Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Opendeurdag werkplaats Melle 30-03-19

Gestart door Val-Rikard, 19 april 2019, 17:34:49 PM

Val-Rikard

Een kort beeldverslag van de gloednieuwe onderhoudswerkplaats te Melle.
Didactisch materiaal voor modelbouwers die binnen 70 jaar een loods wensen na te bouwen uit 2019...
Of gewoon voor modelbouwers die het heden wensen na te bouwen...  ;D

https://youtu.be/29Q3gfwUDBs

Veel kijkplezier.  ;)

evan

Toffe reportage!

Op 3'52" is er een bekende in beeld.  Suske?

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Val-Rikard

Citaat van: evan op 19 april 2019, 19:51:07 PM
Toffe reportage!

Op 3'52" is er een bekende in beeld.  Suske?

De enige echte Suske!

SuSke

Yep, mekaar tegen het lijf gelopen en blijven lopen...  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

T13 rules

Rik,
zeer mooi filmpje. nu zie ik onze werkplaats eens door iemand anders ogen.
voor mij is alles wat jullie te zien kregen, dagelijkse kost.
nu zie ik wat de mensen eigenlijk niet weten en dus zeer verwondert zijn over de technologie die op treinen gebruikt wordt.
dank u voor de mooie reportage.
 

Johnnytrein

Suske is dat niet pijnlijk zomaar tegen elkaar lopen en dan nog blijven doorlopen? ;)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

SuSke

ongeloofelijk pijnlijk, zeker als ge let tweeën een foto van hetzelfde wil nemen  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

nmbssncb

Dank voor het delen.  Was in de buurt, maar kon toch niet gaan kijken...

Wat is de functie van de grijze en rode kabels die te zien zijn tussen tijdstempels 2:14-2:28?


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 04 mei 2019, 12:30:49 PM
Dank voor het delen.  Was in de buurt, maar kon toch niet gaan kijken...

Wat is de functie van de grijze en rode kabels die te zien zijn tussen tijdstempels 2:14-2:28?


Willy

Ik denk eerder dat het leidingen zijn ipv kabels, dus ik heb een sterk vermoeden dat deze dienen voor de aanvoer van smeerolie/vet van de wiellagers...
Dat smeermiddel zou volgens mij binnen in de loc in grote(re) hoeveelheid opgeslagen worden daar in de lager zelf de ruimte beperkt is.

;)

nmbssncb

Leidingen i.p.v. kabels (= elektrische leiding  :) ).

Smeerolieleidingen?  Daaraan twijfel ik wanneer ik naar de "aansluitpunten" kijk.  Wanneer ik het beeld met tijdstempel 2:16 uitvergroot, wordt het helaas te onscherp om e.e.a. duidelijker te zien.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 04 mei 2019, 18:10:01 PM
Smeerolieleidingen?  Daaraan twijfel ik wanneer ik naar de "aansluitpunten" kijk.

Als je gelijk hebt heb je gelijk!
Willy, je hebt gelijk!!! ;D ;D

Ditmaal zat ik er naast, het was echter een veronderstelling van mij zonder aandachtig te kijken... :-[

;)

Val-Rikard

Ik ken daar eigenlijk niet zo veel van, zou het niet gewoon de aansluiting zijn voor stroom afname van de sporen?  ::)

Groet, Rik

nmbssncb

Citaat van: Rangeerduivel op 04 mei 2019, 18:19:32 PM
Citaat van: nmbssncb op 04 mei 2019, 18:10:01 PM
Smeerolieleidingen?  Daaraan twijfel ik wanneer ik naar de "aansluitpunten" kijk.

Als je gelijk hebt heb je gelijk!
Willy, je hebt gelijk!!! ;D ;D

Ditmaal zat ik er naast, het was echter een veronderstelling van mij zonder aandachtig te kijken... :-[

;)

Misschien is de grijze een (elektrische) kabel en de rode toch wel een (smeerolie) leiding...

Citaat van: Val-Rikard op 05 mei 2019, 07:26:13 AM
Ik ken daar eigenlijk niet zo veel van, zou het niet gewoon de aansluiting zijn voor stroom afname van de sporen?  ::)

Groet, Rik

Dat was aanvankelijk ook mijn eerste conclusie.  Pantograaf + en rail -.  Maar ik heb geen idee hoe elektrische tractiemotoren worden aangesloten op de aansturing binnenin de lokomotief.  Mijn zoektocht op het web heeft mij nog niet wijzer gemaakt.
nmbs < Willy > sncb
===============

loebaske


Ben op zoek in men foto's welke kabels je bedoel, bij wie horen deze toe, DMU-21xx-Disero??

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 05 mei 2019, 11:49:13 AM

Ben op zoek in men foto's welke kabels je bedoel, bij wie horen deze toe, DMU-21xx-Disero??


Zo moeilijk is het niet hé Eric, het betreft hier een 21XX...

Citaat van: nmbssncb op 05 mei 2019, 11:38:10 AM
Misschien is de grijze een (elektrische) kabel en de rode toch wel een (smeerolie) leiding...
Willy, ik denk dat jouw eerste mening dichter bij de waarheid zit, zoals ik het zie zijn het beide identieke electrische kabels, enkel de isolatie verschilt van kleur.
Maar waarvoor ze dienen...geen idee, al zal de rode waarschijnlijk wel voor stroomtoevoer staan en de grijze voor massa...? :-\

;)