MSM 74 Treinsamenstellingen CC 72000 in België

Gestart door PeterVG, 12 april 2019, 08:58:10 AM

PeterVG

De vraag komt geregeld terug op het forum om treinsamenstellingen te posten. Dus bij deze een kleine bijdrage.
In MSM 74 verscheen een artikel over de inzet van de Franse diesellocs reeks CC72000 in België. Helaas werd maar één foto in het artikel gepubliceerd. Sorry dat het zo lang heeft moeten duren maar geduld is een mooie zaak. Recent heb ik een goede diascanner kunnen kopen. Hierdoor komt mijn archief vrij om te delen.

SNCF 72004 @ Kleinbettingen by Peter Van Gestel, on Flickr

20 jaar terug in de tijd, 27 april 1999.

Het spoorverkeer via grensovergang Sterpenich was nog uitermate boeiend. De Athus - Meuse lijn werd gerenoveerd. Op het einde van een dagje spoorfannen besloot ik naar huis te gaan nadat ik net station Kleinbettingen bezocht had. Toen ik langs het seinhuis wandelde ging het raam open. De seingever zwaaide met zijn fototoestel en riep dat ik nog 10 minuten langer moest wachten want er was een lange goederentrein op komst. Wow ik blij en terug naar het einde van het perron. Even later doemde een roetwolk op. Een CC72000 verscheen ten tonele. De Franse bestuurder moet ons gezien hebben want hij zorgde voor spektakel. Voor het eerst in mijn hobbyleven voelde ik het stampen van een dieselmotor in mijn buik terwijl de trein langs denderde. Een gevoel dat ik nooit meer terug mocht beleven. Het heeft ervoor gezorgd dat de voorliefde voor deze prachtige machines voorgoed geboren was.

Achteraf bleek dat deze Ambrogiotrein volgens omloop gereden werd door een dubbeltractie CFL 1800 + SNCF 72000. Dat was meteen een reden om nog herhaaldelijk terug te keren met fototoestel want 2 prachtlocs voor een schitterende trein.

PeterVG

L5_20 by Peter Van Gestel, on Flickr

Ondanks vele pogingen heb ik nooit een deftige dia van deze treincombinatie kunnen maken. Steeds ging er wel iets mis. Ofwel bestond de trein enkel uit 2 CFL 1800 locs. Ditmaal drukte ik te vroeg af. Een andere keer drukte ik te laat af. Helaas kan ik jullie dus geen mooie opname tonen van trein 42916. Wellicht heeft één van de medeforum leden wel een mooie foto van deze schitterende trein.

42916: Gallarete - Muizen

mark7758

Ik zal eens kijken wat ik heb. Weet dat ik er dia's van heb. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

Bedankt Mark

L5_53 by Peter Van Gestel, on Flickr

Ditmaal had ik de pech dat de CC72000 vervangen was door een tweede CFL 1800.

PeterVG



Niet altijd werd de Ambrogio trein aangeboden. De omloop van de Franse diesels werd dan gevuld met een andere trein. In dit geval een lege autotrein op weg naar België.

Metpetergaathetbeter

Misschien een suggestie aan de admin's om voor deze prachtige documenten niet te laten opgaan in de vele interessante info en  dit draadje Samenstellingen van ...........een eigen draadje te geven meteen zichbaar in de index  ;)

Metpetergaathetbeter

Prachtige foto's enig idee hoelang deze trein Belgie en Muizen aandeed Peter ?

PeterVG

Peter het lijkt mij een prima idee om voor dit soort bijdragen een eigen rubriek te voorzien.
Om alle misverstanden te vermijden. De CC72000 reed in België niet verder dan bundel Stockem. Al weet ik dat ze een keer tot Bertrix gereden hebben. De Ambrogiotrein reed met CC72000 tussen Woippy (F) en Stockem (B) via Luxemburg. Wanneer de diensten met CC72000 exact afliepen weet ik niet maar de komst van de reeksen NMBS 13/ CFL 3000 heeft hen wel verdreven uit België.

PeterVG

#8
De ambrogiotrein was een trein welke tijdens de avond naar Stockem reed. Een tweede trein welke met CC72000 planmatig werd ingelegd was een gemengde trein. Je kon hem bewonderen rond het middaguur tijdens zijn tocht vanuit Stockem naar Frankrijk via Luxemburg. Ook hiervan heb ik enkele opnames. Door zijn gemengd karakter was hij steeds anders en daardoor de moeite waard.

SNCF 72051 @ Autelbas by Peter Van Gestel, on Flickr


44947 Stockem - Woippy, Autelbas
25 juni 1999


162_222 by Peter Van Gestel, on Flickr

44947 Stockem - Woippy, Autelhaut

Herwig

#9
Een aparte rubriek   "Treinsamenstellingen"  ?
De meeste foto's ( 'schuins voor' ) van een loc in grootbedrijf,  zullen tevens nuttig zijn ivm de treinsamenstellingen, denk 'k.

Voorbeeld:       https://flic.kr/p/2fv63Lx     , deze nieuwe foto uit de rubriek    "Grootbedrijf - Heb je wat gezien ?" .
Is dit nu een foto specifiek van  de  HLE 186 454    of   eerder van de draaistel-ketelwagens erachter ?    Of beide ?
Rubriekkeuze wordt lastig .....     

krisds

nooit geweten dat deze serie in België gereden heeft, bedankt Peter!

mark7758











Even snel wat bij elkaar gezocht. Moet nog meer hebben, maar dan moet ik gaan inscannen. :)

Goed weekend en wat een heerlijke momenten waren dat in die jaren.
Foto's van 1988 tot 1996.  (Uit mijn hoofd.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Break302

#12


72048 op weg naar Stokem Arlon komende van Luxemburg, Mamer 9/6/1993. Wel niet in België, maar toch rijdend naar België !



72048 op terug weg van Stokem Arlon richting Luxemburg, Mamer 9/6/1993. Wel niet in België maar toch komende van !



72079 op terug weg van Stokem Arlon richting Luxemburg, Mamer 8/6/1993. Wel niet in België maar toch komende van !



72079 op terug weg van Stokem Arlon richting Luxemburg, Mamer 9/6/1993. Wel niet in België maar toch komende van !

Metpetergaathetbeter

mooi foto materiaal maar jammer dat er nog geen reactie admin's is op de vraag om een afzonderlijk in de index aangeduid draadje ?

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 april 2019, 19:58:27 PM
mooi foto materiaal maar jammer dat er nog geen reactie admin's is op de vraag om een afzonderlijk in de index aangeduid draadje ?
Het zijn luiaards!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *