Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kurk

Gestart door Waterman, 28 maart 2019, 19:49:26 PM

BR-59

Op mijn tafel komt op het volledige oppervlak 4 mm isolatiekurk. De rails ga ik monteren op Fix-gleissbettung. Iets dergelijks is - dacht ik ook bij ER-DEcor te verkrijgen. Voor met name k-rail erg geschikt, aangezien het werken met water in de lijmen de pukostrip kans loopt op roesten.

SuSke

Water alleen is niet genoeg om te metaal (staal of ijzer) te laten roesten. Er is ook zuurstof voor nodig en daar is door de lijm geen doorkomen meer aan.
Een ijzeren staaf die constant onder water zit roest wel, maar veel trager dan boven het water in de zogenoemde splash-zone (nat-droog-gebied). Roest omdat er permanent nieuwe zuurstof wordt aangevoerd maar traag omdat de ontrekking van zuurstof uit water veel trager gaat.
Dus als je die K-rails op een goede manier lijmt, zullen die puco's echt niet gaan roesten, hooguit een beetje uitslag krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BR-59

Goedemorgen,

Grappig, dat er meteen een verhandeling volgt op de uitspraak: 'kans op roesten'. Laat ik het dan maar zo stellen, dat ik huiver voor de wet van Murphy. Toevallig zal dat beetje uitslag maar net gebeuren, waar je flexrails aan elkaar bevestigd. Dan kan  het zoeken naar de storing lang duren.
Het is mijn keus om de rails niet te lijmen. Wat iemand anders doet is zijn/haar keuze. Hoe klein het risico dan ook moge zijn, ik heb er niet de behoefte aan een risico. Daarbij bouw ik ook niet een baan voor de eeuwigheid en dus zullen zaken met enig regelmaat aangepast of veranderd worden. Fix geeft mij die mogelijkheid. Dus voor mij twee goede argumenten om te werken op deze manier.
Maar SuSke, in ieder geval bedankt voor je commentaar. Ik hoop, dat het voor anderen geruststellend is.

raf

plak de K rails al jaren met tec7
nooit problemen gehad en nadien in shotteren maar ja ik bouw wel een baan die niet meer veranderd
ze is dan ook groot genoeg en met een mogelijkheid om ze dubbel zo groot te maken als het nodig moest worden .
aan scenery is er voor meer dan 40 jaar werk aan dus ik heb geen probleem met gelijmde rails
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

BR-59

@raf: Ik ben enigszins jaloers op het feit dat je de baan dubbel zo groot kunt maken. Deze mogelijkheid heb ik niet, vandaar de kans, dat ik aanpassingen moet doen. Er is mij ook gezegd, dat een modulebaan dan ook een optie is, maar daar wordt de ruimte, waarin ik de baan kan opstellen niet groter door. Ik ben helaas gebonden aan 3x2,5 m met een naar binnen draaiende deur. En dat betekent dus ook dat het werk aan de scenery minder is. :( :'(

SuSke

Citaat van: BR-59 op 02 april 2019, 07:47:42 AM
...Toevallig zal dat beetje uitslag maar net gebeuren, waar je flexrails aan elkaar bevestigd. Dan kan  het zoeken naar de storing lang duren...

Daarom dat het aangewezen is om elk stuk rail van een aansluiting op een ringleiding te voorzien op een vaste baan. Overgangen zijn altijd ingebouwde risico's (gewoon oxidatie door de luchtvochtigheid en vuil).

Bas, wat jij doet is volgens jou goedvinden. Ik hou er aan om een stelling in een juist perspectief te plaatsen, de ingenieur in mij waarschijnlijk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BR-59

>>> Waarvan akte en niets ontkend te hebben.