Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

traxx 186 Lineas Märklin of Roco?

Gestart door bekie, 01 april 2019, 21:16:47 PM

Herwig

#15
't Is niet mijn persoonlijke (model)loc-keuze,  noch periode,  maar je kan er niet meer naast kijken.

Ik zie bij die rode   185 2xx     extra trapjes vooraan op de kophoeken  +  verticale 'handgrepen' ,
maar dit heeft vermoedelijk niks te maken met verhoogde veiligheid ivm met de huidige bots-testen ?
Mij lijkt het dat de cabine  niet  groter (langer / dieper) is geworden  (zoals vroeger bij sommige locs ,  dacht 'k ...)
Dus de verhoogde crash-beveiliging is min-of-meer onzichtbaar ? ( chassis,  kreukzones , buffersysteem  ? )

C.B.

Citaat van: Driesel

Maar door de wijzigingen in het grootbedrijf blijkt de besparing van Märklin nu wel een voordeel voor hun modelversie van de Lineas-loc. Piko heeft alvast de verkeerde kap gebruikt. Het wordt wachten of Roco de correcte kap gebruikt (Roco heeft immers ook een 185.2 in het gamma).

Roco heeft ook een Traxx 186 in het gamma sinds enkele jaren (een nieuwigheid toen) , alleen is het inderdaad nog steeds de 1e generatie (met vulmond voor eventuele DM variant aan de zijkant o.a.)
Ik hoop ook dat ze met de juiste zijwand uitleveren , misschien wel , omdat het nog steeds een foto is van het grote voorbeeld en geen omgespoten 186 ...
We zullen zien hé ..  ;)
Groetjes.
Claudio.

Driesel

Karl,
CiteerOp de NMBS serie 28 en 29, zoals de witte 2844 en de 2861 railpool zitten ze wel juist, of zie ik dat verkeerd?

Ja, die zijn wel correct. Hou er wel rekening mee dat de 2844, 2861, 2862 en de 2863 enkel werden ingezet voor de Benelux-treinen. Deze hebben dus nooit een goederentrein gesleept!

C.B.

Op de site van Roco staat eindelijk een foto van het model van de Traxx 186.
Op eerste zicht ok , ook de baanruimer is aangepast.

https://www.roco.cc/de/product/241668-186-0-0-0-0-0-002-1/products.html
Groetjes.
Claudio.

mardig23

Die dakroosters zijn niet juist hé Claudio?

Die zijn op de echte nog in de railpoolkleuren...
Mvg Karl

C.B.

Inderdaad , de blauwe streep van Railpool ontbreekt op de rooster.
Groetjes.
Claudio.

mardig23

Yep, en de andere zijn railpool-zilver ipv zwart ;)
Mvg Karl

ERVIN

Amaai goed gezien Karl , daar had ik nog niet op gelet. Bedankt. ;)

stevend

Dan is het Marklin model toch correcter qua livrei ?

mardig23

Goh, die dakroosters in alle geval wel ja.

Maar deze Roco is in elk geval een 186, en heel erg mooi hoor. (de Marklin is een 185 met enkele aanpassingskes)

Claudio kent die dingen veel beter, vuldop, geen vuldop, afneembare zijplaten of niet.
Ik vergeet dat meestal weer na een tijdje...

Moest ik de Marklin al niet hebben, zou ik nu toch de Roco overwegen, en de roosters schilderen.
Als je van de Marklin een 186 wilt maken gaat dat ook, maar dat is meer werk denk ik...
Mvg Karl

stevend


hazegras

Als ik zo het model bekijk heeft hij in het midden onderaan van de zijkant nog een vuldop meer??
Bij het echte model niet.
Of zie ik niet juist?

Eric

mardig23

Volgens mij moet de 293 vlakke wanden hebben, dus zonder uitneembare zijpanelen, en geen extra vuldop in het midden.

Dat heeft Marklin dus goed, en Piko fout.

De Roco lijkt op de foto gladde wanden te hebben, maar dus ook de derde uitsparing in het midden, welke de echte niet heeft dacht ik.

Mvg Karl

Driesel

Ja, Karl, alle TRAXX-locs 186 geleverd vanaf 2017 hebben de kast met vlakke wanden. Deze is identiek aan deze van de 185 (Voor de puristen: er zit toch nog een verschil in de contactdozen op de kopwanden, net onder de ramen)

Hopelijk is de foto van het Roco-model nog een montage, want de kast is inderdaad fout. Naast de opening in het midden van de wand, zie je ook (als je de foto uitvergroot) de onderverdeling in drie delen van de zijwand.

Doordat Märklin indertijd niet wou investeren in een nieuwe kap, zijn zij nu toevallig de enige die wel juist zijn. Märklin heeft indertijd enkel geïnvesteerd in een nieuw dak, dus hun 186 in Lineas-kleuren is (voorlopig) wel (geheel toevallig) de enige correcte in H0. De kappen van de Märklin reeksen 28 en 29 zijn daarentegen fout.


Deze 186 (reeks 28) van Märklin heeft dus de foute kap

Bij Piko hebben de kappen van de 185 en 186 kleine afwijkingen tov elkaar met betreft de bevestiging van het dak: daarom lukt het niet bij Piko om het dak van een meerspannige TRAXX op een kast van de 185 te monteren om een correcte nieuwe 186 te krijgen. Zo lang men in grotere afzetgebieden zoals Duitsland en Zwitserland waar de 186's rijden niet wakker ligt van dit detail, wil Piko deze wijziging niet doorvoeren. De Belgische invoerder van Piko heeft hiervoor nochtans aangedrongen.


De twee verstevigingen tussen de zijwanden hebben een verschillende hoogte en een andere positie van het gat voor de schroef

Hoe de constructie van het model bij Roco zit weet ik niet: Roco heeft nochtans ook de 185 en 186 in het gamma.

De enige modelspoor-constructeur die de wijzigingen correct heeft doorgevoerd is Arnold in spoor N: daar hebben alle varianten van de TRAXX (zoals de reeksen 185, 185, Zwitserse versies 484 en 486) alle correcte details (verschillende daken en kasten). Hopelijk hebben ze ook een goeie research gedaan voor hun aangekondigd model van de Lineas 186 293.

C.B.

In de onderdelenlijst staat wel een goede kap afgebeeld , ik denk dat we het best afwachten wanneer het model effectief in de handel is.

(Ik zal nog eens een keer schrijven dat het model er vrij goed uitziet met net een glaasje wijn teveel uit ...  ;D)
Groetjes.
Claudio.