Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Stroomdetectie op de eerste as

Gestart door Heuficus@hotmail.com, 17 april 2019, 12:20:47 PM

Heuficus@hotmail.com

L.S.

Ik ben nieuw op het forum en hoop op dit forum een stukje advies te krijgen over het gebruik van terugmelders/bezetmelers.

Zowel ik als mijn vader rijden tweerail (Fleischmann) en maken gebruik van de Intellibox II. De baan wordt aangestuurd met Itrain. Een tijdje geleden hebben we voor de terugmeldingen een Littfinsky RM-GB-8N module gekocht en aangesloten zoals Littfinsky dat voorschrijft. In het kort komt het er op neer dat 1 van de railstaven doorloopt en wordt gevoed. De andere railstaaf is op meerdere plekken onderbroken. Elk geïsoleerd stuk wordt op de Littfinsky Module aangesloten. Elk blok bestaat uit twee gedetecteerde stukken.

Nu we aan het testen zijn of dit werkt, stellen we vast dat detectie van de locomotief of het treinstel pas plaatsvind als de loc/het treinstel volledig op het geïsoleerde stuk staat. Nu kan er gewerkt worden met offset mogelijkheden, maar eigenlijk zijn we op zoek naar een mogelijkheid om detectie plaats te laten vinden op de eerste stroomvoerende as die het gedetecteerde stuk binnenkomt.

Inmiddels ernomen dat dit mogelijk is door toepassing van een TM44 module van VPEB. Een prima oplossing voor 4 blokken per module. Prijstechnisch wel een stuk duurder als de littfinsky module. Zijn er nog alternatieven, die ook de eerste stroomvoerende as kunnen detecteren, maar prijstechnisch wat gunstiger zijn.

Met vriendelijke groet
Pascal van den Heuvel

Klaas Zondervan

Hier staat wat je kan doen om de detectie op de eerste stroomvoerende as te laten werken: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling

stoomlokje

Bij oudere  fleischmann locomotieven is het zo , dat er 1 zijde van elke as het wiel geïsoleerd is.
Als juist het draaistel of as met het geïsoleerd wiel in de detectiezone komt , en dat alleen dat wiel op de detectierail staat, zal er onmogelijk een stroompje vloeien naar de detector, tot dat ook de as met de andere stoomafname in de detectiezone komt.
Dat is echter wel simpel op te lossen , door op de as met het geïsoleerde wiel een weerstandje van +/- 4k7 te lijmen en aan beide zijden ( wielen op dezelfde as ) aan te sluiten. BVB met geleidingsverf.
Dan krijg je een verbinding tussen beide wielen , waardoor er wel een stroompje gaat vloeien naar de decoder , zodra die as op het detectiegedeelte komt.
De moderne lokomotieven hebben tegenwoordig op alle assen stroomafname, waardoor dat probleem niet meer voorkomt.

Grtjs,
Saskia

Klaas Zondervan

Saskia, je zoekt het te ver. Het probleem zit in het spanningsverschil tussen de gedetecteerde zone en de niet gedetecteerde zone. En dat is op te lossen door het tussenvoegen van diodes zoals beschreven in de link die ik noemde.

raf

ik heb een eigenbouw systeem en heb dat probleem niet
ook dat de trein in meerdere blokken tegelijk staat is geen probleem
trek ,duw ; loco in het midden maakt niet uit
als de loco goed is afgesteld dan stopt de trein via abc mooi voor het signaal
het is nog niet perfect maar werkt reeds beter dan die andere zooi

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

anne w

In de detectie eenheid zitten twee maal twee diodes en dus een spanningsval, elektrische stroom is ontzettend lui en neemt de kortste weg, dus als er nog stroom kan komen van de ongedetecteerde stukken dan gaat er geen stroom via de gedetecteerde stukken.

Oplossing: wat Klaas aangeeft of simpel, ook twee maal twee diodes zetten in de leiding naar de ongedetecteerde stukken, zodat de spanningen gelijk zijn.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

patrick smout

Dag Pascal,

Zowel Saskia als Klaas kunnen een punt hebben. Belanrijk om te weten is hoe jij de onderbroken staaf verbonden hebt. Worden alle secties verbonden met de Littfinsky module en dus gedetecteerd of zijn er secties die rechtstreeks naar de booster gaan en dus niet gedetecteerd zijn? Ik kan dit niet met 100% zekerheid afleiden uit jouw verhaal. Op mijn eigen baan zijn alle secties gedetecteerd en ik heb bvb een M2 stuurstand die hetzelfde euvel heeft. Komt door wat Saskia beschrijft. Bedoeling is om die nog om te bouwen zodat deze op alle wielen stroom afneemt.
Als je niet gedetecteerde stukken hebt dan speelt wat Klaas zegt mee (en kan je ook het verhaal van Saskia niet helemaal uitsluiten, zie  mijn M2 probleem)

Mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout