Tillig Elite wissels in kit of niet?

Gestart door steamdriven, 09 april 2019, 15:02:21 PM

steamdriven

Ik heb een vraagje betreffende de Tillig Elite (smalspoor)wissels:

Zoals elders al gezegd, ik ben een (her)beginner. Maar nogal perfectionistisch ingesteld. Ik leg de lat van correcte scenery voor mezelf hoog. Ik werk traag maar grondig maar hoop dat ik niet teveel hooi op mijn vork neem.

Voor mijn eigen thuisproject ben ik nog steeds zwaar in dubio tussen:
-mijn eerste grote liefde, de exacte, dimensioneel correcte reproductie van een historisch ÖBB smalspoor depot periode III in h0e
-een correct maar semi-fantaisistisch Belgisch tafereel uit tijdperk II of III (in h0 of misschien zelfs terugkeer naar N-baan).

Het eerste project (smalspoor ÖBB) zou sowieso uitgevoerd worden in Tillig Elite. Omdat er zowel normaalspoor, Bosnisch spoor en drierail in dat tafereel voorkomt is er voor mij maar één fabrikant die in aanmerking komt voor het spoormateriaal (Weinert doet geen smalspoor wissels dacht ik).
Ik heb wel een redelijk aantal wissels nodig dan. Sommige drierail, enkele normaalspoor en een dikke vijftien in smalspoor.

Heeft er iemand ervaring met de zelfbouwwissels van Tillig? Die zijn volledig identiek aan de kant-en-klare Elite?
Ik moet quasi alles terug leren en vraag me af of de assemblage technisch uitdagend is? De gewone en smalspoorwissels in kit kopen zou wel een aanzienlijke besparing betekenen. Aan de drierail zelf bouwen ga ik niet beginnen - ik denk ook niet dat die in bouwpakket verkrijgbaar zijn...
Ooit is er in MSM wel een artikel verschenen over de zelfbouw van een Tillig wissel, maar dat heb ik niet.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

#1
Gewoon doen. Het is mischien een beetje "knoeien" voor de eerste, maar ik maak ze bijna met de ogen dicht.
Zelfs de zogenaamde "flexibele" wissels zijn eenvoudig in opzet, vragen iets meer aandacht maar het loont echt de moeite.

De volgende stap is natuurlijk ze gewoon helemaal zelf maken, wat eigenlijk ook niet zo moeilijk is.

Anders een keer langskomen op de club (MTD - Edegem) op een donderdag, dan leg ik he je wel uit of doe het je even voor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Dankjewel, Frans.
Ik zal me eens een setje of 2 kopen om te proberen. En een kan-en-klare erbij om te vergelijken...

Zelfbouw zou ik heel graag doen maar is momenteel nog boven mijn kunnen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

ronny-vdv

Aan de ervaringsdeskundigen,

Is dit moeilijk om een Tillig-wissel in elkaar te steken?
Zit daar een goede handleiding bij ? Welk materiaal heb je nodig ?

Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

Ronald

Nee hoor, vrij gemakelijk en straight forward. Standaard gereedschapjes zoals tangetje is wel handig. Verder zijn ze vrij simpel in elkaar te steken :) Voorwaarde is wel om even secuur te werken, je druk ze vrij gemakkelijk uit fatsoen.

Dus; gewoon doen :)

SuSke

Ronny, ik kan Ronald alleen bijtreden.
Het is vrij eenvoudig, wel secuur werken.
Het moeilijkste stukje is het plaatsen van de stelbalk en het omplooien van de geslepen punt van de tongen. Je krijgt hier slechts één kans  voor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ronny-vdv

OK, bedankt.
Is er ergens een filmpje te vinden hoe je dit doet?
Mvg,

ronny-vdv

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Ronny, koop een wisselkit, start met de bouw en bij vragen gewoon hier een topic openen. Hulp is hier voldoende aanwezig :)



Ronald

Die prijs lijkt er beter op. En als ze het al niet doen kun je ze vaak wel vragen om het in een bubbel-enveloppe te versturen, ben je goedkoper uit als een pakketje.

SuSke

En als je het "lokaal" wil houden, koop je bij Het Spoor in Haasrode.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

#13
Bouwkit of afgewerkt?
Enkele bedenkingen. Intussen heb ik al bijna 100 bouwsets verwerkt tot bruikbare wissels.
Om geld te besparen zou ik het niet doen. Zelf kies ik voor bouwsets omdat het makkelijker is de wissel in min of meer elke gebogen vorm samen te stellen. Geld besparen valt tegen want het kan wel eens voorvallen dat je pech hebt en iets stuk maakt. Weg winst.
Als je maar 10 wissels moet bouwen en die zijn allemaal recht, kies dan maar voor de afgewerkte producten van de producent.
De eerste wissels samenstellen is altijd ervaring opdoen met een minder goed resultaat tot gevolg.
Als je heel veel wissels gaat samenstellen dan kan je besparen met de bouwsets maar dat ten koste van extra bouwtijd.
De oude sets waren zeer vervelend om te bouwen. Er zat een fout in waardoor het heel moeilijk was de rails in de dwarsliggers te schuiven. Deze fout is rechtgezet. De huidige sets bouwen heel wat makkelijker.

ronny-vdv

OK, ik wil het wel proberen, maar een duidelijk filmpje heb ik toch niet gevonden.

Ik wil graag enkel met gepolariseerde hartstukken.

Nu merk ik het volgende: Wat is het verschil tussen deze twee wissels behalve dat de ene reeds afgewerkt is.
https://www.behr-mobile.eu/tillig-elite-85451-bausatz-bausatz-flex-p-11434.html?osCsid=0d4ecpi735ou1n86cn19c6qlr2
en
https://www.behr-mobile.eu/tillig-elite-85353-rechts-herzstckw-ersetzt-85351-p-9029.html?osCsid=0d4ecpi735ou1n86cn19c6qlr2

Dus, als ik het goed begrijp is er 4,00 euro verschil?
Mvg,

ronny-vdv