Einde H0 begin N

Gestart door Belgaboy, 15 april 2019, 12:01:45 PM

Belgaboy

Hallo N spoorders,

Na enkele jaren met H0 geëxperimenteerd te hebben ga ik overschakelen naar schaal N.
De beschikbare tafel meet 3 op2 en daar kreeg ik in H0 niet de baan op die ik voor ogen had. Vooral langere stammen (5 wagons en meer) waren niet mogelijk op deze ruimte...
Ik heb dit eens uitgetest in N en daar lukt het wonderwel.

N dus!
Aangezien al mijn H0 materiaal dient verkocht te worden (zie je binnenkort wel verschijnen in de te koop rubriek) sta ik voor de aankoop van nieuw spoormateriaal. Ik zit in de testfase en heb al flex rails geprobeerd van Fleischmann (met bedding maar zeer duur) Fleischmann zonder bedding (de vroegere Roco rails vermoed ik) en peco. Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar de Fleischmann zonder bedding.
Vlot verkrijgbaar, redelijk van prijs en twee soorten flex rail (rigid en flexibel)
De rigid lijkt me ideaal voor rechte stukken maar is ook zeer licht buigzaam voor flauwe bochten.

Wat denken jullie ervan? Is dit een goede keuze?

Aangezien alles nieuw is voor mij in N ga ik hier in de toekomst wel meerdere vragen lanceren.


Ik heb nog geen ontwerp van baan, wel veel ideeën en al veel opgestoken van de ervaringen van anderen. Zo zal mijn schaduwstation lijken op dat van Michiel (achter een wand en goed bereikbaar)
En lijkt het baanplan van Piet me ook wel wat, mits aanpassingen.
Het wordt alleszins iets Zwitsers...

Tot zover

Groeten
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

59erke

Hey Patrick,  leuk te horen dat je de voordelen van N hebt ontdekt. Als je zwitsers gaat rijden ga je ook een grote keuze aan rollend materiaal en scenery vinden.

Kwestie van railmateriaal zou ik toch opteren voor rails van peco. Ik ben ook begonnen met de fleischmann rails en het is door de N modulebaan dat ik toch heb ontdekt dat peco meer voordelen heeft. Ik som eventjes de puntjes op waardoor ik al mijn fleischmann rails heb vervangen door peco.

~ peco rails hebben veel minder onderhoud nodig
~ realistischer maar dat is een puntje dat voor iedereen anders kan zijn
~ mooiere wissels, die van fleischmann zijn veel te kort.

Je kan ook altijd fleischmann rails gebruiken in je schaduwstation en peco in het zichtbare gedeelte.
Peco code 80 past op fleischmann rails
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Ga dan met Peco gelijk voor code 55 ipv code 80, zeker voor het zichtbare deel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Belgaboy

Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van de peco wissels, ik heb die in H0 ook getest en het was me teveel gedoe om die aandrijving goed te krijgen.

Ik hoor je zeggen servo aandrijving maar dat betekent dat ik dan ook mijn decoders nieuw moet kopen. Laat dat nu het enige, samen met de ECoS, zijn dat ik kan recupereren...

Zijn de Fleischmann zonder bedding dan niet goed?

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Zeer zeker wel want die werden ook op de nieuwe N-baan van MTD gelegd.

En de wissels worden aangedreven door de Conrad-motoren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Belgaboy

Voor 25,90 euro heb je Fleischmann wissels met aandrijving, ik dacht voor deze te gaan.
Zeker nu ik er zo'n stuk of 14 nodig heb alleen voor het schaduwstation.

Wissel zonder aandrijving kosten 18,90 + de Conrad aandrijving...ik denk dat dit duurder gaat zijn al heb ik geen idee wat die dingen kosten. Heb je daar een nummer van?

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Dirkh

conrad aandrijvingen
https://www.conrad.be/p/426c112-universele-wisselaandrijving-16-vac-1396900  10€
of set van 5
https://www.conrad.be/p/conrad-voordeelset-wisselaandrijvingen-5-stuks-047980 40€

Maar ik zou ook voor peco code 55 gaan, via e-hattons https://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000589/1000685/0/Peco_Products_N_Gauge_Track_Code_55_Finescale/prodlist.aspx komt een wissel op 14 € , gewoon in het groot bestellen kan zijn de verzendkosten beperkt.

Ik vindt persoonlijk zelf balast aanbrengen veel fijner dan die rails met balastbed. Ook een uitgebreider gamma van wissels bij peco naar mijn mening.

Persoonlijk zou ik de aandrijvingen van fleischmann niet gebruiken. (na een tijdje krijg je problemen met de sleepcontactjes binnenin, bij mij toch)  De conrad wissel aandrijvingen kan je beter verbergen dan die fleischmann.

Dirkh

nog snel wat reclame maken, zaterdag 27/4, zondag 28/4, woensdag 1/5, zaterdag 4/5 en zondag 5/5 staat de MSM-n forumbaan opgesteld in schoten juiste locatie en tijden volgen nog.
Kan je eens komen kijken wat er mogelijk is in N en zie je direct het gebruik van peco code 55 rails.
ik zie ook niet direct een probleem van die peco wissels , ik heb die zelf vroeger ook gebruikt met conrad aandrijvingen zonder probleem. nu wel overgeschakeld naar Servo aandrijving, maar eerder omdat ik traag werkende wissels wilde dan om de functie.

Belgaboy



Ik vindt persoonlijk zelf balast aanbrengen veel fijner dan die rails met balastbed. Ook een uitgebreider gamma van wissels bij peco naar mijn mening.

[/quote]

Dirk,

De Fleischmann rails zijn zonder ballastbed (de ex Roco reeks vermoed ik) dus instrooien is ook hier mogelijk/vereist.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

PietB

Citaat van: Dirkh op 15 april 2019, 14:46:36 PM
Maar ik zou ook voor peco code 55 gaan, komt een wissel op 14 € , gewoon in het groot bestellen kan zijn de verzendkosten beperkt.
Heb ik ook aangeschaft maar dan bij www.n-spoorstore.nl in Lochem.
SL391F enSL392F kosten daar €15,90 en ze rekenen boven de €100 in NL geen verzend kosten.
Heb één keer bij Hattons flexrail besteld, die kwamen slecht verpakt en verbogen - gebroken aan.
Bij 8 van de 10 waren meerdere dwarsliggers gebroken.

59erke

#10
Patrick,  De keuze blijft natuurlijk steeds bij jou, wij kunnen enkel maar tips geven.

Fleischmann wissels zijn niet slecht, maar persoonlijk vindt ik dat ze "te kort en te hoekig" zijn, dit terwijl peco in zijn gamma mooiere slankere wissels heeft dewelke veel mooier ogen wanneer er een lange sleep rijtuigen over rijden.

Over de aandrijving heb je keuze in overvloed, servo's van conrad of deze van Cobalt (https://www.en.dm-toys.de/liste/search/cobalt%20ip.html) dewelke ikzelf gebruik. De originele magnetisch klikklak wisselaandrijvingen van fleischmann zou ik zeker niet gebruiken. Vroeg of laat krijg je toch problemen hiermee.
Vergeet ook niet dat je deze nooit deftig kan wegwerken, zelfs omgekeerd blijf je ze zien.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ronald

Citaat van: PietB op 15 april 2019, 16:33:09 PM
Heb één keer bij Hattons flexrail besteld, die kwamen slecht verpakt en verbogen - gebroken aan.
Bij 8 van de 10 waren meerdere dwarsliggers gebroken.

Hmmm... heb eens 5 0-flexrails besteld daar en die waren keurig verpakt in een lange doos.... geen probleem dus.

Citaat van: 59erke op 15 april 2019, 20:05:27 PM
De originele magnetisch klikklak wisselaandrijvingen van fleischmann zou ik zeker niet gebruiken. Vroeg of laat krijg je toch problemen hiermee.
Vergeet ook niet dat je deze nooit deftig kan wegwerken, zelfs omgekeerd blijf je ze zien.

Zeker gezien de reputatie en betrouwbaarheids-factor zou ik ze niet willen gebruiken. Er zijn zoveel mooiere en betere opties momenteel. En ja, ik zou persoonlijk voor Peco gaan, dit is een betrouwbaar, betaalbaar en robuust railsysteem.

Belgaboy

Voor mijn schaduwstation zijn die Peco wissels, door hun lengte, niet echt bruikbaar of ik moet het aantal opstelsporen terugschroeven. Daar zou ik dus zeker de Fleischmann wissels en rails gebruiken.
Mijn schaduwstation wordt zeer goed bereikbaar achteraan de baan op niveau 0 (achter een wand) in de stijl van dat van Michiel, wel versie twee te verstaan (zonder helix)

Voor het zichtbare gedeelte van de baan kan ik dan inderdaad overwegen om naar Peco te switchen met de slankere wissels.
Ik waardeer deze tips echt en ze zeggen allemaal ongeveer hetzelfde dus zal het wel waar zijn hé :)

Binnenkort start ik wel een draadje met de bouw van de baan.
Wordt vervolgd dus.

Fijn paasweekend
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

railrunner

Citaat van: Dirkh op 15 april 2019, 14:55:39 PM
nog snel wat reclame maken, zaterdag 27/4, zondag 28/4, woensdag 1/5, zaterdag 4/5 en zondag 5/5 staat de MSM-n forumbaan opgesteld in schoten juiste locatie en tijden volgen nog.
Week van de amateurkunsten (WAK)
Locatie: kasteel van Schoten in het park van Schoten (einde kasteeldreef)
Inkom = gratis!
Zaterdag 27/04 van 11h00 tot 23h00
Zondag 28/04 van 11h00 tot 17h00
Woensdag 01/05 van 11h00 tot 17h00
Zaterdag 04/05 van 11h00 tot 17h00
Zondag 05/05 van 11h00 tot 17h00


Ik zou ook voor peco code 55 kiezen.  Wissels zijn in 3 verschillende lengtes verkrijgbaar: kort (voor opstelsporen), midden en lang, technische gegevens op te zoeken.  Wisselaandrijvingen liggen onder de baan (niet zichtbaar = realistischer) via Cobalt of servo's, beiden goede wisselaandrijvingen.

In ieder geval succes met je baantje. Op 3 x 2m kan je heel wat doen in schaal N.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 15 april 2019, 16:33:09 PM
Heb één keer bij Hattons flexrail besteld, die kwamen slecht verpakt en verbogen - gebroken aan.
Ik heb zelf ook een doos Peco rails (H0) van bij Hattons gekregen. Niet zelf besteld, maar als verjaardagskadootje gekregen. Wat mij opviel was dat ze die rails versturen in de oorspronkelijke doos van Peco, ze plakken er alleen een adressticker op. Wat me verder opviel was dat alles onbeschadigd was. Dus als die van jou wel beschadigd waren dan is de koeriersdienst er onvoorzichtig mee omgegaan. Maar ik vind dat ze bij Hattons wel een risico nemen door het zo te doen.