Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Roco 73214

Gestart door Robrecht, 25 maart 2019, 16:57:01 PM

Robrecht

Ik zie dat er een Lineas loc is/komt van Roco. Ik kocht eerder al enkele traxx'en van Piko en nu vroeg ik me toch af of die Roco zou passen tussen de rest. Als er afwijkingen zijn op vlak van afmetingen is het al minder interessant om ze dubbeltractie te laten rijden, al zou daar het verschil van motor ook al parten kunnen spelen.

Iemand ervaringen met andere Roco traxx'en in vergelijking met die van Piko?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Rangeerduivel

Ervaring met een traxx van Roco heb ik niet, (wel Piko) maar gezien beide merken tamelijk korrekt materiaal leveren zullen de afmetingen bij beide wel kloppen dacht ik.
verschil in afwerking zal er wellicht wel zijn, gezien ik van Roco een toch iets meer gedetailleerde afwerking verwacht.
Maar niet alleen de motor maar ook de aandrijvingen van beide loc's zijn verschillend, dus om de twee in dubbeltractie te laten rijden zal er wel wat (meer) afstelling van de decoderparameters nodig zijn...
maar dat kan voor een programmeur ook geen probleem zijn mijgedacht!

;)

Metpetergaathetbeter

de vraag is als je ziet wat zo'n loc trekken kan zowel in het echt en eigenlijk ook in schaal hoe lang je je treinen je je treinen maken gaat om in dubbeltractie te rijden.
een filmpje zegt vaak meer dan woorden : https://www.youtube.com/watch?v=ZCjyGpC_MPI&t=23s

ERVIN

Ik heb van beide merken meerdere Traxx locs , de Lineas van Piko is qua kleurstelling de minst mooie , die hebben ze eigenlijk gewoon zwart gespoten met dan de turquoise blauwe lijnen er op , ik hoop dat de Roco Lineas beter gaat zijn qua kleur , als je ziet wat LS Models met hun 1312 heeft gedaan , super gewoon.

Om een Piko loc met een Roco loc in tractie te laten rijden daar ga je toch wel wat werk mee hebben , maar het kan , ik doe het persoonlijk niet , ik heb genoeg locs van deze reeks om de Roco's met de Roco's te laten rijden en hetzelfde met de Piko's , als je beide locs van dezelfde fabrikant in tractie laat rijden ga je veel sneller zien dat het in orde is.

De rijeigenschappen zijn van beide fabrikanten heel erg goed , al heb ik ( persoonlijk ) meer instelwerk met de Piko's dan met de Roco's  ,  de Roco's rijden zachter vind ik , en ook de detaillering is natuurlijk beter , maar hij is dan ook wel wat duurder dan een Piko loc , maar over deze laatste hoor je mij niet klagen , ik ben heel tevreden over beide fabrikanten.

bollen neus

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 maart 2019, 18:29:18 PM
de vraag is als je ziet wat zo'n loc trekken kan zowel in het echt en eigenlijk ook in schaal hoe lang je je treinen je je treinen maken gaat om in dubbeltractie te rijden.


En zo te lezen is het ook in dubbeltractie geschreven (?)
Den Eric.

Metpetergaathetbeter


C.B.

In het echt:

1 lok kan zo 2000T meenemen via de Voerstreek naar Aachen , de lengte speelt minder een rol.
Op het filmpje zie je de Volvo trein , deze is amper 1000T ; dit is een speelgoedtrein voor deze lok.
We hadden vroeger de Esso trein (nu bij DB) , deze werd wel gereden met 2 lok's in treinschakeling , (zo'n 3680T en 40 ketelwagens goed voor een gezamenlijke lengte van 640m)

Maar het gebeurt ook dat we een lok in opzending meekrijgen , dan plaatsen we die ook meestal in treinschakeling , ook al is het niet echt nodig.

In het model:

Ik heb al enkele Traxxen 186 van Roco , deze waren jammer genoeg nog steeds voorzien van een 8 polige stekker verbinding voor de decoder.
Ik hoop dat ondertussen de platine is aangepast en voorzien is van een Plux22 Interface.

In ieder geval , ik verwacht ook de Lineas 186 293 van Roco , dus ben wel een beetje benieuwd...
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Citaat van: ERVIN

Om een Piko loc met een Roco loc in tractie te laten rijden daar ga je toch wel wat werk mee hebben , maar het kan , ...

Het kan zeker , zie maar :



De eerste is een Piko Traxx 187 , de 2 andere zijn de Roco Traxxen 186 , alle drie in dienst en rijden zonder problemen op de modelbaan.
(kwestie van goed instellen van de dekoder en de nodige snelheidsmetingen gedaan , dat wel een vereiste is bij het besturingsprogramma iTrain.)

Groetjes.
Claudio.

Metpetergaathetbeter

wie kan op een baan met 40 ketelwagons rijden, het zal maar heel weinigen gegund zijn met daarbij nog 2  loc's,misschien hier en daar op een clubbaan

Rangeerduivel

Ik heb een baan met een wijdte van +/- 4m,
Een trein met 40 wagons zou er niet eens op kunnen omdat de laatste wagons dan in de weg staan voor de loc!
Eén loc met 16 ketelwagens is echt het maximum, want vergeet niet dat je die trein ook moet kunnen "parkeren" tussen twee wissels, zoniet moet er geen enkel andere trein rijden...

;)

stoomlokje

Volgens de info bij    L  i . .  e    zit er een interface Plux 22 in

Robrecht

Bedankt allemaal voor de reacties!

Er zou inderdaad een Plux22 inzitten.

Ik zal de Roco maar toevoegen aan m'n verlanglijstje  ;D misschien volgt er nog wel een andere Roco Traxx in de toekomst.

En ja, om de lengte van lange goederentreinen (in't echt) te evenaren in H0 zou ik al een mega baan moeten gaan bouwen.. Maar ze komen in't echt, gelukkig, soms ook voor met minder lange slepen. En ik vind het persoonlijk te cool om niet op m'n baan te hebben, 2 locs ineens om me aan te vergapen  ;D

Bedankt nog voor de link naar het filmpje, toont inderdaad wel goed de kracht van één loc  8)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Metpetergaathetbeter

Gisterenavond eentje zien passeren 1 loc 26 ketelwagons in Gent-Zeehaven(dacht ik want ,ik begon eigenlijk maar te tellen toen ik doorhad dat het een vrij lange sliert was en het was reeds donker)

BC911

Citaat van: BrainFeeder op 26 maart 2019, 09:08:45 AM
Maar ze komen in't echt, gelukkig, soms ook voor met minder lange slepen.

Ja hoor  ;):

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Robrecht

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...