Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

verstoring motorolasignaal

Gestart door erik de noorman, 23 maart 2019, 22:51:55 PM

Geert

Geen erg dat je niet veel weet over elektronica of digitaal. We zijn er om te helpen.

Nu even concreet, die delta booster, heb je die nieuw gekocht bij fabrikant of via ebay.? Vermits je spreekt over terug sturen naar.. en nieuwe kopen op ebay.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

anne w

Beste Erik,

Dat is inderdaad wel gek, als je een multimeter kunt hanteren meet dan eens in de DC stand de uitgangen van de twee delta boosters.

Overigens is, dacht ik, een delta booster eigenlijk een door hobbyisten verbouwde oude delta centrale

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

erik de noorman

Geert,

Gekocht tweedehands via ebay. Nog nooit problemen mee gehad met aankopen.
Ik heb de verkoper gemaild met de vraag om de huidige om te ruilen of geld terug te storten. We zullen wel zien wat het word.
Een tweedehands delta kun je al voor €8 kopen + €10 verzend kosten voor dat bedrag kan je al een gokje wagen. Het voordeel van een delta is dat een trafo van 32VA voldoende is en daar heb ik er een paar van.
Marklin booster 6015 vind je al voor €40 maar daar heb je een trafo van 52VA nodig en daar ben je ook al  vlug €50 voor kwijt.
Ik heb geen kleine baan en er staan veel lok's op geparkeerd maar veel word er niet mee gereden en nooit meer dan 2 te gelijk mits ik er niet meer in het oog kan houden. Seinen en enkele wisselstraten worden wel automatisch per blok door de treinen gesteld.
Voor het vermogen dat ik nodig heb was de IB en een delta als extra booster voldoende maar een extra booster zou geen kwaad kunnen om alle wissel en seindecoders aan te sturen.

Erik



erik de noorman

Anne,

Ik ben niet in het bezit van een multimeter. Maar enkel de lok's (multi protocol) met het DCC format werken. Verander ik het format van de lok van DCC naar marklin nieuw branden enkel de lampjes en verder niets.

De delta is niet verbouwd maar wordt op een bepaalde manier aangesloten zodat hij als extra booster kan werken.

Erik

anne w

Beste Erik,

Ik weet van het bestaan van de delta, maar ik verdiep me niet in het aansluiten, verder, je kunt een 6015 ook aansturen met een 32 VA, alleen "haalt" de 6015 dan het vermogen niet, de trafo zal dan eerder uitschakelen wegens overbelasting.

Een multimetertje kost niet veel en als altijd handig: het Motorola signaal is negatief, als je tussen de puko's en de massa meet, meet je een positief signaal dan zitten de aansluitingen tussen centrale en booster of tussen booster en rails verkeerd, DCC is "neutraal", dus dat zie je niet.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

erik de noorman

Ik heb de aansluiting van de delta naar de baan al eens gedraaid om de polariteit te veranderen maar dan de geeft trafo korstsluiting.
Dus het is de delta zelf die stuk is denk ik.
Het wordt wel opgelost.

Erik.

Klaas Zondervan

Als de treinen probleemloos over de scheiding tussen twee boostersecties rijden weet je dat de polariteit goed is. Dan moet je dus niks gaan omdraaien.