Lima AM75 reeks 800 superen "Van begin tot eind"

Gestart door RoDY, 23 maart 2019, 22:36:55 PM

Rangeerduivel

#75
Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2019, 23:26:00 PM
Citaat van: RoDY op 26 april 2019, 21:46:52 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2019, 12:44:39 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 21 april 2019, 13:25:33 PM
...maar mijn twee 9mm's zijn net besteld...

Vandaag in de brievenbus, incluis handleiding met foto's.
Weten wij weer wat doen morgen.
Eerst nog een (laatste)dagje hout klieven!

;)

@Rudy en Saskia

Geloof me veel werk is het niet hoor 😉
Een dremeltje met een schuurpapiertje op is wel handig voor de motor te doen passen int schild. Voor de rest is vrij simpel.

Ik heb niet kunnen wachten, maar voor mij was het erg simpel gezien het draaistel al uitgerust was met een 12mm dikke motor.
De 12mm dikke er uit en gewoon de 9mm er in en klaar is Kees...euh Rudy!  ;D
Het stel gaat nu soepel door de bochten waar het vroeger ontspoorde door stoef scharnieren omdat het draaistel te breed uit viel vanwege een te dikke motor.
Aan het verbouwen van de kast ga ik mij niet gewagen, ik ben nu tevreden met wat ik heb,een goed rijdend varkensneus -stel!
Eenvoud siert, nietwaar.... ;D
Het grijs-oranje stel neem ik eerstdaags wel onder handen, ik weet nu wat hoe moet. 8)

;)
Citaat van: doomslu op 26 april 2019, 21:52:48 PM
Ik merk wel dat hij eigenlijk een paar tienden mm dieper zou moeten zitten om de tandwieltjes beter uit te lijnen.
@ Luc,
Door het kamwieltje tot op het einde van de as te wrikken, kwam het bij mij net in het midden van het grote kamwiel te zitten. Meer hoefde ik niet te doen, dus bij mij(n stel) kwam daar geen dremel aan te pas...wel aan het motorschild.

chef garde

Het setje is gelijmd, nu nog het dak aanpassen, benieuwd naar de bijgeleverde roosters die op het dak boven elke toegangsdeur komen.

Voor het dak zelf zoek ik nog ventilatiedoppen, de huidige worden verwijderd.  PB heeft zeer mooie doppen, echter opteer ik voor kunststof onderdeeltjes, iemand suggesties???

Metpetergaathetbeter

zou Olaerts er geen hebben als reserve onderdelen van zijn wagons die hij in het verleden uitbracht, ik weet niet of die gelijkend/dezelfde zijn?

755philippe

Hallo,
Heeft er iemand een plan met de maten van het dak met de ventilatiedoppen ? Ik ben momenteel aan het oefenen in 3D. Als ik een plan heb met de juiste maatvoering kan ik eens proberen om het uit te tekenen en het de printen.

Mvg

755philippe

chef garde

Leuk om horen Philippe.  Ik heb er geleend van een defect I4 rijtuig van Heris, die zijn net dezelfde maat als op de andere rijtuigen van de AM75.  Misschien kan je ook daarvan starten??

doomslu

Citaat van: RoDY op 25 maart 2019, 20:48:06 PM
Citaat van: doomslu op 25 maart 2019, 19:58:41 PM
Zijn jullie tevreden over die motoren?

@Luc

De motors doen wat ze moeten en rijden heel zachtjes en soepel. Zeker een aanrader zoals Rudy eerder zei.
Er moet vooral veel gewicht zitten op het aangedreven draaistel. Vervangen van de antislipbandjes is ook een must. De originele zorgen juist voor het doorslippen. :P
Uiteindelijk is het vooral de overbrenging dat voor verbetering vatbaar is. Kwestie van het typerende geluid van de overbrenging.

Nu zijn we nog wel bezig met een volledig zelf gemaakte aandrijving, met cardan. Maar hier komt later meer over.  ;)
Graag nog even terugkomen op de motor en de antislipbandjes.

Onze rangeerduivel toonde in een ander draadje deze foto:


Hoe hebben jullie die ophanging opgelost, want de motor is inderdaad te dik om de behuizing dicht te krijgen...

En dan de antslipbandjes. Wie vertelt ons welke er passen en waar jullie ze gevonden hebben?

