verstoring motorolasignaal

Gestart door erik de noorman, 23 maart 2019, 22:51:55 PM

erik de noorman



Omdat de voeding van mijn 3 railbaan niet sterk genoeg meer was heb ik ze vandaag in 3 blokken ipv 2 blokken opgedeeld.
De blokken zijn elektrisch  van elkaar gescheiden via de middengeleider.
De hoofdbaan wordt via de IB gevoed met een trafo van 70 VA.
Het tweede blok wordt gevoed door een delta die dienst doet als booster.
Het derde blok wordt eveneens gevoed met een delta. Elke delta heeft zijn eigen voeding en ze zijn correct aangesloten.
Ik rij multiprotocol dus DCC en motorola door elkaar.
Nu het probleem blok 1 en blok 2 werken prima met alle protocols door elkaar. Echter in het nieuwe het derde blok rijden enkel de treinen die DCC zijn ingesteld. De loc's die motorola zijn ingesteld reageren niet enkel de verlichting kan aan en uit gezet worden.
Heeft er iemand enig idee wat het probleem kan zijn. Blijkbaar wordt het DCC signaal wel doorgegeven maar het motorola signaal niet.

Erik.
De IB geeft ook geen enkele storing aan.

anne w

Twee test suggesties:

draai de aansluitingen op de 3e sectie eens om

wissel de twee delta's eens om.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

erik de noorman

Wat bedoel je met draai de aansluitingen op de 3 sectie eens om.  De aansluitingen van de delta naar de trafo of de aansluitingen van de delta naar de baan. Ontstaat er dan geen kortsluiting bij het laatste.

De delta's wisselen zal ik eerst eens proberen.
Erik.

dani

Zit er ergens nog een ontstoorspoel aan een van je aansluitrails  ?
En zijn je Delta boxen van het zelfde type en generatie ?  Want ik dacht dat er verschil is tussen de blauwe en de witte en ook in firmware
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Zelfde type en geen ontstoorspoel.

Erik

Geert

Het probleem lijkt me heel logisch. Ik ga niet in detail, maar DCC signaal kan je in polariteit omkeren, de decoder heeft daar geen probleem mee. MM formaat kan je niet in polariteit omkeren want dan krijg je een ander signaal. (Of je moet een slimme decoder hebben) Dus gewoon de polariteit van de laatste booster omkeren zal in principe moeten werken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

erik de noorman

Wat bedoel je met de polariteit omkeren. De gele met de bruine draad naar de trafo omwisselen of de rode en bruine draad van de delta naar het aangesloten blok blok omdraaien. Krijg ik dan geen kortsluiting bij het laatste.
Of de stekker van de trafo omdraaien.
Sorry ik ben nogal een leek in deze materie.

Erik

dani

de draden van de booster naar de sporen wisselen veronderstel ik ....

Als het niet met alle loks is, dan kan het ook zijn dat de draden opd e decoder ompgewisseld zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Ik bedoel het omkeren van de draden tussen booster en baansectie, maar eerst de delta's omwisselen, daarmee controleer je of het probleem mee verhuist met de delta.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

erik de noorman

Ik heb de delta omgewisseld en het is blijkbaar de delta. Delta 1 werkt prima in het nieuwe bloken delta 2 aangsloten op het blok waar voordien geen probleem was werkt daar ook
Niet

dani

ja dan is het probleem al gevonden...  nu nog verhelpen...

Heb je nog een Delta op reserve ?  dan kan je het snel testen
Ik heb er nog wel een stuk of 2 die momenteel nog niet gebruikt worden, dus je kan altijd eens proberen.   (is wel in Aalst)

By the way, check even de instellingen ....    (I) en (II)  van de externe regelaar  aansluitingen MOETEN met elkaar verbonden zijn en schakelaar moet op RECHTSE  (0)  positie staan.
Anders doet hij het ook niet


(PS/ het is wel fijn om te weten dat ze ook DCC signaal door geven !  )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Neen geen reserve baan terug opgedeeld in 2 blokken. Delta terug sturen en geld terug vragen en nieuwe kopen op ebay.

Erik

efl045

Citaat van: dani op 24 maart 2019, 12:25:04 PM
(PS/ het is wel fijn om te weten dat ze ook DCC signaal door geven !  )
En waarom zouden ze geen DCC doorgeven?
't Is een poepsimpel versterkertje waar uit komt wat je er in steekt.
Mij zou het eerder verbazen moest ze er DCC kunnen uitfilteren met die paar componenten die er in zitten...

anne w

Beste Erik,

Combineren en deduceren is de basis van elk fout-zoek-proces, en dat heb je nu gedaan, overigens is de DB2 booster van LDT een heel goed boostertje en ook niet al te duur.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

erik de noorman

Ik ken niet veel van elektronica en digitaal buiten plug en play. Maar wat mij verwondert is dat de delta wel DCC stuurt maar geen Mororola signaal ondanks hij daar toch voor gebouwd is.

Erik.