Hulp gevraagd programmeren Digikeijs DR4018 met Twin Center

Gestart door ERVIN, 27 maart 2019, 22:31:17 PM

ERVIN

Ik heb mij twee Digikeijs schakeldecoders aangeschaft , bedoeling is/was om deze aan te sluiten aan mijn pas aangelegde wisselstraat , maar kan er mij iemand in begrijpbare taal uitleggen hoe ik hieraan begin , ik ben nu al twee volle dagen aan het testen en proberen maar ik loop steeds weer vast.

Er zit dus geen beweging in mijn wissels. Digikeijs heeft een erg uitgebreide handleiding , maar als leek zie ik de bomen niet meer door het bos. Ik ben een beetje ten einde raad. :-\

modelbouwpatrick

Ervin veel moed ik vraag al twee jaar aan digikeijs de handleiding om servo's te programmeren via ecos maar niets .
Niet via de baas van digikeijs tijdens Ontrax 2018 en ook niet via een verdeler op beurs Houten 2019  .
Er is alleen een uitleg via uhlenbroeck Ecos is blijkbaar taboe .
Resultaat ben gestopt met digikeijs en terug naar Ecos.

PietB

Kijk eens naar dit draadje, Erwin.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71074.msg0#msg0
Het nadeel van de Digikeijs producten is, dat het multifunctionele decoders zijn.
Iedere toepassing en protocol vereist zijn eigen handelingen.

grt Piet.

Modelspoorhobby

Citaat van: PietB op 28 maart 2019, 01:20:35 AM
Kijk eens naar dit draadje, Erwin.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71074.msg0#msg0
Het nadeel van de Digikeijs producten is, dat het multifunctionele decoders zijn.
Iedere toepassing en protocol vereist zijn eigen handelingen.

grt Piet.

Daar hebben ze het over de ECoS, maar Erwin heeft een Twin Center van FLM (made by Uhlenbrock)

beertje

Ervin,
Ik wil gerust wel eens langskomen om te helpen.
gr.

PietB

Citaat van: Modelspoorhobby op 28 maart 2019, 07:31:20 AM
Daar hebben ze het over de ECoS, maar Erwin heeft een Twin Center van FLM (made by Uhlenbrock)
Ja dat weet ik, maar DCC uit een TC/IB en een ECoS is gewoon het zelfde.
En het gaat in dat draadje om het programmeren voor DCC gebruik.

grt Piet.

ERVIN

@Beertje , bedankt voor je aanbod , dat hou ik in gedachten.  ;)

Het aansluiten van de DR4018 lukt mij wel , maar ik vermoed dat ik bij de instellingen van mijn Twin Center iets niet juist doe waardoor ik geen contact kan maken met de DR4018 , ook op Youtube heb ik al verschillende filmpjes gezien , en overal lijkt het zo simpel , maar mij lukt het dus niet. Ook de handleiding van het Twin Center maakt mij niet echt blijer.

Je moet dus de schakeldecoder een adres geven in je TC , volgens ik kan lezen doe je dat in de "Program Mode" , als ik dat doe dan gebeurt er niets... het zal een kwestie zijn van de juiste knoppen in te drukken , maar welke hé...  ::)

Driesel

Citeer
Je moet dus de schakeldecoder een adres geven in je TC , volgens ik kan lezen doe je dat in de "Program Mode" , als ik dat doe dan gebeurt er niets... het zal een kwestie zijn van de juiste knoppen in te drukken , maar welke hé...  ::)
Daar ben je al fout, Erwin: je moet je Twin Center niet in de programmeer-mode zetten, maar in de "Keyboard"-mode laten!

Wanneer je de schakeldecoder in de programmeerstand zet, wacht die op het digitale signaal van een centrale met het gewenste adres. Dit signaal is hetzelfde als hetgeen je zou gebruiken voor de eerste wissel die je wil bedienen met deze decoder.

Je zet of laat je Twin Center in de Keyboard-mode (dit is de mode waar je met de regelknoppen de treinen kan aansturen), waarna je op de 'menu'-knop drukt. Dan krijg je op het scherm: KEYBOARD Adr: 1 - 8.
Nu tik je het gewenste adres (adres van de eerste schakelfunctie van de decoder) in en bevestigt met "Enter". Stel bvb dat we adres 112 willen en ingeven, dan zie je op het scherm de 1 veranderen naar 112.
Nu druk je op de program-knop van je DR 4018 tot de rode led blijft branden.
Nu druk je op de 1  van je numerieke toetsen op je Twin Center (je geeft nu eigenlijk een puls op adres 112; je zal in het midden van het scherm even het betreffende adres zien verschijnen). De led op de DR 4018 zou nu moeten uitgaan en de eerste uitgang van de decoder zou nu op het juiste adres moeten staan (hier dus 112).

Hopelijk lukt het nu, veel succes,

Dries


ERVIN

#8
Hoi Dries , het is dankzij je uitleg deels gelukt , deels omdat ik 2x moet drukken op mijn Twin Center op de betreffende wisselnummer om de wissel te laten overgaan. Ik bestuur mijn wissels eigenlijk via Koploper , maar op Koploper lukt het nog niet om de wissel om te zetten. Vreemd??

loebaske


Met de hulp van de luisteraars  ;) gaat het nog in orde komen Erwin...

ERVIN

Ja Loebaske ik ben al blij dat ik " geklik " hoor , maar het is nog niet helemaal in orde hé.  ;)

beertje

Ervin,
In koploper het aantal decoders instellen,en in het baanplan de wisseleigenschappen invullen met het wisselnummer.
gr.

ERVIN

Is ondertussen gebeurt Willy ( beertje) , ik heb het probleem van het 2x indrukken op mijn TC om de wissel om te zetten gevonden , dankzij Google kwam ik op een oude post uit van BeNeLuxspoor , daar had iemand hetzelfde probleem , blijkt nu dat je de schakeltijd in je TC moet verhogen van 0.05 sec. naar 0.10 sec. , nu schakelen de wissels van de eerste keer.

Dus collega's dankzij jullie inbreng is het mij gelukt om deze schakeldecoder aan de praat te krijgen , nu gaan we de wissels aansluiten en dan gaan we de tweede " proberen" aan de praat te krijgen.

Nogmaals dank.  ;)

Driesel