Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lima AM75 reeks 800 superen "Van begin tot eind"

Gestart door RoDY, 23 maart 2019, 22:36:55 PM

RoDY

En het resultaat! Oogt zo veel professioneler. 

Al ga ik de airco-unit toch nog eens nameten. Deze lijkt mij kleiner dan verwacht....  :o







doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Citaat van: RoDY op 24 februari 2022, 16:49:47 PM
Even een korte update: Februari 2022

Robbe:
Ondertussen heeft de New Look een kleurtje gekregen, al was ik niet overtuigd over het wit-grijs (RAL 7035)... Te wit.
Via een clublid heb ik een spuitbus gekregen van Motip met RAL 7035. Deze spuitbus geeft de perfecte kleur weer. (Heb een staaltje vergeleken met de echte!)

Nu blijkbaar zou de NMBS diezelfde spuitbussen gebruiken om kleine retouches te doen. Dus dichter als dat zal ik niet geraken zeker ?! Eerst was ik wat sceptisch om met een grote spuitbuis de verflagen te leggen, maar de eerste test was al zeker positief. Binnenkort als het weer het weer toe laat en de temperaturen wat stijgen kan ik de hele trein gaan her spuiten. Hierna kunnen de kleine afwerkingen starten.

Even terugkomen op dat lichtgrijs.
Volgens een op het internet gevonden tabel zou RAL 7035 overeenkomen met Revell Aqua color 36371.
Ik heb dat nu in huis gehaald en getest, maar dat volgens mij veel te grijs, te donker. Ik vergelijk met de kleuren op schaalmodellen van de reeks 18 en de M6-rijtuigen.
Gemengd met veel wit kom ik in de buurt.

Het blijft moeilijk, die RAL-kleuren omzetten naar model-verven...

Volgens de laatste 'Op de baan' zou het New-Look 'wit' van de M7-rijtuigen RAL 9003 zijn en dat is wit! ??
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

#305
RAL 9003 staat genoteerd als "signaal-wit" en is de op één na witste kleur uit de 9000 reeks (wit en zwart tinten). Alleen "verkeerswit - RAL 9016" geeft een nog wittere indruk.

Echt 'wit' bestaat niet want dan zou je het niet zien (absolute reflectie van alle licht), dus er zit altijd een iets andere kleur ingemengd en net daar zit de moeilijkheid want de kleinste afwijking zorgt voor een andere perceptie van het "wit".
Meer informatie over de 'samenstelling' van een kleur vind je in de RGB-code of de meer bij drukkers gebruikte CMYK-code.

Dus RAL 9003 is niet echt 'wit-wit' maar een zeer licht getinte kleur.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

HUBERTTRAIN

Bonjour ,comme vous avez déjà une impression 3 D de la boite de climatisation ,auriez -vous les dimensions de la réelle ,je n'ai aucune notion de sa grandeur .Donc difficile de la réaliser .Merci

janieburton

Citaat van: Alberke op 12 april 2022, 20:08:17 PM
Nogmaals het dak:
dakvar by Hugo Albert, on Flickr


Citaat van: RoDY op 16 maart 2022, 02:11:32 AM
En het resultaat! Oogt zo veel professioneler. 

Al ga ik de airco-unit toch nog eens nameten. Deze lijkt mij kleiner dan verwacht....  :o










op jullie foto's staat achter de "AC bak" een langwerpige bak maar op de foto van Alberke is die niet te zien
 

doomslu

Je vergelijkt het tweede klas stuurstandrijtuig op de foto van Alberke met het eerste klas rijtuig in model...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RoDY

#310
Update November 2022

Ondertussen is het hier ook weer veel te lang stil geweest. Het bouwen van een modelbaan is daar zeker één van de oorzaken van. Nu ik heb wel degelijk niet stilgezeten met dit project en er zijn ondertussen al verscheidene updates gemaakt. Geleidelijk aan zal ik deze updates de komende maand hier beginnen posten.

Het eerste dat ik zal toelichten zijn de updates aan de al vooraf getekende elementen zoals de airco en ventilatie unit.
De airco is bij deze een beetje breeder en een beetje dieper gemaakt. Ook zijn er details toegevoegd aan de bovenkant. (Dank aan Alberke voor de ideale foto!)

Een opmerkende Luc dooms liet me ook weten dat de opstaande stukken van de "ventilatie" een schuine kant kunnen hebben (ik had deze allen recht getekend) Foto tussen beiden laat het verschil zien. Nu is er dus wel degelijk een verschil tussen de variant op de eerste klas stuurstand (beiden kanten recht) en de 2de klas stuurstand (aan één kant schuin, linker zijde als je recht op de snuit kijkt). Ze zijn dus verschillend in dat opzicht.


Airco unit Versie 3


Oud vs Nieuw


Ventilatie unit Versie 2


Ventilatie unit Versie 3

RoDY

#311
Update December 2022

Deel 2 zoals beloofd. Langzaam worden alle dak elementen omgezet in 3D. Zeker voor de New look was dit nodig. Met al zijn verschillende antennes.

De Schepensventilator is ook al getekend en geprint. Echter moet ik hier nu nog de verschillende voetsteunen voor maken zodat deze op de rondingen van het dak passen.
Op de New look kan ik er echter maar 1 terug vinden, nu dat houd me niet tegen om ze op mijn bordeaux variant te plaatsen als update.


Stuurstand 1ste klas


Tussen rijtuig en stuurstand 2de klas


Achterkant stuurstand 1ste klas

RoDY

#312
Update Januari 2023

Niet te veel nieuws in de praktijk. Door de kou en hoge energie prijzen ben ik toch even genoodzaakt het printen en airbrushen thuis op hold te zetten. Ondertussen dan maar achter de computer gekropen en nog wat zitten 3D tekenen. De decals had ik in het verleden al getekend en al laten drukken. Alleen was ik de stickers van op de ramen vergeten (Fiets en rolstoel logo).
Maar ineens deze in Illustrator uitgetekend en laten afdrukken.

Vandaag volgde de test op een raampje dat ik op reserve heb.


Best goed gelukt! Alleen een beetje scheef, dus volgende keer de decal uitsnijden met een latje.  ;D

Wordt vervolgd!

Metpetergaathetbeter


Peter

Heb hier nog een setje van Erik liggen om de koplampen van zo'n stel
te verbeteren (en printje met de witte en rode led's)

Als ik er iemand een plezier mee kan doen laat het me dan maar weten,
want ik kan er zelf niets mee doen
Setje is gratis (enkel een postzegel)
Met vriendelijke groeten
Peter