En ... ik wacht hier eigenlijk ook nog op foto's van andere forumleden die hiermee bezig zijn. Hoe ver staan jullie?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

#81
Citaat van: doomslu op 04 mei 2019, 21:17:07 PM
Onze rangeerduivel toonde in een ander draadje deze foto:


Hoe hebben jullie die ophanging opgelost, want de motor is inderdaad te dik om de behuizing dicht te krijgen...

En dan de antslipbandjes. Wie vertelt ons welke er passen en waar jullie ze gevonden hebben?

Luc,
De foto hierboven dateert nog uit de tijd dat de motoren dik waren...en de dieren konden spreken ;D
't Is te zeggen, hier is de 12mm motor nog gemonteerd, en daardoor had ik ook wat problemen in de bochten met de Lima-stellen.
Het is pas nadat ik, op aanraden van RoDY de 9mm motoren besteld en geplaatst heb dat het probleem zichzelf heeft opgelost.
Ook zei ik in één van de vorige posts dat er bij mij geen schuur- of dremelwerk aan te pas kwam, maar dat vertaalt zich gewoon in het feit dat dit schuur- en dremelwerk reeds gedaan was bij installatie van de te dikke motoren... achteraan moet wel het boordje weggehaald worden, wat wel gebeurd is, maar niet te zien is op de foto
Een misverstand dat er niet hoefde te zijn als ik wat duidelijker was geweest!  :-[
Maw; het motorschild moet zodanig gemanipuleerd worden dat het een rechte lijn vormt over de motor.
Een type, nr of merk voor anti slipbandjes kan ik niet geven, ik heb ze gewoon gehaald uit een sinds jaren opgebouwde stock.
Alles is goed, voor zover ze uit (zwart) rubber en vooral dik genoeg zijn, want die Lima wielen hebben nogal een diepe groef en het is best dat het bandje daar iets bovenuit komt.

;)

755philippe


@chefdegarde

Ik heb iets uitgetekend op basis van een LsM beneluxrijtuig I4 die ik had liggen om de ventilatiekapjes te tekenen. Hieronder even een afbeelding.
Als de maten van LsM kloppen heb ik uiteraard geen plantekening meer nodig.

ventilator by philippe koninckx
Mvg


755philippe

RoDY

#83
@Luc

De slipbandjes kwamen bij mij ook uit de rommeldoos. Als ik het niet vergeet zal ik eens op de club kijken welke Marklin bandjes eronder passen.
Heb toch nog 3 stellen om te bouwen!  ;)


RoDY

#84
Update Begin mei

Mijn 3 extra motortjes zijn ook aangekomen! ik weet weer wat doen.

De eerste decals zijn ook op weg, ben benieuwd!


@Chefgarde, @755philippe

Voor de ventilatie kapjes heb ik ook al liggen denken aan 3D printen, al wordt dit niet zo simpel.
Maar zeker het proberen waard. ;)
Ik ga eerst proberen de originele te recupereren. Hierover volgt nog wel een postje in het kort.
Als dit niet lukt gooi ik mij ook de 3D weg.


chef garde

Komt goed Philippe!!

De ventilatiedoppen van de LSM zijn dezelfde maat als de ventilatiedoppen die op alle rijtuigen van de AM75 gegoten zitten, ideale maatstaf dus!!

Van het rijtuig 1ste klasse heb ik de ventilatiedoppen weg geschuurd (want de positie ervan op het dak moet serieus gewijzigd worden!)en mij beholpen met exemplaren van een LSM I4, prima resultaat!

Foto's volgen!

755philippe

@chef garde, jou foto's zijn momenteel niet zichtbaar. Blijkbaar ergens iets fout gelopen ofwel zijn ze niet 'openbaar'.
Mvg

755philippe

doomslu

Citaat van: 755philippe op 07 mei 2019, 14:57:01 PM
@chef garde, jou foto's zijn momenteel niet zichtbaar. Blijkbaar ergens iets fout gelopen ofwel zijn ze niet 'openbaar'.
Mvg

755philippe
Zijn link verwees niet direkt naar een foto, maar ik heb de vrijheid genomen hieronder wel de link te plaatsen:



Vraagje: is dit de correcte positie van alle dakonderdelen? Bestaat daar een plannetje van?
Ik ben momenteel ook aan 't prutsen hiermee...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske


Peter

Om zo'n details allemaal op de juiste plaats aan te brengen is het boek over de AM 75 van de Nicolas Collection een goede uitleg
waardoor door de talrijke foto's veel van die dingen te zien zijn

vaporeuse-belgique by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter