Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ESU geluidsdecoders

Gestart door PeterVG, 16 april 2019, 10:20:45 AM

GDE

Citaat van: evan op 18 april 2019, 18:40:01 PM
Geert, dat kan nog steeds, maar zet een schakelaar aan je FY spoor zodat je "net" op en af kan kan schakelen.
Misschien begrijp ik het verkeerd maar komt dat niet op hetzelfde neer als de stroom met uitlijnsysteem door bv messing hendeltjes op de fyddel yard sporen te laten ? Wat dan hetzelfde probleem geeft als door Peter aangehaald . Elektronica is iets waar ik nog niks van ken , wat ook de reden is waarvoor ik voor een eenvoudig systeem koos als de fydel yard  :D

oebr

nee Geert, wanneer je met hendels schuift duurt het 'lossen' langer, het is een soort van processie van echternach waarbij heel even heel vaak aan en uit geschakeld wordt.
Een schakelaar of relais heeft die dender veel minder en trekt geen belastende vonkjes zoals de hendel waarschijnlijk wel doet.
Je zou natuurlijk heel snel kunnen schuiven, maar dan nog.

Ik vermoed dat het probleem niet of minder acuut wordt bij fiddles waar loks netjes op gestopt of aangezet worden (lampjes incluis).
Is de decoder belast (lampjes, lopende motor, geluid aan...) dan krijgt ie het zwaarder te verduren bij vuil aan- of afschakelen.

Wat ook een mogelijke oplossing zou kunnen zijn is het gebruik van ABC, waarbij de lok eerst geremd en gestopt voor het afschakelen, of
omgekeerd pas vrij mag aanzetten nadat de DCC al even ingeschakeld werd. Iemand ervaring mee ?

Interessant draadje dit. Een gewaarschuwde modelspoorder is er twee waard zeker ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

evan

Op mijn banen (meervoud  ;D ) wordt in het schaduwstation het spoor stroomloos geschakeld door een relais terwijl de trein er nog op rijdt.  Nog nooit problemen gehad.  Het is dan wel een net contact en geen "wel-niet-wel-niet" contact zoals een messing schuifslotje bijvoorbeeld.  Ten slotte moeten treinen en hun decoder er tegen kunnen net zoals je de centrale afschakelt of er is bijvoorbeeld een vuil spoor of slecht contact op de baan...

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

De analyse van Red lijkt me correct.
Het schuifsysteem waarmee ik werk is een messing buisje waar een stalen pin doorschuift. Wanneer je de pin er in steek zit die meestal niet meteen goed wat al meerdere aan uit contacten kan geven. In de messing buis zit ook nog het nodige vuil. Allemaal niet bevorderlijk voor een goed contact. Dit steekspel  gaat trouwens gepaard met kleine vonkjes.  :-\
En inderdaad mochten we de treinen netjes tot stilstand hebben laten komen vooraleer we de sectie stroomloos zetten was wellicht minder schadelijk.
Uiteindelijk ben ik al lang blij dat ik een reden voor de grote uitval aan decoders gevonden heb. Hamsart staat nu op Zolder en komt daar wellicht niet meer af. Daarmee rijden zal zeldzaam zijn. De toekomst is lijn 41. Daarmee is mijn decoderprobleem hopelijk volledig achter de rug.

mardig23

Misschien een domme vraag, maar waarom schakelen jullie sporen stroomvrij?

Ik dacht dat het net de bedoeling was van digitaal rijden dat dat allemaal niet nodig was?

Mvg Karl

Ronald

Waarschijnlijk om stroom te besparen? Ook stilstaande locs blijven gebruikers vooral die met geluid.

eddy

Bij ons om een andere reden.
Scherpenheuvel is een enkelsporige baan met een kopstation met 5 sporen. Aan de andere kant is een verschuifbare FY met 8 sporen. De baan is 16 m lang. Wanneer nu een trein van het station de FY inrijd door een muizengat ziet de man aan de regelaar(roco maus) de trein niet meer. Op dat moment als de trein volledig op zijn spoor staat onderbreekt de bedienaar van de FY de rijstroom. Dan wordt er een signaal gegeven aan het station dat hij zijn regelaar op nul mag zetten. Dan schuift de bedienaar van de FY een andere trein voor het uitrijspoor,zet de schakelaar terug op ,en geeft door aan het station dat trein X met decodernummer Y klaarstaat en kan vertrekken. Dus zolang de treinen in de FY zijn ,zijn al de sporen stroomloos,dit is ook uit veiligheid. Als per ongeluk de bedienaar aan het station een verkeerde nummer induwt,of zijn regelaar niet op nul gezet heeft,kan er plots een trein in de FY ongewenst beginnen te rijden wat niet de bedoeling is.

Groeten Eddy

Dirkh

misschien helpt dit ook een beetje
onderaan de pagina straat een voorbeeld om pieken te vermijden

http://www.wiringfordcc.com/track_2.htm