Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

smalspoor perrons?

Gestart door Havoc, 04 april 2019, 21:42:28 PM

Havoc

Heeft er iemand een documentje waar de afmetingen van smalspoor perrons instaan? In de NEM vind ik wel hoe hoog die moeten zijn, maar minimale breedte daar zwijgen ze over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Bij normaalspoorperrons wordt ook geen breedte gegeven.
Waar vind je de hoogte van smalspoorperrons? Ik zie het niet.

Jappy

Goh, volgens mij zijn er niet echt strikte regels voor smalspoorperrons. Net zoals er zoveel verschillende soorten smalspoor bestaan, zijn er evenveel soorten perrons. Sommige perrons zijn een verhoging van grind of mooi gemaakt met klinkers, andere zijn platgestampte aarde op spoorniveau. Je kan hier best vrij in zijn.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

755philippe

Je kunt natuurlijk ook een rolmeter nemen en naar een willekeurig perron gaan in je omgeving en gaan meten. Nadien de opgeschreven maten omzetten in de desbetreffende schaal en dan zal je ongeveer de juiste maten hebben.
Mvg
755philippe

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 april 2019, 21:52:26 PM
Bij normaalspoorperrons wordt ook geen breedte gegeven.
Waar vind je de hoogte van smalspoorperrons? Ik zie het niet.

De hoogte heb ik hier iets over gevonden: Schmalspur-Modellbaugruppe-Handbuch-0.9-Teil-07-Gleisabstaende-und-Bahnsteige.pdf. Er zijn misschien geen vaste waarden opgegeven, maar normaliter zijn er wel minimum waarden opgegeven. Kwestie dat de doorgangen voldoende breed zijn en zo. https://wiki.eepshopping.de/index.php?title=Abmessungen_von_Bahnsteigen

Citaat van: 755philippe op 05 april 2019, 10:32:55 AM
Je kunt natuurlijk ook een rolmeter nemen en naar een willekeurig perron gaan in je omgeving en gaan meten. Nadien de opgeschreven maten omzetten in de desbetreffende schaal en dan zal je ongeveer de juiste maten hebben.

Wegens gebrek aan smalspoor binnen de 500km is dat niet zo praktisch :D Maar Google maps is inderdaad een alternatief. Ben even bij de Harzquerbahn gaan meten in Wernigerode en daar is het ongeveer 3 meter. Dus 3.5cm tot 5cm zal wel redelijk zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Dat is het voordeel van google maps. Je kunt bijna overal komen zonder uit je zetel op te staan.