Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Herbeginnen, maar...?

Gestart door svvander, 11 april 2019, 19:57:44 PM

svvander

De meeste "anciens" van het forum kennen mij misschien nog van een jaar of 12 geleden. Sommigen heb ik IRL mogen ontmoeten, met leuke verhalen en anekdotes. Toen ik stopte, had ik altijd al het idee van: "ooit als ik meer tijd en plaats heb". Juist: tijd? ik dacht het niet... maar dan moet je maar tijd maken. Plaats daarentegen: dat is al een pak beter dan het zolderkamertje van toen.

Met een zoon een van 9 die vergaande interesse begint te krijgen in de treintjes (die papa ooit had) en nu nog vooral met zijn Lego-trein speelt, (Ook leuk, het bloed kruipt waar het niet gaan kan zeker?) blijft een herstart, doorstart of hoe je het ook mag noemen, natuurlijk niet lang meer uit.

Als fervente 3-rail aanhanger zoveel jaren terug, denk ik nu toch om misschien op 2-rail over te schakelen. Alleen... ik ben totaal niet meer mee  :-[ Welke merken doen het goed, waar moet ik nu op letten, waar haal ik mijn materiaal? Dit zijn zo de meest voorkomende vragen die zich nu in mijn hoofd afspelen.
Ik zou vooral goedkoop en klein willen beginnen. Een leuk (2de hands) digitaal startsetje misschien? Of toch alles los kopen? Wie kan me terug op weg helpen met raad? Ooit waren hier heel leuke minibaantjes te bewonderen, zoals een shuntpuzzel (Ik herinner mij trainsaver). Dit dus: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/small-layouts.html
Misschien moet ik wel overstappen naar N of zelf Z... ?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

#1
Welkom terug Sven.
Met de rangeerpuzzels is best een leuk baantje te bouwen.
Ik heb een "minibaantje" opgezet gebaseerd op de inglehooks.
Het andere deel zal gebaseerd zijn op een timesvaer.
(zie draadje Marchan'Dix en Den Overslag)
Thuis gewoon leuk rangeren op een kleine oppervlakte, lange treinen rijden we wel op de club op de grote baan.

Welk systeem? dat wat je het makkelijkst of het beste ligt. Ga je kleiner (of groter) dan H0, dan is er alleen maar 2-rail. Maar hier op het forum zijn ondertussen al staaltjes werk gepasseerd waarbij je goed moet kijken of je nu met 2 of 3 rail te maken hebt.
Feitelijk rijdt alles gemiddeld goed, elk merk heeft wel zijn mindere en beter modellen.
Verder wordt het wel bijna allemaal eenheidsworst: je vindt bij elke fabrikant wel dezelfde dingen terug.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Tof dat je terug bent, Sven  :)
Het heeft zijn voordelen om met kennis van vroeger, maar toch met een leeg blad, te herbeginnen.
Ik ben nog steeds overtuigd H0-2R-DC rijder, maar ik merk wel dat digitaal groeit - ook in de kleinere schalen
Op ons forum zie ik de N-rijders in verhouding toenemen.

De keuze moet je natuurlijk zelf maken, en zal afhangen van beschikbare plaats, wat je wil uitbeelden, ...
  ... maar ook wat je zoon "mag" mee doen, wat je hem wil aanleren, ...
9 jaar is een schitterende leeftijd: Enorm leergierig, enthousiast, ... maar misschien nog wat weinig geduld
  en dat is een reden om wat je bouwt niet te groot te maken, of het te verdelen in secties
Misschien een stukje forumbaan? Dat bestaat intussen ook in N  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

steamdriven

Bedankt voor de link naar de Wymann website. Die kende ik nog niet.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

59erke

Welkom Sven,  Ik begrijp heel goed wat je meemaakt want ik heb het vroeger ook meegemaakt komende van 3 rail (in de jaren 90) en na een stilte van 10jaar ergens rond 2015 overgestapt naar het kleine N. Wat ik wel weet is dat er hier op het forum veel krakken zijn die je de nodige raad kunnen geven zodat je een vlotte herstart kan maken.

Het enige wat je zelf gaat moeten uitmaken is welke schaal en systeem je kiest.

Btw je hebt ook een tegenhanger van Wymann namelijk  carendt.com waar je ook veel minibaantjes en ontwerpen vind.
Ideaal om te starten lijkt me.  Ik ben er voor mijn zoontje van 10 ook eentje van daar aan het maken.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

svvander

Wel... ik kon het mij niet laten (keuze blijft zoals ze vroeger was: 3 rail of AC digitaal) en misschien wel een goede tip: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/Marklin-Goederentrein-H0/p100228262
Onder het mom: "Voor de Paasklokken".

Ik ga direct eens kijken naar de site van carendt.com, bedankt voor de tip.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Dag Svvander, dat is inderdaad heel lang geleden van nog voor dit forum bestond dacht ik. Zoveel is er onder tussen in principe niet veranderd alleen hebben de decoders nu meer toeters en bellen die je bijna nooit gebruikt (ik toch). 2 of 3 rail maakt niet tweedehands is er veel aan degelijke prijzen te koop. Het TP is moeilijker te kiezen denk ik.

Erik.

svvander

Goh, het tijdperk lig ik nu nog niet echt van wakker. Een jaar of 15 geleden droomde ik er van om een soort van TSP-baan te maken (Toerisme en spoor Patrimonium). Daar kon je dan veel verschillende soorten tijdperken door elkaar laten rijden. Maar nu eerst het plezier van het spelen terugvinden. Want hoe je het draait of keert: daar begint het toch nog steeds mee.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

De keuze tussen 2-rail en 3-rail hangt eigenlijk maar van één ding af: hoe belangrijk vind je het dat de rails er mooi realistisch uitzien.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Er is nog een keuzeaspect. Niet belangrijk voor digitaalrijders maar wel voor analoogrijders zoals ik. Bij 2-rail analoog is de rijrichting geheel voorspelbaar en dat is niet zo bij 3-rail analoog.

SuSke

Ik vermoed dat bij Sven analoog niet meer ter sprake komt. Hij spreekt zelf van een digitale startset.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Citaat van: SuSke op 13 april 2019, 12:28:41 PM
Ik vermoed dat bij Sven analoog niet meer ter sprake komt. Hij spreekt zelf van een digitale startset.

Klopt! Het pakje is ondertussen onderweg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

stoomlokje

Sven,
Als het dat pakje van de Lidl is,
dan zit er wel een decoder in de loc , maar geen stuurcentrale in de doos .
Er zit wel een gewone voeding in om analoog te rijden.
Wil je digitaal gaan rijden zal je toch een centrale apart moeten aanschaffen.

grtjs, Saskia

svvander

Serieus? Dat stond dan niet duidelijk in de beschrijving  :-\ . Maar geen ramp, een central station of hoe het nu ook noemt, kan je makkelijk 2de hands op de kop tikken toch?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Johnnytrein

Ja hoor mits het neertellen van de nodige eurotjes zal je dat wel lukken
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about