Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Einde H0 begin N

Gestart door Belgaboy, 15 april 2019, 12:01:45 PM

59erke

Citaat van: Belgaboy op 16 april 2019, 11:16:54 AM
Voor mijn schaduwstation zijn die Peco wissels, door hun lengte, niet echt bruikbaar of ik moet het aantal opstelsporen terugschroeven. Daar zou ik dus zeker de Fleischmann wissels en rails gebruiken.


Peco heeft ook niet slanke wissels hoor Patrick, ik denk zelfs dat ze nog korter zijn dan deze van Fleischmann.
Heeft Michiel er onlangs geen hoop te koop aangeboden ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 14:58:41 PM
Dus als die van jou wel beschadigd waren dan is de koeriersdienst er onvoorzichtig mee omgegaan.
Ja dat is een goed verhaal Klaas maar ik ben allereerst bij Hattons gaan aankloppen, daar word je naar de koerier gestuurd, en die zegt er niets aan te kunnen doen want ze zijn niet aansprakelijk.
Hun voorwaarden zeggen dat de verzender het goed moet verpakken.
En dan maar weer bij Hattons aan de bel getrokken, die zeggen gewoon, dan moet het in NL gebeurd zij.
Want zij hebben het verpakt volgens de regels van de GB koerier.

Nou daar sta je dan, met de brokken.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, daarom zei ik ook dat ze bij Hattons wel een risico nemen. Bij de meeste andere internetaankopen die ik doe zie ik dat de verzender de oorspronkelijke fabrieksdoos in een grotere doos stopt met een berg schokdempend spul er tussen. Maar bij Hattons denken ze blijkbaar dat de originele verpakking van Peco voldoende bescherming biedt.

Dirky

Citaat van: PietB op 16 april 2019, 21:48:37 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 14:58:41 PM
Dus als die van jou wel beschadigd waren dan is de koeriersdienst er onvoorzichtig mee omgegaan.
Ja dat is een goed verhaal Klaas maar ik ben allereerst bij Hattons gaan aankloppen, daar word je naar de koerier gestuurd, en die zegt er niets aan te kunnen doen want ze zijn niet aansprakelijk.
Hun voorwaarden zeggen dat de verzender het goed moet verpakken.
En dan maar weer bij Hattons aan de bel getrokken, die zeggen gewoon, dan moet het in NL gebeurd zij.
Want zij hebben het verpakt volgens de regels van de GB koerier.

Nou daar sta je dan, met de brokken.

grt Piet.

Bol.com levert tegenwoordig ook zonder de gekende bol-doos bovenop de artikeldoos. Zo stond onze nieuwe senseo perfect zichtbaar aan de voordeur tijdje terug...

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 22:13:42 PM
Piet, daarom zei ik ook dat ze bij Hattons wel een risico nemen.
Zoals je kunt lezen Klaas, Hattons neemt/aanvaart geen enkel risico, ze schuiven het af op de koerier.
Daar zit hem de crux, want de koerier staat op het standpunt dat de goederen degelijk verpakt moeten zijn.
Een klassiek kastje en de muur gevalletje, de klant is de dupe.

SuSke

Binnenkort dus een bijkomende optie in de verzendkosten:
- een prutsverpakking met alle risico's voor de klant
- een degelijke verpakking die een iets ruwere manipultie kan verdragen
- een zeewaardige verpakking die bovendien schok- en stofbestendig is, voorzien van airbags ingeval van calamiteit en bij niet geauthoriseerd openen een zelfvernietigingsinrcihting.

We zullen ze maar niet op het dee brengen zeker  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Met Hattons nog nooit problemen gehad.  Steeds degelijk verpakt.   Evenals met Rails Of Sheffield die hebben een gelijkaardig aanbod en service.


Patrick,

Succes met je overstap!


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Driesel

CiteerEigenlijk ben ik niet zo'n fan van de peco wissels, ik heb die in H0 ook getest en het was me teveel gedoe om die aandrijving goed te krijgen.

Ik ben ook geen fan van die Peco-rails en wissels. De wissels geven bij digitaal rijden te veel kortsluitingen. De code 55-rails zijn door hun lagere profiel al een hele verbetering tov de code 80-rails, maar door de speciale constructie van Peco vind ik die toch niet zo realistisch uitzien. Peco heeft voor de stevigheid namelijk de railstaven deels verzonken in de dwarsliggers verstopt, waardoor de onderkant van de rail er veel te massief uitziet (en het valt niet te camoufleren door het ballastbed op te hogen).

Het hangt er natuurlijk ook van af hoe ver je wil gaan in de detaillering: al de bestaande rail-systemen zijn goed, en code 55 is mooier dan code 80.

Voor de niet zichtbare sporen zou ik ook eens kijken naar Kato: die hebben een betrouwbaar railsysteem. Enig nadeel bij de wissel-aandrijvingen is dat die werken met het ompolen van de spanning (die hebben slechts twee draden) en dat die een extra onderdeel vragen bij digitale aansturing.
Bij de Noorderburen kan je een volledig draadje terugvinden over de Kato-sporen: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=10502

Ronald

Citaat van: Driesel op 20 april 2019, 10:14:09 AM
Ik ben ook geen fan van die Peco-rails en wissels. De wissels geven bij digitaal rijden te veel kortsluitingen.

Dat hoeft helemaal niet en ligt aan de manier van bedraden. De site van Allan Gartner geeft daar prima oplossingen voor. Als je ze "DCC friendly bedraad" is er niets aan de hand en zijn het prima wissels:  http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

59erke

Citaat van: Ronald op 20 april 2019, 11:44:46 AM
Citaat van: Driesel op 20 april 2019, 10:14:09 AM
Ik ben ook geen fan van die Peco-rails en wissels. De wissels geven bij digitaal rijden te veel kortsluitingen.

Dat hoeft helemaal niet en ligt aan de manier van bedraden. De site van Allan Gartner geeft daar prima oplossingen voor. Als je ze "DCC friendly bedraad" is er niets aan de hand en zijn het prima wissels:  http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Deze werkwijze geldt enkel voor HO wissels niet voor N. Je moet enkel zorgen dat de railstaven aan 2 van de 3 kanten van de wissel geïsoleerd zijn van de rest van de rails.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Belgaboy

#25
Ondertussen is de beslissing al genomen...voor het schaduwstation worden het Fleischmann rails zonder bedding.
De bestelling woensdag gedaan bij N-spoorstore in Lochem en gisteren heeft GLS alles netjes verpakt geleverd.

Het bouwen van het schaduwstation kan beginnen. Nadien grondig testen van de Fleischmann rails en wissels en dan beslissen in welke rails ik het zichtbare gedeelte ga doen...

Tot dan
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Driesel

Ja, dat weet ik Ronald. Maar als je in iedere wissel zo veel werk moet stoppen om ze deftig te krijgen (dus DCC-friendly maken en de stelveer eruit halen om je aandrijving niet kapot te maken) dan  stop ik deze tijd liever in een bouwpakket van een veel mooiere wissel:


Michiel

Het DCC-friendly maken van de Peco electrofrog wissels is echt niet nodig. Theoretisch zouden er mogelijk eventueel soms korte kortsluitingen kunnen optreden, maar in praktijk gebeurt dat haast nooit. Ik heb nooit echte problemen gehad met de Peco code 55 electrofrog wissels, en de veer blijft ook zitten. Er is geen enkele aanpassing nodig. Het enige wat ik doe bij sommige wissels, is het aanbrengen van een laklaag langs de binnenkant van de wisseltongen. En, gebruik een wisseldecoder dat spanningsloos het puntstuk ompoolt, en alles verloopt probleemloos. En zeker nu met de recente Unifrog wissels van Peco: zeer ingenieuze wissels en zijn al DCC-friendly van fabrieks-uit. Het enige "zwakke"punt dat nog over blijft is het scharnier van de wisseltong. Deze zou eventueel elektrisch contact kunnen verliezen op termijn onder invloed van verf, corrosie en lijm. De paranoiden onder ons zouden een draadbrug kunnen solderen over dit scharnier, maar eenvoudig is dat niet, in schaal N. En ter informatie: Fleischmann wissels hebben ook dergelijk tong-scharnieren.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald


PietB

Ik ben opzoek naar gegevens van deze wagonnetjes.

Ik vermoed zelf dat het minitrix is, maar het is of heel oud en niet meer in de handel
Of het is geen minitrix.
Als iemand me zou kunnen helpen aan merk en modelnrs zou dat leuk zijn.
Dan kan ik als het niet meer nieuw leverbaar is wat 2de hands sites kunnen raadplegen.

grt Piet.