgb duitsland [hoelang dat nog bestaat] en ook piko zal gaan verdelen ,meer lees zelf

http://www.trains.com/grw/default.aspx?c=a&id=442

Wordt vervolgd?

argilla

Bert, als ik het dus begrijp (verbeter indien nodig) is het een consortium van bedrijven ( Aristo, hartmann, Accucraft enz....)actief in de "grootspoor" dat de devisie van USA LGB zal overnemen , correct ??

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bert Ossevoort

Niet helemaal Argilla,
Misschien is het jouw bekend dat er al een LGBAO devisie was of wel lgb amerika only ,de devisie amerika had eigen producten,vanuit eigen fabriek in samenwerking met neurenberg.
Tevens Service en ondersteuning,deze devisie heeft zichzelf eigenlijk gered door over te gaan in G45 ,echter een bijkomend iets is dat ze nu ook Piko G en Noch gaan importeren en leveren aan de klanten.
Dus een zeer uitgebreide importeur met fabriek zullen we maar zeggen.

Piko is met de G spoor taurus geen nieuw komer trouwens ,voorheen was er een devisie bij Piko die produceerde voor lgb ,echter lgb wilde alles weer zelf gaan doen ,de afdeling bij piko heeft toen besloten een eigen weg in te slaan met gevolg de taurus welke binnekort zal verschijnen voor rond de 220 euro .

Mede een oorzaak dat lgb zijn markt ziet verkleinen ? Piko heeft al aangekondigd als de lok aanstaat een bijpassend rijtuig te gaan maken voor rond de 80 euro ,even iets anders dan de 209 euro welke je moet betalen bij lgb voor een DB rijtuig,wat was aangekondigd voor rond de 125 euro ,echter dit bleek niet te realiseren ?

Bij andere wel,... afwachten is het nu wie nog wat gaat doen.
Bert.

n/a

? (-: LGB op de fles, de ??n zijn dood..... ;-)

..... is de ander zijn brood. Er zijn nog wel een paar fabrikanten die LGB-compatibel zijn. Ik ben (gelukkig) geen LGB-rijder. Daar heb ik gewoon geen geld voor, prijzen van 1000 euro voor een lok en meer dan 200 euro voor een wagen zijn bij LGB heel gewoon.

Als de firma Lehmann slim is, legt men zich toe op het leveren van de vitale onderdelen voor het tuinspoor:

-draaistellen, al dan niet gemotoriseerd. Vooral Zwitserse en Oostenrijkse loks van v??r de 80-er jaren hebben draaistellen met aangebouwd trek- en stootwerk.

-wielstellen, standaardonderdelen (drijf-en koppelstangen, cilinders enz.) voor loks en wagens.

-bouwpakketten voor rail, wissels enz.

Zodat een veel breder publiek bereikt wordt en de creativiteit gestimuleerd wordt. Ook het grote voorbeeld schakelt steeds meer over op modulaire bouw. Spaart kosten.

Ik heb een tijdje meegedaan met een modulebaan in H0m, als je voldoende geld hebt koop je alles wat de markt biedt. Maar is dat ook leuk?

Daarom heb ik niet gekozen voor LGB. Omdat ik daar geen ruimte voor heb en zoals al eerder genoemd, de prijs.

Ik heb gekozen voor 1m. Daarvoor is nauwelijks iets te koop. Maar met wat fantasie kun je alle kanten op:

Spoorstaven voor spoor 1 leveren M?rklin, Hegob en nog een aantal kleinseriefabrikanten. Op beurzen is e.e.a. voor een krats te koop. De bielzen pas je aan door er 13 mm tussenuit te zagen. De radius kan 1.4 x kleiner zijn en is ook nog eenvoudig te buigen zonder speciaal gereedschap.

In veel gevallen zijn wiel- en draaistellen van spoor 0 te gebruiken. Vooral de Amerikaanse markt levert voor spotprijzen. GM&S in Haarlem (NL) levert al veel onderdelen voor zelfbouw spoor 0, oa motoren, worm- en tandwielkasten.

Ook in huis kun je met spoor 1m veel beter uit de voeten.

Heb je wel ruimte en gaat LGB in de toekomst volgens mijn idee modulair leveren, heb je er als het materieel je na een tijdje niet meer bevalt, geen moeite om loks en wagens om te bouwen.

Doe als de Zwitsers, zij recyclen letterlijk alles en blijven zo betaalbaar up-to-date. Ook bij de vele 'Privatbahnen' groeit het geld niet aan een boom.

Het is zelfs mogelijk om loks en wagens van karton te bouwen, als je de basis maar hebt. Mislukt of om een andere reden niet meer aantrekkelijk? Recyclen en opnieuw beginnen.

Ed1m
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Aan het eind van m'n geld hou ik een stukje maand over.

Bert Ossevoort

Wel Ed 1m,

Wil toch even reageren op jouw standpunten die ik maar ten dele kan volgen ,
ruimte is duidelijk ,dat heb je wel of niet.
echter prijzen ,neem een fals onderlosser van bemo of lgb deze zijn nieuw net zo duur dus ,dat standpunt vind ik niet passend in het onderwerp.
Bij lgb kan je alle onderdelen al los kopen ,dus voor de zelfbouwer alle mogelijkheden .
En waarom nieuw kopen als je geen genoeg geld hebt ,er is ook nog zo iets als tweede hands.Wat je zelf ook al aangeeft in zwitserland 1/1 heel normaal ,bij mij dus ook ,dan verbouw je ook wat makkelijker iets ,en bij mij zijn er ook eigen bedrijfskleuren.

Dus het 1m bouwen is een visie voor ruimte maar kleinserie fabrikanten weten tegenwoordig ook hun prijzen net als op 2m.
En je kan het zo duur maken als je zelf wilt,en voor lgb lijkt mij bouwen in plastic beter als je er ook buiten mee aan de slag wilt en sneeuw en regen geen belemmering mag wezen.

Ed 1m succes met jouw projecten ,misschien zien we er nog eens wat van ,Bert.


Willems

Ed 1M
Ben het niet helemaal met je eens, locs van ver over de 1000 euro, natuurlijk zijn die er, maar ga voor het gemak niet voorbij aan de loks beneden de 1000 of zelfs beneden de 500 euro en zelfs voor de helft daarvan zijn er nog te koop.
Stoomlok digitaal nieuw CL DECOR te Sijsele 249?
tramlok MT (Mechelen-Terneuzen)
Ik ben zelf in 2003 begonnen met LGB en heb inmiddels (prive) zo'n 15 lokomotieven en circa 50 wagons ,zouden deze allen aan uw prijs gekocht zijn dan verdien ik meer dan dat ik ooit geweten heb.
Maar allez  ik heb in HO ook ooit stoomloks van 519 euro gekocht en de Reeks 51 van Jocadis a 425 euro, dus duur?  ja, maar in verhouding niet duurder dan welke andere schaal dan ook.
Ben trouwens wel blij dat LGB doorstart.
Wim Waleboer
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

tonycabus

O Die!
Dag Wim! Welcome back, man!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Willems

Dank u Tony, ik had het met het voorstellen van de nieuwe leden over "oude bekenden" en daar hoor jij dus inderdaad ook bij.
Heb gelukkig weer meer tijd voor mijn hobby, en ben mijn HO nog steeds trouw hoor.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tonycabus

O Die!
Dag Wim! Welcome back, man!



hoezo verkeerde draadje[:p][:D]

wim ysbeer