Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lengte van de secties in één blok in N

Gestart door Belgaboy, 19 april 2019, 15:59:46 PM

Belgaboy

Hallo N-Folks,

Sinds ik nieuw ben in de N klasse heb ik dus een heleboel onbeantwoorde vragen...
Eén daarvan is de lengte die de verschillende secties in één blok moeten hebben. Ik zal even uitleggen wat ik precies bedoel:

Ik plan acht opstelsporen in het schaduwstation die een lengte hebben van 133 cm per stuk. Ik deel mijn blokken meestal in in drie secties (inrijsectie, remsectie en stopsectie)
Dit systeem moet mij toelaten om exact te kunnen bepalen waar de trein effectief tot stilstand zal komen.
Voor de inrijsectie heb ik 99 cm, voor de remsectie neem ik 22 cm (één rail 9100 van FLM) en voor de stopsectie 11 cm (één rail 9101 van FLM)

Wat zijn de meningen over deze lengtes? (te kort, te lang, ...)

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Dirkh

Met welk programma bestuur je de baan?
Ik werk met koploper en heb een binnenkomende melder aan het begin van de opstelsporen en stopmelder aan het einde telkens 20 cm lang. Trein vertraagt vanaf de binnenkomende en stopt op de eindmelder.
die stopmelder van 111mm lijkt me wat kort, met een lange loc gaat die volledig gevuld zijn. op 22 cm remmen, lijkt me kort.

Michiel

Ik doe het net als Dirk, met dezeldes adviezen: 11cm is te kort voor een stopsectie (te veel doorschieters met vervelende gevolgen) 20cm is veel beter, en geen korte remsectie net voor de stopsectie, maar aan het begin van het blok een meldsectie, waardoor de trein heel rustig kan remmen tot aan de stopsectie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

 Michiel, als ik je goed begrijp werk je met slechts twee secties per blok dan? 1 als binnenkomende en remmende sectie en 1 sectie waar de trein moet stilstaan.

Ik ga iTrain gebruiken als besturing en daar kan je ook de max snelheid ingeven dat er mag gereden worden op de opstelsporen. Als ik die al lager zet is de remsectie dan nog steeds te kort?

Die stopsectie zit op het einde van het blok en hoe langer ik die maak hoe korter de beschikbare lengte wordt om de trein op te parkeren. Hoe waren de verhoudingen op LX1920? (Lengte van het totale blok en de stopsectie)
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

iTrain ken ik helemaal niet. Ik gebruik Koploper. Koploper heeft de mogelijkheid om automatisch, per locomotief, te leren hoe snel er verraagd en geremd moet worden opdat de trein net stailstaat bij aankomst bij de stopstectie. Koploper begint de remfase vanaf het moment dat de trein de aanmeldsectie inrijdt (en het sein op rood staat).

In m'n schaduwstation had ik blokken van 1 meter, met elk een stopsectie van 20cm. Een lange trein kan gepaard staan op 2 opeenvolgende blokken, en dus 2 blokken bezetten. Maximale treinlengte werd hierdoor 2m20.

Hoe iTrain met netjes remmen en precies stoppen omgaat, weet ik echter niet, maar in een schaduwstation mag je ook met een klap stoppen. Kwestie van niet te snel aan te komen rijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

iTrain heeft net dezelfde mogelijkheden. Initieel moet je elke loc een soort snelheidsbeperking laten ondergaan zodat het programma de rijkarakteristieken van die loc kent.

Ik heb toch nog een vraag: als de lok dus begint af te remmen vanaf binnenkomst in het blok ( en dit gedurende de volledige 80 cm van je inrijsectie dan moet een stopsectie van 20 cm toch voldoende zijn of mis ik hier nog iets?

Een stopsectie betekent toch dat de loc daar direct stilvalt als die erop komt? Of rijdt hij ook daar nog even door?

Als hij daar direct stilvalt kan ik per blok twee secties gebruiken i.p.v. drie ( bespaart ook terugmelders!)

