Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LS Models containerwagons Sgs + Sgss

Gestart door ceuleer, 23 maart 2019, 18:28:03 PM

ceuleer

Ik zoek al een tijdje naar afbeeldingen van de echte wagons waarvan LS Models de zeer mooie Sgs en Sgss modellen heeft uitgebracht.
Via google niet echt iets gevonden, wel vele andere containerwagons.
Waar zouden deze wagons gebruikt worden, er zijn meerdere Belgische wagons van dit type door LS uitgebracht.

loco

Bedoel je de containers of de containerwagen? Of de combinatie van beide?

ceuleer

Ik bedoel de wagons, deze zijn uitgebracht voor Belgie, bv met deze wagonnummer : 33 88 454 9 725-8 B-TRWBE
Als je deze nummer in google ingeeft, krijg je alleen info over de LS Models wagon, nergens info over het grote voorbeeld.
Er zijn ook Duitse en Franse set van deze wagons gemaakt door LS Models.
Maar op welke manier kan je ze inzetten op de modelspoorbaan ?
Waar rijden deze echte wagons ?

Metpetergaathetbeter

#3

loco

Mooi site die ik persoonlijk nog niet kende. Eén van de komende dagen ga ik die zeker eens grondig doorzoeken.

Het is ook logisch dat je niet alles op internet gaat vinden. Er moet altijd iemand zijn die het erop plaatst. Als jij het niet bent, dan moet het iemand anders zijn. En dan moet de info nog correct zijn. Wat niet steeds het geval is. Ook ik weet het allemaal niet en moet het doen met de info die ik heb bijeen gescharreld.
In België zijn er niet veel liefhebbers zie op de hoogte zijn van het goederenwagenpark uit het verleden en nog minder uit het heden. En dan moeten ze ook nog in staat zijn om hun info te kunnen delen. Dat laatste is niet vanzelfsprekend, zeker niet als je al een gevorderde leeftijd hebt en niet opgevoed bent met internet. Het is hier niet zoals in Duitsland waar je soms overdonderd en verwend wordt met t(e)veel informatie.

Bij de Sgn(s) wagens die bij de NMBS, (later B-Cargo , B-Logistics of het filiaal TRW) in dienst zijn en waren behoorden tot verschillende types. De aanduiding van het type kan je gewoonlijk rechts terugvinden. Elke nieuwe bouwreeks wordt meestal in een nieuw type ingedeeld. Zo heb je de Sgs(s) wagens type 3714A0 A1 en A2 en 3714A3 en 3714A5 (van 1971 - 1972) en ook nog 3714B0 en 3714B1 (van 1982). Hiervan heb ik  bouwtekeningen die je ook kunt terugvinden op de site van Tassignon. Normaal zou het type 3714A5 model gestaan hebben voor LS Models. Zij hebben echter de nummering van 31 88 4549 600 - 699. Het nummer dat jij opgeeft komt hierin niet voor. Nu gebeurde het vaak dat de nummering aangepast, en dat de wagens later ook ingedeeld werden in een nieuw type. dat gebeurde dan gewoonlijk na een revisie, een nieuwe UIC-nummering (1980), een doorschuifoperatie (bvb naar TRW en IFB) ... maar gewoonlijk werden de laatste drie nummers wel behouden. Ik heb wel gemerkt dat de wagens bij TRW tijdelijk geen typeaanduiding hebben gehad, en dat ze daarna in een andere typereeks zijn ingedeeld. Ik heb hiervan één foto ooit gekregen (uit 2006) maar kan jammer genoeg het type niet aflezen (ik denk 6435B0). Ook zijn de wagens aanvankelijk in het bruin geschilderd en daarna in het B-Cargo groen.
Ik weet niet of deze wagens momenteel nog in gebruik zijn.
Hopelijk kan hier iemand nog bijkomende informatie leveren?

Waarschijnlijk hebben er nog andere bouwreeksen bestaan, maar dat weet ik niet met zekerheid. Meer informatie hierover heb ik niet direct bij de hand.
Daarnaast heb je ook Sgn(s) wagens van Touax die ongeveer dezelfde zijn. Deze wagens zijn eigendom van Touax en zijn ingeschreven bij de SNCF (later F) of NMBS (later BE)  en hebben uiteraard geen typeaanduiding.
Enkele jaren gelden heb ik een aantal foto's kunnen downloaden via http://www.goederenwagens.nl. Ik veronderstel dat je de wagens van TRW en Touax daarop nog gaat vinden.

De wagens kon je normaal in gewone cargotreinen aantreffen in binnen en buitenland.

ceuleer

Peter en Peter,
via de sites die jullie hierboven vermelden, heb ik toch gevonden wat ik zocht.
De wagons zijn dan toch veel in Belgie geweest, ik dacht al, LS gaat toch geen model op de markt brengen dat niet in Belgie gebruikt wordt.
Bedankt voor de info.  ;)