Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kurk

Gestart door Waterman, 28 maart 2019, 19:49:26 PM

ramdani

Citaat van: Rangeerduivel op 29 maart 2019, 10:22:16 AM

Als je later de ballast fixeert met verdunde houtlijm doe je de isolerende werking van de kurk toch teniet...




;)boekbinderslijm gebruiken om zowel kurk als ballast te lijmen;daardoor blijft alles flexibel;
en behoud je de geluidsdemping
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

SuSke

In beperkte mate, maar beter dan met houtlijm  ;D

Maar zoals Rudy - Rangeerduivel zegt, een trein moet je horen rijden (en niet alleen de loc)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Waterman

En waar kan je die boekbinderslijm kopen?

ramdani

Citaat van: Waterman op 29 maart 2019, 13:35:45 PM
En waar kan je die boekbinderslijm kopen?

ik koop de mijne bij Pipoos,kan zowel online als in de winkel,
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Waterman

Hm ja die hebben een winkel in het shoppingcenter in Gent denk ik. Wanneer ik daar nog eens in de buurt ben loop ik wel eens binnen.

Bedankt voor de tip  :)

evan

Ik gebruik deze:

https://www.dhz-proshop.be/soudal-kurklijm-22a-emmer-5kg

Hij kleeft ontzettend goed en blijft elastisch en is akoestisch isolerend op zich.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Volgens mijn ervaring geeft het gebruik van boekbinderslijm tov houtlijm voor het verlijmen van de kurk op de bodemplaat geen verschil kwa geluid. Ik heb een test gedaan met twee gelijke stroken van rail op 4mm kurk op 8mm multiplex. Eentje werd gekleefd met boekbinderlijm, de ander met houtlijm. En na uitharden blijkt er geen hoorbaar verschil.

Ik vermoed dat dit komt omdat de lijmlaag maar een paar micrometer dik is, en daarom geen voordeel heeft met het meer of minder elastisch zijn. Het is in dit geval vooral de kurk die voor de geluidsdemping zorgt (ik heb dus ook ander isolatiematerialen ipv kurk gebruikt om te vergelijken).

Waar boekbinderslijm wél een hoorbare bijdrage geeft, is bij het indruppelen en vastkleven van de laag ballast, maar dat is een ander verhaal, dat buiten het onderwerp "Kurk" valt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Sorry dat ik even van het onderwerp hoe kurk lijm afwijk maar:

Ik ben terug op mijn oude manier overgestapt en die werkt het best.
Stroken karton met een dikte van4 tot 5 mm. met wafelstructuur (of hoe noemt dat). Vasttappen met schilderstape. Schilderen met latex verf en laten drogen. De stroken insmeren met dikke behangerslijm de rails in de dikke lijm duwen en dadelijk belasteren. Laten drogen een laag roestkleur, weinig zwart  en soms licht beige (nat op nat) en daarna kleurloze vernis (mat) van de spuitbus erover en klaar is kees. Geen klankkast met rol geluid maar rol geluid van wielen over rails met een regelmatige cadans  van de railovergangen.

Erik.

Robrecht

Ik dacht me ook zo een rol aan te schaffen. Bij Hubo Tessenderlo hebben ze die niet, en op de website ook niet. :-\
Er zijn blijkbaar niet zoveel verdelers van te vinden. Zijn er andere merken die geschikt zijn als ondergrond voor het spoor (en per rol verkrijgbaar)?
Ik heb zelf kurktegels gehad van de Brico (30x50cm ofzo), maar om mijn bogen te snijden had ik precies toch liever grotere stukken :D Die van de Brico was ook niet echt buigzaam.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Michiel

Brico heeft ook de rollen kurk van 2mm en 4mm dikte.  ;)  (zowel de vestiging van Waterloo als Eigenbrakel).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Citaat van: Michiel op 01 april 2019, 14:54:58 PM
Brico heeft ook de rollen kurk van 2mm en 4mm dikte.  ;)  (zowel de vestiging van Waterloo als Eigenbrakel).
Die van Beringen niet :p Online nog niet gekeken.

Er is ook een site kurk24, die zelfs spoorbedding stroken verkoopt  :o iemand daar al ervaring mee?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

In stroken van 2 cm breed snijden en dan tegen elkaar leggen (4cm)  zo heb je geen problemen met bogen.  de naad tussen de 2 stroken is dus de uitgetekende middenlijn.  Op deze manier heb je ook amper restafval; lees zuinig werk.

PS: Suske heeft dit ook reeds aangehaald en het is ook de meest gangbare manier van werken. 



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Robrecht

Citaat van: evan op 01 april 2019, 15:20:30 PM
PS: Suske heeft dit ook reeds aangehaald en het is ook de meest gangbare manier van werken.

Ja nu je het zei dacht ik er aan. Dan maakt het op zich niet zoveel uit.
Was even verschoten van de verschillende 'soorten' kurk op kurk24, daarmee dat ik dacht 'er moet ook iets zijn dat zéér geschikt is als bedding' :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Peter

In bijna alle Brico vestigingen hebben ze die 2 mm en 4 mm dikke kurk op een rol
Je kan ze natuurlijk ook online bestellen bij Brico
Met vriendelijke groeten
Peter

Robrecht

#29
Is dat het zelfde merk in de Brico? Want ook daar vind ik dat precies niet op de website. Er staat wel dat ze aan het werken zijn aan hun site, geen idee of het daardoor komt?
In Beringen ben ik zaterdag nog geweest, en daar kreeg ik als antwoord 'enkel kurktegels' (die ik al eens had thuis).

Ik heb ook nog ergens gelezen dat celrubber interessant kan zijn als bedding.
https://www.rubbermagazijn.nl/celrubberband-epdm-zk-20x4mm_zwart_10923.html
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...