MSM 190

Gestart door Metpetergaathetbeter, 21 maart 2019, 11:51:08 AM

ACFI

Dat is goed nieuws Martin.

ACFI.

oebr

absoluut.

Ben blij dat ik niet alleen sta met m'n mening over 't voorwoord hier.
Wel jammer dat we daar zo over bezig moeten zijn want er staan zoveel mooie dingen in de MSM, terwijl zo'n mening uiteindelijk maar een mening is en geen natuurwet. Een organisator die een zeer mooie maar geautomatiseerde baan aangeboden krijgt zal ze nog niet zo rap refuseren zeker, en indien wel tant pis.

over die Arduino's Michiel, is dat al niet verregaand ?
Ik heb een eerste deel van een reeksje klaar - zal het binnenkort aan Luc sturen om eens te horen wat ie er van denkt - maar ik ben zoals je zegt vanuit modelspoor, of beter nog, vanuit de modelspoorder vertrokken, dus uitgegaan van 'I know nothing'.
Voor we vanaf dat punt aan toepassingen als decoders geraken zitten we toch een eind (lees: enkele jaren) verder vrees ik.

Dat soort 'gevorderde' zaken vind je immers op het internet beschreven, wie snapt hoe zo'n arduino of zelfs een pi werkt snapt zeker ook de artikels op bvb Github daarover ook wel. Die heeft daar echt MSM niet voor nodig. Voor wie echt leek is in de materie kan zo'n artikel echter snel even chinees overkomen als een artikel over latijn, en dat is nefast voor de leesvreugde. 
Ik denk dat zo'n artikel veeleer programmeerleken moet helpen om een drempel over te stappen, en hen met een aantal tips op gang moet helpen. MSM is immers den Elektuur niet, een artikel moet dus zeer 'hands on' zijn waarbij een modelbouwer effectief zo'n bordje durft kopen en daar wat leds of een servo op durft aan te sluiten.
Maar dan is het probleem weer dat wie wel met bijvoorbeeld C++ vertrouwd is zo'n artikel maar gebeuzel vindt...   

moeilijke evenwichtsoefening...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ceuleer

Citaat van: oebr op 05 april 2019, 16:08:54 PM
Die heeft daar echt MSM niet voor nodig. Voor wie echt leek is in de materie kan zo'n artikel echter snel even chinees overkomen als een artikel over latijn, en dat is nefast voor de leesvreugde. 

Geen interesse. Arduino's zegt me niks...


Martin Welberg

Hmmm, acanogwattus voor mij. Maar een leuk instap artikel zou leuk zijn..

Michiel

#34
In  verband met een artikel over Arduino: Een beginnershandeiding bestaat al overvloedig op internet. Handleiding volgen, spullen koppelen zoals beschreven, C-programmaatjes opladen zoals in de handleiding staat... ledjes aan en uit... Dat vind je overvloedig. Maar een beetje modelspoortoepassing wordt al lastiger. Vandaar de meerwaarde voor MSM. Maar als de meesten een instapcursus leuk vinden, geen probleem.  ;)

In verband met het voorwoord, vrees ik dat het voorbeeld van "manueel rangeren"een beetje uit z'n context is getild. Ik versta Guy's pleidooi eerder als dat er wat meer boeiend en toepasselijk treinverkeer mag getoond worden, ongeacht of het geautomatiseerd is of manueel. Manueel rangeren was een voorbeeld, maar ook ik vind dat te dikwijls de trein er een beetje bij gesleurd is alsof het een vervelende bijkomstigheid is om met een veredeld diorama te mogen showen. En het gaat niet om veel sporen, of druk verkeer of manueel rijden. Het gaat om interessant verkeer dat binnen z'n context past en waarbij de scenery de sfeer en het kader scheppen. Te dikwijks zien we willekeurige samenstelling, en dikwijls dure modellen, op een baan heen-en-weertjes rijden, zonder dat deze op een of ander manier een verband heeft met het kader waarin het rijdt.

Maar goed, dat is mijn persoonlijjk interpretatie, maar het belangrijkste is dat we plezier hebben met het bouwen van een baan, diorama of model, en dat we onze ervaring delen op internet, binnen clubbijeenkomsten of tijdens expos. Dat we mooie, gedetaileerde modelbanen mogen bewonderen: graag! En dat we sfeervolle banen mogen bewonderen met toepasselijk treinverkeer: nog beter.  (merk het verschil) ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Arduino, zeker mee.
Ben al iets verder dan een absolute beginner, maar kan nog zeeeer veel leren, zeker wanneer we over modelspoortoepassingen praten.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

oebr

misschien beter een uitgebreide pdf op internet - eventueel beschikbaar achter een pw- en de korte inhoud op 1 papieren pagina dan ? ;-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Bij MTD komt er (dit jaar?) een workshop Arduino's, maar voorafgaand twee workshops basiselektronica voor de modelspoorder.
Van die basis-workshops weet ik wat de inhoud is (ik geef de eerste op 20/4) maar wat "ze" over Arduino's zullen zeggen is me niet bekend.
Ik vermoed dat het over verlichting-toepassingen (straatlampen, seinbeelden, ...) en beveiligingslogica zal gaan

Bij microcontrollers zijn er verschillende facetten, maar het programmeren lijkt me de essentiële: Die maakt het verschil met het elektronica-luik.
Arduino's zijn intussen wijdverspreid, en misschien wel een standaard aan 't worden. Maar dan nog is er de programmeertaal-keuze, zijn er verschillende Arduino's met verschillende interne hardware, ... en de keuze van de schrijver van artikels is daarom niet de enige of beste mogelijkheid ...

Kijk maar in de rubriek "waar zijn we nu mee bezig - microcontrollers" - zoveel bezige mensen, maar ook zoveel verschillende uitgangspunten. Het is naar mijn vermoeden ook niet de meest gelezen rubriek ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw