ESU Loksound V5 - online sound files

Gestart door Belgaboy, 28 maart 2019, 12:10:45 PM

D_Loc

Oké duidelijk, dit is geen fout maar iets dat ik zo geprogrammeerd heb.

Ik ga even wat scherm printjes maken en dan zal ik een korte uitleg geven hoe het werkt.


Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#16
Zoals beloofd zal ik even een blik achter de schermen geven over het geluid van de reeks 51:

Hieronder een stukje uit het geluidsschema, om meer precies te zijn de container voor het starten van de motor:


De inhoud van deze container is als volgt (ik heb hier het blokje "Initiate bell" aangeklikt omdat hier een actie aangekoppeld is):


Hier zijn twee routes te zien, de bovenste voor een koude start en de onderste voor een warme start.

De bovenste route wordt gevolgd als tmr2=0, initieel is dit altijd waar. Als de eerste pijl gevolgd wordt van de bovenste route is ook te zien dat er een variabele wordt gezet, namelijk share1=10
Vervolgens bereiken we het blokje (state) "Initiate bell". Dit zorgt ervoor dat de bel gaat rinkelen, deze wordt gestart door de mapping "Cold start bell" (zie links onder). De bel is nu getriggerd en we gaan door naar het volgende blokje (state) "Silence". "Silence" is een blokje zonder sample en wordt geloop'ed. Deze blijft net lang lang loop'en totdat variabele share1=0, dan wordt uit de loop gesprongen en zal het starten beginnen.
Het is de "silence" die er voor zorgt dat je niets hoort terwijl de functie actief is.

Inmiddels is de bel aan het rinkelen... (niet in de simulator want die kan maar 1 soundslot te gelijk afspelen)
Het geluidsschema van de bel is als volgt:

We beginnen met injector (denk ik), en vervolgens gaat de bel rinkelen (ms2_init) en wordt de bel geloop'ed (ms2_loop), deze loopt random tussen 3 en 6 keer, daarna wordt dit blokje verlaten en gaan we naar de volgende loop (ms2_loop(2)), echter bij deze overgang wordt share1=0 , dat betekent dat "Silence" in het motorstarten gedeelte wordt verlaten en de motor gestart zal worden. Ondertussen gaat de bel nog door (ms2_loop(2)), deze loop loop'ed tussen 2 en 5 keer. Dus terwijl de motor aan het starten is zal de bel ook nog even door blijven rinkelen, de ene keer wat lang dan de andere keer.

Dan volgt nu de ontknoping:


Wanneer je de functie activeert in de simulator, zal de Share1 direct naar 10 springen. Als je deze waarde handmatig naar 0 zet door de pijltjes of gewoon door 0 in te geven gevolgd door een <enter> dan zal het geluid beginnen.

Als je vervolgens de motor weer af laat slaan door de functie te deactiveren (alleen de functie, niet de simulator!) dan zul je zien dat timer2 wordt gezet en begint af te lopen vanaf 255 naar 0.
Als je de functie nu weer activeert zal zolang timer2 nog geen 0 is de warme start route worden gevolgd en zal het geluid wel direct starten omdat deze route geen verdere afhankelijkheid kent.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan kan ik nog wel een filmpje maken.

Wat betreft slot 2, dit is de turbo, die wordt ook geregeld door Share(1), als share(1) op 1 of 2 wordt gezet dan zal de turbo gaan gieren. Zet je daarna Share(1) weer 0 dan zal deze lager in toerental gaan tot uiteindelijke stilte.
In het geluidsschema van de motor wordt op de juiste plekken de Share(1) gezet zodat de turbo zich naar de motor gedraagt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk