Is er nood aan extra beurzen? (En zo ja omdat... graag reactie in draadje)

Gestart door svvander, 14 april 2019, 21:37:36 PM

Nood aan extra ruilbeurzen

Nee, absoluut niet...
17 (39.5%)
Nee, tenzij... (anders, goedkoper, andere plaatsen...)
5 (11.6%)
Ja natuurlijk
12 (27.9%)
Ja, maar enkel indien... (geef maar aan)
3 (7%)
Maakt me geen ***** uit
6 (14%)

Totaal aantal stemmen: 43

svvander

Ik speel al even (ja van voor het effectief zelf terug heropstarten van de hobby) met het idee, om mezelf te engageren (mooi woord he) in het sociale milieu. Voor alle duidelijkheid; dit is maar de dekmantel voor vrouwlief uiteraard  ;D . Om niet zomaar op café te gaan hangen, leek het mij leuker om samen met "gelijkgezinden" iets leuks te doen. Waarom geen ruilbeurs? Mja, maar zonder info ben je niets. Meten = weten. Daarom ff heel kort deze poll. Wat denken jullie?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

oebr

Ja maar enkel indien the usual suspects minder massaal present zijn. Dus een echte ruilbeurs voor occasionele verkopers zou best wel een interessante variant kunnen zijn. Denk dat je die kan bereiken door een zeer lage tafelprijs en bvb max 3 lopende meter tafel per exposant.  En alleen tweedehands toelaten.  Denk wel dat er zo wel eens zouden durven komen piepen die je elders zelden ziet. En die verkopen tegen prijzen die je nog zelden ziet.   Niks tegen de semi pro,s hoor, maar die hebben nu best veel kans om op te treden en maken van de vele beurzen die er zijn in feite 1 beurs die het land rondreist zoals dat boekenfestijn, een echte occasiebeurs zoals vroeger zou eens iets anders zijn.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

svvander

Bedankt Red voor je antwoord. Dus, als ik goed begrijp: voor jou liefst een particuliere beurs, zonder inmenging van professionele (of semi-professionele) handelaars. Correct?
Ik weet niet hoe het juist gesteld staat met de mensen die onze hobby uitoefenen en die materiaal wensen te verkopen. Dus misschien is het wel haalbaar. Anderzijds moet er wel een manier zijn om zaken zoals een zaal te financieren.

Mijn idee zou zijn: verhuur per tafel (€1 per tafel... zo van die simpele tafeltjes van 1m50), maximaal 2 per deelnemer. In het zaaltje dat ik voor ogen heb, kunnen 20 tafeltjes zonder probleem binnen. Dat is dan maximaal €20 inkomen aan standhouders. Inkom €1. Met een beetje geluk 50 man? In dat geval is de zaal nooit betaald. Ik heb geen intenties om hoe dan ook winst te maken. Stel dat er die wel is, dan zou ik die verdelen onder "helpende handen". Maar in bovenstaand geval lukt dit dus al niet. (Worst case scenario uiteraard). Geld insteken is een No-Go.

Mijn andere idee was: maximaal 10 tafeltjes aan particulieren voor €1 en de andere aan €2,5 voor de Pro's. Maar vragen aan de pro's of ze 1 artikel wensen te sponseren als tombola. Als inkom dan €2,5 vragen en het inkomstticket is het lotnummer. Afhankelijk van de tomobolaprijzen kan dit in mijn ogen dan voor een extra zorgen voor de bezoekers. Stel dat er 5 pro's zijn en dat die een allen een waardebon of een wagonnetje (bij wijze van voorbeeld) sponseren.... zou wel leuk zijn, niet?

