Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ESU geluidsdecoders

Gestart door PeterVG, 16 april 2019, 10:20:45 AM

PeterVG

Graag wil ik naar jullie ervaringen peilen met ESU geluidsdecoders. Er wordt lyrisch gesproken over deze decoders op dit forum. Maar is dat bij iedereen zo. Zelf heb ik heel slechte ervaringen met deze decoders. Ik heb namelijk 6 locs welke uitgerust zijn met een ESU geluidsdecoder. Meestal verie 4 maar ook een oudere. Van de 6 locs zijn er nu 4 defect. Nochtans rij ik maar zeer zelden met deze locs. Zoals jullie weten ben ik vooral een banenbouwer. Als ik rij is dat ook maar beperkt in tijd.
3 decoders zijn totaal dood.
1 loc heeft een defecte luidspreker.
De 2 anderen doen het naar behoren.
Nu vraag ik mij af zijn er nog mensen waar deze decoders zulk een hoog sterftecijfer kennen.
Wat zou de reden kunnen zijn. Doe ik iets fout?
Tot voor kort reed ik met een Uhlenbrock centrale. Nooit had ik defecte decoders tot ik met ESU decoders begon.
Sinds kort heb ik een ESU ecos centrale. Het valt me op dat ESU decoders beter reageren op deze centrale. Het lijkt wel of ze minder haperen. Zou het kunnen dat ESU decoders slecht reageren op een Uhlenbrock centrale welke 20 jaar geen update heeft gehad.

Wat er ook van is voorlopig investeer ik niet meer in decoders. Ik bouw rustig verder aan mijn baan en zal binnen een paar jaar wel eens kijken wat de markt te bieden heeft als ik echt ga rijden op mijn baan in opbouw.

mardig23

Hoi Peter,

Ik heb hier wel wat loc's rondrijden met ESU Loksound, waarvan sommige zelfs nog oudere versies, en ik heb er nog nooit echt problemen mee gehad.
En ik heb bijna altijd met een IB gereden van de eerste generatie, waarop volgens mij nooit een update is opgeladen.

Ik heb eigenlijk al meer problemen gehad met originele Marklin sound decoders. Daarvan valt het geluid soms wel eens weg tijdens het rijden.
Maar ook hier is dat eerder uitzonderlijk dan regel...

Maar van ESU heb ik geen klagen ;)
Mvg Karl

Rangeerduivel

Peter,
Bij mij rijdt een mengelmoes van decoders, maar de hoofdbrok zijn wel Esu's.
De diesels met-, de eloks zonder sound.
De weinige decoders die gesneuveld zijn in al die jaren waren door eigen toedoen, ttz verkeerd aangesloten bij het zelf insolderen van sommige loc's zonder decoderaansluiting/interface.
Dus ik kan geen enkel merk iets kwalijk nemen, het was allemaal mijn schuld...
Ik heb zelfs een 21mtc waar enkele pinnetjes in ontbreken, (voor/door mij onherstelbaar) en dat komt door het veelvuldig verpluggen naar een andere loc, hij is dus mechanisch versleten!
Met de tijd ook een 2 à 3 tal luidsprekertjes moeten vervangen, maar voor het bedrag dat die kosten is dat verwaarloosbaar ::)
Mijn Uhlenbrock Intellibox daarentegen heb ik buiten gegooid wegens niets dan problemen met de cenrale zelf.
Ik heb die reeds lang vervangen door een Ecos II.
Daar heb ik nu wel het probleem mee dat ik het scherm niet kan kalibreren, zelfs Patrick Dankaert is er niet in geslaagd, hij gaf mij wel de raad om ze op te sturen naar Ulm, maar in plaats daarvan heb ik er mee leren leven dat ik altijd 1cm naar rechts van elke toets moet tikken, en dat lukt aardig tot nu toe... ;D ;D
Zo zie je maar, techniek, mechaniek, elentriek,'t is altijd entwa... :-\

;)

Ronald

Ik heb dezelfde ervaring... weinig problemen. Esu heeft een goede service dus voor de jongere decoders gewoon opsturen. Defect luidsprekertje lijkt mij geen probleem. Heel super zijn ze niet maar ze zijn ook erg klein.

De LS/LP 4 was al heel goed en nu zelfs de LS/LP5. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee.

krispy

Ik heb hier boven de 60 loc allemaal met ecu sound van ver 2 tot 4 ( 5 nog niet maar zal ni lang meer duren )
Heb tot nog toe slechts 1 defecte gehad , spontaan ontbranding van condensator die erop zit , hij werkt nog , maar de soundmodule is defect
Kwa luidsprekertjes , een 3 tal moeten vervangen tot nog toe ,  maar meestal door een domme fout van mezelf , tijdens mônteren
Maw ik ben zeer tevreden van ecu maar moet zeggen, geen ervaring met andere merken , heb me zelf voorgenomen bij 1 merk te blijven
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

D_Loc

Ook ik heb tot nu toe nog 0 defecte ESU decoders, nu heb ik geen baan dus locs rijden maar af toe (soms zelfs jaren niet, dus mogelijk is er intussen één defect dat ik nog niet weet).
In ieder geval de reeks 51 met 3.5 sound van de recente demo video (Loksound V5 met ter vergelijking aan het einde de oude V3.5) heeft ook na ik schat 8 of 10 jaar weer eens gereden en ook die decoder deed het nog probleemloos.

Een deel van mijn decoders wordt regelmatig geprogrammeerd met een nieuwe sound en ook dat heeft nog nooit tot problemen geleid.

Nog even wat extra info: ik gebruik een Roco multi maus voor de demo's
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterVG

Bedankt voor de reacties collegas.
Ik duim dat de locdokter nog enkele van de decoders kan redden.

anne w

Let wel op: er zijn luidsprekers met verschillende impedantie (zeg maar weerstand), die moet wel passen bij de decoder.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Rangeerduivel

Citaat van: anne w op 17 april 2019, 22:59:52 PM
Let wel op: er zijn luidsprekers met verschillende impedantie (zeg maar weerstand), die moet wel passen bij de decoder.

Groet, Anne W

Klopt,
de oudere generatie van Esu vraagt hooh ohmige (100 ohm) en de V4.0 laag ohmige luisprekers (4 ohm)

;)

PeterVG

Een wakkere lezer heeft mijn ogen geopend waarvoor dank.
Een zeer waarschijnlijke reden voor het hoge falen van mijn decoders ligt in een fout gebruik door mezelf. Dat had ik al verwacht omdat ESU decoders een zeer betrouwbare reputatie hebben.
Als ik terug kijk in het verleden dan heb ik éénmaal intensief gebruik gemaakt van de decoders. Dit was tijdens de beursdeelname van Hamsart. Daar zijn we vol goede moed gestart om een afwisselend digitaal treinverkeer handmatig te sturen. Dat was echter niet te doen om diverse redenen. Dan hebben we besloten om de digitale locs allen vast te programeren en de treinen zoveel mogelijk te laten rollen. Dit wil zeggen op en af fiddle yards in een  draaisysteem. Telkens een trein op een fiddle Yard reed werd de stroom aan en uit geschakeld met een stroomvoerend uitlijnsysteem langs de rails.
Duidelijk een zeer rudimentair systeem. Telkens met stroompieken naar de decoders toe.
Op de beurs had ik 2 decoders welke na enige tijd grote problemen gaven. De andere 2 zijn niet veel later gevolgd.
Het lijkt me duidelijk dat ik niet langer achter een reden moet zoeken.
Deze manier van werken is af te raden.

loebaske


Had spijtig genoeg al zo een vermoeden Peter, digitaal is niet meer aan de orde met dergelijke oude systemen...
Die pieken kunnen fataal zijn...
Maar swoit, al doende leet men, als is die ervaring redelijk duur.

GDE

Miljaar mijn baantje wou ik ook bouwen met 2 fydelyards . Zo van punt naar punt rijden . Een schuifplank met peco liften om de locs van kant te wisselen . Wegens beperkte ruimte leek dit de beste oplossing . Zal dus mogen zoeken achter een andere oplossing  :-\

evan

Geert, dat kan nog steeds, maar zet een schakelaar aan je FY spoor zodat je "net" op en af kan kan schakelen.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eddy

Op Scherpenheuvel wordt ook door middel van een schakelaar de spanning op de sporen onderbroken in de FY, nog nooit problemen gehad met de decoders.

groeten Eddy

anne w

In mijn, natuurlijk, te krappe schaduwstationnetjes, totaal 17 sporen, wordt voor de zekerheid ook de spanning d.m.v. Viessmann 5213 schakeldecoders afgeschakeld, al meer dan 10 jaar zonder problemen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.