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Weer met Koploper, na het leren remmen stopt de trein inderdaad precies bij aankomst aan de stopsectie. Maar tijdens het leren heb je dikwijls doorschieters. En wanneer je de eigenschappen van een loc verandert, moet Koploper weer herbeginnen met leren. Een blok van 11 cm is dan echt vervelend kort. Een doorschieter betekend dat de trein ofwel op een wissel komt inrijden, ongeacht z'n stand, met dikwijls ontsporing of kortsluiting als gevolg. Een doorschieter in vrije baan betekent dat de trein zichzelf zal bezet houden, ofwel een spookmelding genereerd. Ook vervelend.

Een stopsectie van 20cm voorkomt vrijwel allle doorschieters ... bijna allemaal...  ;)

Ik Koploper kan je ook meegeven dat een trein onmiddellijjk MOET stoppen wanneer een stopmelder is bereikt. Deze optie gebruik je dus in een schaduwstation, maar liever niet op de bovenbaan want dat is niet echt mooi. In je schaduwstation kom je dus met 11cm wel weg, maar in combinatie met:
- beperkte maximale snelheid (vb 80km/u)
- geen inertieregeling via de decoder
- opgelegd harde stop bij aankomst op stopmelder.
- gebruik van een diodeschakeling in ongedetecteerde secties (wanneer je stroomdetectie toepast)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Michiel

Juist even in Railmodeller Pro bezig geweest en ik heb de opstelsporen kunnen verlengen tot 144 cm. Ik ga nu ook maar twee secties per blok gebruiken, één inrij/remsectie van 122 cm en één stopsectie van 22cm. Dit bespaart meteen ook een extra terugmeldmodule want nu heb ik exact 16 secties.

Bedankt voor de goede raad.

Morgen wat hout gaan aankopen en dan kan de bouw beginnen.

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

voske

beste
ik rij met iTrain en heb bij elk blok of perron hoe je het ook wild noemen maar een melder en ik kan mijn trein op de centimeter laten stopen waar ik wil
op voorwaarde dat de trein een goede snelheid kalibratie heeft gehad 
met vriendelijke groeten
Voske

C.B.

iTrain werkt tegenwoordig ook met posities (stoppen hoe jij het wilt) en niet alleen met het klassieke  binnenkomst - stopmelder systeem.
Gewoon de lengte van de melders en blokken ingeven. Dit gaat desnoods met 1 melder , echter bij meerdere melders des te fijner het stoppen. (Anders de handleiding eens even lezen)
Alleen een vereiste: is dat je snelheidsmetingen moet doen van je inzetbare locomotieven.
Groetjes.
Claudio.

Michiel

Werkt dat systeem van iTrain met 1 melder per blok in beide rijrichtingen? Kan een melder aan verschillende blokken geassocieerd worden afhankelijk van de rijsituatie, vb. afhankelijk van de rijzin op de betreffende spoorsecties?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ramdani

Citaat van: Michiel op 23 april 2019, 08:12:50 AM
Werkt dat systeem van iTrain met 1 melder per blok in beide rijrichtingen? Kan een melder aan verschillende blokken geassocieerd worden afhankelijk van de rijsituatie, vb. afhankelijk van de rijzin op de betreffende spoorsecties?

1 melder werkt voor beide richtingen,en je kan een melder gebruiken om een ander blok vrij te geven;
maar een melder kan maar tot 1 blok behoren,
Koploper en Itrain hebben een andere filosofie,wat bij het ene programma werkt zal niet noodzakelijk bij het andere werken;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Belgaboy

Bij het werken met slechts 1 melder per blok stoppen treinen van verschillende lengte dan ook nog op dezelfde plaats in het blok? Of is de plaats waar gestopt wordt instelbaar per trein?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ramdani

in iTrain stel je voor elk blok in waar de treinen moeten stoppen,dit heeft niks te maken met het aantal melders,

;)ik zou eerst een testbaantje maken,daarvan kun je veel leren,een simpele ovaal met een inhaalspoor,

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Belgaboy

Michel, dat is exact wat ik van plan was.

Enkel is het interessante informatie of ik in deze testbaan per blok 1 of meerdere meldsecties moet gebruiken....
ESU ECoS 2.1, iTrain.