Ik hoor er al denken; "En de drank dan?" Aan de zaal die ik voor ogen heb, is een café. Ik zou de zaal aan redelijke prijs kunnen huren, als ik de drank afneem van het café. De uitbaters zijn mensen van de plaatselijke clubs die de zaal beheren. (Petanque, kaartspelen, Kubb, biljart, etc...). De inkomsten van de drank zijn volledig voor hen.
Er zouden bijvoorbeeld wel broodjes verkocht kunnen worden.
Nog verder gaande: sponsoring vragen aan een beken modelbouwmagazine  ;) (Al denk ik dat dit volledig is uitgesloten).
Maar nu ben ik teveel in detail aan het gaan over het financiële; Zaak is dat enkel particulieren, aan een degelijke prijs heel moeilijk wordt. Ik ben verder aan het zoeken en aan het denken.. en misschien kan het er al vrij snel zijn. Alleen moet ik zorgen dat ik niets over het hoofd zie.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

oebr

ja inderdaad,

maar je alternatieve voorstellen vind ik ook aantrekkelijk hoor.
het belangrijkste is dat zo'n extra beurs iets anders biedt dan de al bestaande,
die beconcurreren zou geen nut hebben.
Waar zou je die beurs organiseren ?

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

volgens mij je genoemde prijzen dat wordt vechten aan de deur  :-\

bollen neus


renstimpie

Citaat van: svvander op 15 april 2019, 07:57:29 AM
Bedankt Red voor je antwoord. Dus, als ik goed begrijp: voor jou liefst een particuliere beurs, zonder inmenging van professionele (of semi-professionele) handelaars. Correct?
Ik weet niet hoe het juist gesteld staat met de mensen die onze hobby uitoefenen en die materiaal wensen te verkopen. Dus misschien is het wel haalbaar. Anderzijds moet er wel een manier zijn om zaken zoals een zaal te financieren.

Mijn idee zou zijn: verhuur per tafel (€1 per tafel... zo van die simpele tafeltjes van 1m50), maximaal 2 per deelnemer. In het zaaltje dat ik voor ogen heb, kunnen 20 tafeltjes zonder probleem binnen. Dat is dan maximaal €20 inkomen aan standhouders. Inkom €1. Met een beetje geluk 50 man? In dat geval is de zaal nooit betaald. Ik heb geen intenties om hoe dan ook winst te maken. Stel dat er die wel is, dan zou ik die verdelen onder "helpende handen". Maar in bovenstaand geval lukt dit dus al niet. (Worst case scenario uiteraard). Geld insteken is een No-Go.

Mijn andere idee was: maximaal 10 tafeltjes aan particulieren voor €1 en de andere aan €2,5 voor de Pro's. Maar vragen aan de pro's of ze 1 artikel wensen te sponseren als tombola. Als inkom dan €2,5 vragen en het inkomstticket is het lotnummer. Afhankelijk van de tomobolaprijzen kan dit in mijn ogen dan voor een extra zorgen voor de bezoekers. Stel dat er 5 pro's zijn en dat die een allen een waardebon of een wagonnetje (bij wijze van voorbeeld) sponseren.... zou wel leuk zijn, niet?

Ik hoor er al denken; "En de drank dan?" Aan de zaal die ik voor ogen heb, is een café. Ik zou de zaal aan redelijke prijs kunnen huren, als ik de drank afneem van het café. De uitbaters zijn mensen van de plaatselijke clubs die de zaal beheren. (Petanque, kaartspelen, Kubb, biljart, etc...). De inkomsten van de drank zijn volledig voor hen.
Er zouden bijvoorbeeld wel broodjes verkocht kunnen worden.
Nog verder gaande: sponsoring vragen aan een beken modelbouwmagazine  ;) (Al denk ik dat dit volledig is uitgesloten).
Maar nu ben ik teveel in detail aan het gaan over het financiële; Zaak is dat enkel particulieren, aan een degelijke prijs heel moeilijk wordt. Ik ben verder aan het zoeken en aan het denken.. en misschien kan het er al vrij snel zijn. Alleen moet ik zorgen dat ik niets over het hoofd zie.

Sven,

Na een jaartje MOBEXPO en nu de 2de ruilbeurs van MSC HET SPOOR, moet ik je eerlijk zeggen dat het niet allemaal zo gemakkelijk is als het lijkt.
Ik wil gerust onze ervaringen delen.   21/04 van 9 tot 13 organiseren wij onze ruilbeurs in Sint Niklaas.   Altijd welkom om tussen pot en pint alles te overlopen.
Een belangrijke bedenking is dat je rekening moet houden met de datum.   21/04 was voor ons de enige mogelijkheid met de zaal (naar mobexpo 2020 gezien),  maar we waren dan Woluwe en Pasen vergeten ... :o
Oktober/november/februari/maart zijn de druktste maanden.  Iets daarbuiten en ik denk wel dat je zeker succes hebt.

Tim


Peter

Naast het gebrek aan beurzen is er volgens mij ook gebrek aan tentoonstellingen.
In Duitsland heb je bijna in de meeste stadjes een modelspoorbaan die bijna alle dagen geopend is, en dan bedoel ik niet de zeer grote modelspoorbanen zoals bv. in Hamburg enz.
Ik weet, je hebt er vrijwilligers voor nodig, maar die moeten hier toch ook wel te vinden zijn
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Wow, bedankt voor de massale feedback!

Om niet alles in aparte blokjes te kappen, ga ik proberen om het hier even te beantwoorden:
@Red: in Hofstade bij Zemst (direct al een gekende locatie en voor mezelf makkelijk te regelen en niet te ver).
@metPetergaathetbeter: het belangrijkste is voor mij niet de opbrengst, maar ik moet er zelf ook aan uit geraken. De genoemde prijzen zijn trouwens ook maar indicatief. Bedoeling is wel ze heel democratisch te houden. €1 Lijkt weinig, maar €3 vind ik persoonlijk te veel (altijd rekeninghoudende met het aanbod). Voor de pro's mag het iets meer zijn.
@Tim: 21/04 zal het hier ook al heel hectisch zijn... ik wou al proberen om in Woluwe te geraken en ik moet tussendoor nog gaan eten met de familie en dan op tijd terug zijn om op de voetbal te geraken. Maar dit neemt niet weg dat we eens kunnen afspreken (of via mail) om enkele zaken eens te overleggen. September zou een mogelijkheid zijn. Ik heb nu de 15de september gevraagd om voorlopig al vast te leggen, diezelfde dag is het beurs in Arlon... ok, ik verlies hier waarschijnlijk wel iets, maar dan zitten ze ver genoeg uit elkaar.
@Peter: misschien kan het wel op termijn beiden worden? Alles valt en staat met de interesse. Ik had ook al gedacht aan workshops... maar de vrees dat ik dan heb is plaatsgebrek. (Al kan ik daar ook een mouw aan passen).

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet aan mijn proefstuk toe wat betreft organiseren van zaken. Ik heb zelf een zaalvoetbalploeg gehad voor ongeveer 4 jaar (vanaf 0 opgestart, onder vrienden en familie, met de bedoeling om ons te amuseren, wat heel goed gelukt is), ik heb een wielerploeg gehad die 3 jaar met succes heeft meegedaan aan de 24Uren van Welle (op zich niets speciaal, maar de leden hebben in al die edities geen € moeten betalen en alles was voor hen geregeld, tot een kinesist toe! Ieder jaar op het podium met 2x een 2de plaats in onze klasse als beste resultaat), ik heb een webshop in bijberoep gehad (daar ben ik mee gestopt omdat ik op het punt stond om of te wel te moeten uitbreiden, wat in bijberoep niet altijd evident of bijgevolg fulltime verder te moeten gaan en dat risico wou ik toen niet nemen) en ik heb ondersteuning van mijne pa die ieder jaar in Hofstade een leuke rommelmarkt organiseert (30/05/2019 in Hofstade, zeker eens gaan kijken als je tijd hebt en misschien kunnen we daar dan wel eens een pint drinken en het één en ander bespreken) en zoals aangegeven ook lid is van de parochieraad voor de zaal waarover sprake.
Kortom: ik weet waar ik aan begin en ga niet over 1 dag ijs.

Anderzijds: blijf maar zoveel mogelijk info doorspelen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

renstimpie

Sven,

14 en 15 september is het Tentoonstelling in Sint Niklaas bij MSC Het Spoor en open-monumentendag...  De echte die-hard gaan naar alle beurzen/tentoonstellingen.. ;).
Altijd welkom op een dinsdag of vrijdagavond op MSC het spoor.   Als ik er ben,  overlopen we graag onze ervaringen...
Tim

renstimpie

Citaat van: Peter op 15 april 2019, 10:25:21 AM
Naast het gebrek aan beurzen is er volgens mij ook gebrek aan tentoonstellingen.
In Duitsland heb je bijna in de meeste stadjes een modelspoorbaan die bijna alle dagen geopend is, en dan bedoel ik niet de zeer grote modelspoorbanen zoals bv. in Hamburg enz.
Ik weet, je hebt er vrijwilligers voor nodig, maar die moeten hier toch ook wel te vinden zijn

Een vereniging doet zijn/haar tentoonstelling één à twee keer per jaar en naargelang de datum is het soms zeer moeilijk om iedereen op post te krijgen.  Alle dagen open,  lijkt mij wat over-kill,  als club probeer je toch naar je tentoonstelling toe te werken om de bezoekers je voortgang te laten zien?
Soit..  terug naar het topic de beurs...
Tim

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

Citaat van: renstimpie op 15 april 2019, 11:24:20 AM
Sven,

14 en 15 september is het Tentoonstelling in Sint Niklaas bij MSC Het Spoor en open-monumentendag...  De echte die-hard gaan naar alle beurzen/tentoonstellingen.. ;).
Altijd welkom op een dinsdag of vrijdagavond op MSC het spoor.   Als ik er ben,  overlopen we graag onze ervaringen...
Tim

Miljaar, dit stond niet in de kalender die ik hier had. Geen ramp he: nog niets vastgelegd. 28/09 zou ook nog kunnen... maar dan moet ik mijn agenda al gaan bekijken. 11/11 (maandag en ne feestdag) zou ook kunnen...Op zich moet ik mij nog niet druk maken over de agenda. In het aller slechtste geval is het dan voor het jaar daarop. Ik wil eerst zien wat kan en niet en of ik er niet moet bij insteken.

Vraagje: zijn er mensen die het zien zitten om vrijwillig de dag zelf te helpen? (Vooral het klaarzetten voor en opruimen na, de kassa etc..., drank tappen, moppen tappen  ;D).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

oebr

op 11/11 wil ik je wel komen helpen.

Nog een suggestie: bekijk ook eens zaterdagen - in NL een gewoonte en best wel leuk.
Zondagen zijn voor mij meestal werkdagen (nu zondag uitzonderlijk eens de kans om een beursje mee te pikken) maar indien vroeg genoeg op voorhand gepland hoeft dat uiteraard geen probleem te zijn (op september na dan, en zo is het altijd iets ;-) )
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Ik wou hier toch graag een paar bedenkingen schrijven, zonder jouw enthousiasme in de kiem te willen smoren.

Ik leest hier vaak op het forum reacties van leden die niet naar deze of gene beurs/expo/opendeurdag kunnen/willen gaan omwille van ofwel de afstand, ofwel al een ander evenement ofwel een andere activiteit op hetzelfde moment.
Er zitten hier wellicht veel mensen voor wie een extra beurs interessant is, maar er zijn er ook heel wat voor wie het nu al wat te veel is.
Nu, gezien de kleinschaligheid die je voor ogen hebt is jouw doelpubliek sowieso vrij lokaal.

Ik zie al jaren met lede ogen overal, ook in onze buurlanden, een tanend aantal bezoekers bij de grotere expo's/beurzen. Komt dat door het slinkende aantal modelspoorders en/of de zakkende interesse voor alweer een expo/beurs? Ik moet het antwoord schuldig blijven.

Voorts hoop ik dat je de tafels gratis ter beschikking hebt, want mijn ervaring is dat het huren meer kost dan wat je gaat vragen aan de handelaars...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *