Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Beschadigde decoder repareren

Gestart door 59erke, 31 maart 2019, 16:54:40 PM

59erke

Bij het opruimen heb ik nog enkele oude decoders terug gevonden dewelke beschadigd zijn aan de aansluitpunten.
Concreet zijn de draadjes/pinnetjes losgekomen van de print en op de print zit praktisch geen soldeer meer op.

Bestaat er een mogelijkheid om terug draadjes op de print te bevestigen en zo deze decoders terug te gebruiken ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Gewoon nieuwe tin met harskern ofwel flux op die plaatsjes aanbrengen en dan een draadje er aan,
Simpeler kan het niet zijn
het is wel een prutswerkje, en je moet vooral er goed op letten dat twee soldeerpunten niet verbonden worden door overvloedig soldeer...

;)

59erke

Dat dacht ik ook, maar het koperen laagje is volledig weggebrand van de print. Wat overschiet is juist wat groen/zwarte plekjes.
Hier hecht geen tin meer op...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

efl045

Al die weggebrande aansluitpunten zijn verbonden geweest met 1 of meerdere componenten op de decoder print. Even uitzoeken door de baantjes te volgen of uit te meten en dan de nieuwe aansluitdraadjes rechtstreeks op de componenten solderen. Zo heb ik er al veel gered, je moet dan wel wat beter kunnen solderen dan diegene die de originele aansluitpunten weggebrand heeft ;-)

Dirkh

Voorzichtig het groen wegschrapen tot je terug koper vind.

Dan kan je proberen er terug draadjes aan te solderen. Best wat flux eerst aanbrengen dan gaat het soldeersel gemakkelijker voeien.
Zeker niet te warm maken of de koperbaan gaat loskomen van de print en de draadjes al op voorhand vertinnen.

Zal zeker een gepruts worden.

59erke

Citaat van: efl045 op 31 maart 2019, 19:13:57 PM
Even uitzoeken door de baantjes te volgen

veel baantjes zijn er niet te zien op een decoder van om en bij 10 op 10mm

[/quote]
Citaat van: efl045 op 31 maart 2019, 19:13:57 PM
je moet dan wel wat beter kunnen solderen dan diegene die de originele aansluitpunten weggebrand heeft ;-)

diegene ben ik zelf  :-[ , (tja was dan ook de eerste poging om een decoder in een lok te solderen)

Citaat van: Dirkh op 31 maart 2019, 19:16:23 PM
Zal zeker een gepruts worden.

daar vrees ik ook voor  :-\
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

efl045

Citaat van: 59erke op 31 maart 2019, 19:44:14 PM
veel baantjes zijn er niet te zien op een decoder van om en bij 10 op 10mm
Van een weggebrand soldeerpunt vertrekt hoe dan ook altijd een baantje.
Altijd veel te dun om daar een draadje aan te solderen, dat geef ik geen kans.
Vandaar dat ik zeg om te meten waar dat uiteinde van dat baantje naar toe gaat, dat moet altijd op 1 of meerdere componenten uitkomen.
En aan die componenten maak je wel kans om een draadje te kunnen solderen (of althans iemand die kan solderen).