Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kurk

Gestart door Waterman, 28 maart 2019, 19:49:26 PM

Waterman

Dag iedereen,

Een klein vraagje:

Vandaag in de Hubo kwam ik dit tegen:

20190328_161313 by Patrick VdBossche, on Flickr

Het lijkt mij een goede en niet zo dure (ongeveer 20€ de rol) oplossing om wat geluidsdemping te voorzien voor mijn in aanbouw zijnde baantje.

Ik zou dan de reeds uitgezaagde houten trajecten op de kurk leggen, er langs gaan met een scherp cuttermes en zo op maat gemaakte kurkstroken maken die ik op de houten ondergrond kan lijmen.

Maar wat ik mij afvraag: gaat de kurk niet gaan afbrokkelen aan de zijkanten?

Heeft er iemand hier ervaringen mee?

Vriendelijke groeten,

Patrick.

philippe_007

Ik gebruik altijd 4mm kurk op mijn baan.
kanten schuin (45°) snijden en kurk plakken met houtlijm op de plank...
Eens de ballast is aangebracht kan kurk niet meer afbrokkelen.

59erke

idem hier wel 2 tips :
- gebruik een zeer scherp mes om af te snijden, wanneer het mes te bot is kan de kurk wel is afbrokkelen tijdens het snijden
- houtlijm op kurk heeft soms de neiging dat de droogtijd wat lang is, als het snel moet gaan gebruik ik ook wel eens tec 7 of een goedkoper alternatief (wel heel goed uitsmeren met een spateltje om oneffenheden te voorkomen)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bellejt

ik lijm hem met speciale spuitbussen voor kurk.Scherp acto of stanley mes gebruiken om te snijden

SuSke

Wat je daar hebt gevonden, is zeker bruikbaar.

Ik leg 2mm dik over een breedte van 7cm op het baanbed.
Dan 2 stroken 4mm met een breedte van 2cm naast elkaar op de as van het spoor. Op hoofdspoor zelf nog strippen van 2mm erbij.
De stroken van 2cm kan je met de bocht mee plooien.
Die snij je aan de zijkanten op ongeveer 45° met een scherp mes.
Lijmen met boekbinderslijm
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Waterman

#5
Bedankt voor de tips allemaal, bij een volgend bezoekje aan de Hubo breng ik zo'n rolletje mee!  :)

BR-59

Goedemorgen,

Belangrijk voor kurk is om een niet capillaire lijm te gebruiken. Deze zuigt namelijk in de kurk, waardoor de isolerende werking afneemt. Dit is zeker van belang als je meerdere lagen op elkaar wilt bevestigen.

loebaske


Zowat de zelfde methode die ik gebruik, eerst over de ganse breedte 2mm en als spoorbedding 4 mm, wat ik nooit doe is lijmen, verkleind de geluids isilatie, door het inbedden en druppelen van  50% water-50%houtlijm komt de kurk lichtjes vast te liggen op uw houten ondergrond,
een 80% van de nageltjes worden verwijderd als alles is uitgedroogd.

Michiel

Ik gebruik ook dergelijke kurkrollen, maar in schaal N werk ik met de omgekeerde maten: 4mm voor de basis, en stroken van 2 mm voor de bedding (4mm bedding is waanzinnig hoog in N). Het verlijmen van de baanbrede 4mm laag doe ik met houtlijm, maar met "dots". Niet het hele oppervlak insmeren, maar puntjes lijm. De laag kurk ligt dan deels los op de onderlaag en geeft dan een veel betere geluidsdemping.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


Ook een goede tip Michiel om dotjes te gebruiken..

Kan best geloven dat je omgekeerd werkt....zou geen zicht zijn  ;)

doomslu

Citaat van: loebaske op 29 maart 2019, 06:54:45 AM

...
een 80% van de nageltjes worden verwijderd als alles is uitgedroogd.
Nageltjes? Dat is toch slecht voor de geluidsoverdracht?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Waterman

Ja ik dacht ook dat nageltjes not done waren omdat deze de geluidsdempende werking teniet doen??

Ik heb gisteren al een flesje witte houtlijm (D2) meegebracht om eens te experimenteren met het lijmen van de rails. Is deze lijm ook bruikbaar voor kurk?

loebaske

Just daarom dat er maar om de 2meter één nageltje blijft...

Robrecht

#13
Ik heb de kurk gelijmd met houtlijm, en de sporen tijdelijk gefixeerd met schroefjes (wel opletten dat de kurk niet omhoog komt door splinters/brokjes), en als de balast erop ligt met verdunde houtlijm ligt het spoor ook meteen vast.





Misschien er wel even op wijzen dat met de schroeven de flex rails wel eens durven schuiven, zeker als je voor het balasteren nog aan de onderkant van de bak wil werken... Ik zou volgende keer waarschijnlijk ook kiezen om de rails meteen vast te lijmen, of op meerdere punten een tijdelijk nageltje of schroefje.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Rangeerduivel

Citaat van: Waterman op 29 maart 2019, 09:05:22 AM
Ja ik dacht ook dat nageltjes not done waren omdat deze de geluidsdempende werking teniet doen?

Deze onderwerpen zijn hier al meerdere keren aan bod geweest op dit forum,
Als je later de ballast fixeert met verdunde houtlijm doe je de isolerende werking van de kurk toch teniet...
Maar mijn mening is, een trein moet je horen rijden, anders had men hem wel op rubberbanden gezet! ;D

;)