Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tillig Elite wissels in kit of niet?

Gestart door steamdriven, 09 april 2019, 15:02:21 PM

SuSke

Dat je met het bouwpakket een wissel kan bouwen gaande van een linkse bochtwissel tot een rechtse bochtwissel en alle varianten daartussen.
Je moet dan wel even rekening houden met de minimale buigstraal die je aan de binnenboog geeft (denk 425mm straal voor dit type).
Nu is dat geen aanrader om gelijk een boogwissel te maken. Begin liever met de rechte variante.

werkwijze:
- eerst de 2 buistenste railstaven erin steken - nog niets afknippeof afslijpen
- dan de binnenste rails voorbij het puntstuk
- dan de verlengingen van de tongen voorbij het puntstuk
- dan pas de tongen, eerst afmeten waar je moet zagen en dan er in schuiven. Bij het meten zorgen dat je stelbalk mooi recht ligt.
- stelbalk er onder schuiven
- pennetjes onder de tongen een voor een ombuigen en in de stelbalk zetten
- dan pas de pennetjes onder de stelbalk omplooien
- draadjes aan solderen en plaatsen.

Je moet voor jezelf uitmaken of je al dat werk en het risico om er 1 of 2 naar de vaantjes te helpen de moeite vindt voor €4,00 verschil.
Succes in ieder geval.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ronny-vdv

Ok, bedankt,

Hoe zit het met de wisseltongen? Dienen deze gebogen te worden?
Bij het opbouwen ervan, ben je vooraf verplicht te weten hoe deze wissel zal liggen (links of rechts)?
Zijn van fabriek af geassembleerde wissels buigzaam of niet?
Mvg,

ronny-vdv

SuSke


Hoe zit het met de wisseltongen? Dienen deze gebogen te worden?
Zoals bij het leggen van sporen is het vooraf buigen van de railstaven wel aangewezen, zowel de doorgaande als de afbuigende tong.

Bij het opbouwen ervan, ben je vooraf verplicht te weten hoe deze wissel zal liggen (links of rechts)?
Zeker, de lengte van de tong moet je aanpassen in functie van het type wissel. De tong die rechtdoor ligt is iets korter dan de tong die afbuigt. En dat verschil wordt zelfs nog groter bij een gebogen wissel.

Zijn van fabriek af geassembleerde wissels buigzaam of niet?
Die zijn zeer beperkt aan te passen, maar het is niet aan te raden omwille van de lengte van de tongen.
Bij de nieuwste reeksen kan het zelfs helemaal niet.


Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Nog even een update hier omdat ik de originele vraagsteller ben.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de veiligheid en dus voor Peco. Ik denk dat beiden niet voor elkaar moeten onderdoen qua kwaliteit en esthetiek maar qua fiabililteit is er toch wel een verschil, denk ik. Zeker voor een (her)beginner als ik.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mark7758

Goede keuze.
je heb je keuze doordacht. Dat is het belangrijkste.
Tillig wissels zijn mooi. En ik heb ze ook, maar ben toch voor de standaard Roco gegaan. Zeker de engelse wissels van Tillig zijn zeer gevoelig wat betreft goed aanliggen van de ALLE tongen.
Veel plezier.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.