Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

hoe beginnen

Gestart door deauke1960, 24 maart 2019, 12:34:40 PM

deauke1960

Heb mij al even voorgesteld op het forum, maar hier ben ik dan terug met wat concrete vragen. Heb dus absoluut geen enkele ervaring met een modelspoorbaan, en als ik zo op het forum wat rondneus, dan lijkt veel van wat er geschreven wordt op Chinees voor mij. Daarom wil ik als starter met 2 principes beginnen: hou het simpel, en koop iets wat je later nog kan gebruiken.
Om te beginnen zou kiezen voor een "tafelbaan" met afmetingen 140x75 cm. Niet enorm, maar groot genoeg om te beginnen. Zou een "omgekeerde bak" willen bouwen, dus met een plaat waarop de sporen komen, met daaronder een boord rondom zodat men tussen plaat en tafel ruimte heeft om van alles en nog wat weg te steken.  Wat gebruik is best als plaat, MDF?  En wat voorzie ik als hoogte  tussen de tafel en de plaat?
Verder zou ik kiezen voor een starterset die hier en daar worden aangeboden en daar wat extra wissels en sporen bij te kopen om het wat leuker te maken. Zo'n ovaal met een uitwijkspoor zal al vlug beginnen vervelen denk ik. Misschien niet de allerbeste oplossing, maar zoals gezegd, ik ben een absolute beginner en denk dat ik beter af ben om te starten met alles van één fabrikant te kopen zodat alles probleemloos zou moeten verlopen, dan te beginnen met combinaties van verschillende fabrikanten om dan van het ene probleem in het andere te vallen waardoor het plezier er vlug af zal zijn. Fleischman biedt een aantal sets aan, 2 van rond de 300€ en één van 570€ ( https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-001001-0/products.html) Zou dit een goede investering zijn met het oog op verdere uitbreidingen achteraf? Of zijn er betere alternatieven?  Alvast bedankt om me wat op weg te helpen.

BC911

Hallo Marc, het is duidelijk dat het kriebelt. Maar heb je nagedacht over het thema (en eventueel periode)?

Een startset kan een goed begin zijn, maar nog beter is misschien eens gaan kijken op een event of bij wat clubs. Zie ook reactie van Dirkh in je andere draadje.

Het mixen van merken hoeft echt geen probleem te zijn. Dit ga je op termijn toch niet kunnen voorkomen ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

#2
Hey Marc,

Voor uw tafel kan je een plaat multiplex van ongeveer 10mm aanschaffen. Wat die boord betreft hangt het een beetje af wat je eronder wil steken (servo's hebben al wat meer ruimte nodig dan de standaard wisselmotors). Anderzijds als je uw bodemplaat op poten zet heb je ruimte in overvloed en kan je achteraf er nog een rand rondmaken die zowel de onderkant als de bovenkant dichtmaakt (ik denk bv aan heuvels aan de voorzijde van de baan).

Wat de startsets betreft ben ik hier geen voorstander van, zeker als je van plan bent om volgens een bepaald land/thema/tijdperk te rijden. Trouwens uit ervaring weet ik dat de rails van Fleischmann, Minitrix, enz niet kunnen tippen aan de kwaliteit en het gebruiksgemak van Peco rails.

Over problemen met combinaties van verschillende merken moet je niet wakker liggen. In N schaal is alles redelijk goed op elkaar afgestemd. Dus mijn advies koop u enkele flexrails en wat wissels van peco, een lokje en wat wagens naar uw keuze en een MM of andere bediening en je kan starten.

veel succes
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Als het gaat zou ik voor multiplex platen kiezen, MDF is nogal gevoelig voor vocht en kan gaan kromtrekken.
Ik zou eerst eens gaan kijken op een paar tentoonstellingen en beurzen voor je aankopen gaat doen.
Verder eens goed nadenken over wat je uiteindelijk wilt. Ik ben zelf ook onbezonnen begonnen met van alles aan te kopen en uiteindelijk heb ik het grootste deel terug verkocht omdat mijn interesse  uiteindelijk naar een ander thema ging.

Oppassen ook met de afmetingen van de plaat 140 x 75 cm is al moeilijk te hanteren, en 75 cm is vrij diep als je nog aan de achterkant van de baan wilt kunnen.

Hoeveel ruimte onder de baan ? Hangt af wat je eronder wil wegsteken. maar 10 - 15 cm zou ik wel nemen, zo heb je ruimte genoeg om wisselmotors, servo enz.. weg te werken.

Niet te overhaast beginnen en rustig nadenken wat je wilt bereiken. Eventueel om te starten een beetje 2dehands materiaal kopen en daarmee experimenteren.

Michiel

#4
Beste manier om te beginnen, is gewoon DOEN! Ik snap dat je niet meteen in 100 kuilen wilt sukkelen, maar de beste leerschool is toch nog de persoonlijke ervaring. Aarzel niet te lang met kiezen en twijfelen, want later (en vrij snel) zal je persoonlijke voorkeuren ontwikkelen, en zullen initiele "beste" keuzes dikwijls herzien worden. Maar goed, toch een paar tips:

- bouw in multiplex, GEEN MDF. Mdf is vochtgevoelig en trek makkelijk krom of zwelt gemakklijk. Ik gebruik 8mm multiplex, is dik genoeg als je wat mechanisch inzicht hebt hoe de kast te stevig en vormvast te houden.
- Startset: Fleischman of Minitrix... hmmm.... ik zou niet die van 500 euro kopen, maar eerder een van de 2-honderd-en euros. Indien je een handige smartphonegebruiker bent, dan zit je met de z21 wel goed. Het koppelen van de z21 met een computer is dan weer wat lastiger, maar dat is een probleem voor veel later.
- Kwa sporen? Begin alvast met wat vb Fleischmann (of Minitrix) met de startset meelevert, en je kan wat uitbreiden, maar weet dat je uiteindelijk toch zal kiezen voor Peco code 55, want zo veel mooier, kwalitatief beter en goedkoper.

Maar het balangrijkste is, beginnen met bouwen, rijden, en vooral amuseren. Want daar gaat het om.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Marc,
Alhoewel het niet de bedoeling is zal het waarschijnlijk kwaad bloed zetten bij de andere N-rijders, maar eerlijkheid noodzaakt mij om je te verwittigen dat Belgisch rollend materiaal zo goed als onbestaande is in N schaal, op enkele zeldzaamheden na...
dus gedenk dit voor als ooit de (Belgische) microbe begint te bijten.
Je bent dan hoofzakelijk aangewezen op zelfbouw/schilderen ed... ::)

;)

Metpetergaathetbeter


Michiel

Om geen kwaad bloed te zetten bij H0 rijders, maar deze hobby heet modelBOUW, en niet modelKOOP  ::) ;D ;) . Belgische modelen zijn met ombouw, zelfbouw of 3D-print ook haalbaar in schaal N, en je hebt dan meteen een unieke collectie.

Maar ik geef toe, dat met het aanbod van Belgische modellen in H0, het wel heel erg verleidelijk is om ze te hebben.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Lopen we niet een beetje op de bal vooruit ?  Volgens we kunnen lezen heeft Marc nergens aangegeven dat zijn intentie is om Belgisch te rijden. De startsets die hij aanhaalt zijn ook niet Belgisch, dus hij kan nog alle kanten uit.

Belangrijk is vooral dat Marc op weg wordt geholpen met de start van zijn N baan (geeft hij bij zijn voorstelling ook zelf aan dat omwille de beschikbare ruimte zijn intentie is om N te rijden, laten we hem dan ook helpen bij zijn keuze).

(PS. Belgisch HO is zeer slecht voor de portemonnee met de nieuwe modellen die om de haverklap uitkomen, bij Belgisch N heb je de tijd om rustig te sparen voor een model dat er ooit is aankomt )
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Het gaat ook een beetje ver om bij een absolute beginner aan te komen met zelfbouw of 3D-print.
Ik zou zeggen: vraag je eerst af waarom je kiest voor schaal N. Als je eenmaal hebt geïnvesteerd in materiaal is het moeilijk om over te stappen op een andere schaal, dus dat zou ik goed overwegen.
Verder kan je als beginner het beste starten met een vlakke tafel en daarop wat experimenteren met sporenplannen. Later kun je altijd nog gaan denken aan een verhoogde spoordam en invulling van het landschap. Kortom, niet meteen streven naar de perfecte spoorbaan waar alles op en aan zit, maar stap voor stap ervaring opbouwen.

Michiel

Inderdaad, gewoon aan beginnen en al de rest komt later wel, dat is wat ik hierboven al zei.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Waarom geen TT eigenlijk? Want N is toch wat klein vind ik persoonlijk ....

Maar ik zou inderdaad beginnen met een simpel ovaal op een goed frame om wat te experimenteren en de verschillende technieken wat te leren kennen voor er iets definitiefs komt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

deauke1960

Bedankt allemaal voor de reacties.  Het wordt dus een multiplex-plaat van ongeveer 10 mm dikte met daaronder een ruimte van zo'n 10 cm hoog. Qua bereikbaarheid zullen de afmetingen van 140x75 cm geen probleem vormen, daar ik de korte zijde tegen de muur zal zetten. Zal toch maar beginnen met een Fleischman beginset aangevuld met wat extra sporen  en wissels en zo. Is geen weggegooid geld want aan de reacties te horen kan daar materiaal van andere fabrikanten op aangesloten/gebruikt worden. Heb nog geen idee welk thema is zou nemen, en ook het decor zal niet de eerste prioriteit zijn. Dus gewoon een baantje op een plaat en zien hoe alle loopt. Volgende stap is nu een baanplan zien te vinden zodat ik weet wat ik nodig heb en dan naar de winkel... spannend  ;D

BR-59

Wat de multiplex betreft is populieren multiplex wel een aanrader. Het is licht en prijstechnisch gunstig.

yannickvw

Ik zou eerder geen startset nemen...heb er indertijd ook één gekocht (Piko) en achteraf spijt van...was een set van een goede 200 euro en op enkele sporen na alles van de hand gedaan en toch een 50 euro verlies erop...

Zou eerder kijken achter een loc die je echt interesseert (wat in de startset bij mij niet het was...), al dan niet 2e hands en eens rondkijken achter sporen (ook tweedehands) op internet of een beurs. Die layout van de startset ben je na een uur beu dus, uitbreiding van je sporen is zowieso noodzakelijk. En ook de centrale die bij mijn startset zat, vond ik te basic...Ook ééns kijken achter een Roco Multimaus tweedehands ofzo...(Je hoort het, ik ben fan van tweedehands  :P ;D  maar zo kan je vaak tegen een goede prijs deftige spullen overkopen van mensen die op hun beurt upgraden of stoppen met de hobby, en zo kan je op jouw beurt ook elke keer een stapje upgraden in de hobby.)

Dat is natuurlijk mijn mening... :) ;)