Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 190

Gestart door Metpetergaathetbeter, 21 maart 2019, 11:51:08 AM

liefhebber


Citaat van: Michiel op 31 maart 2019, 09:39:53 AM
De meeste MSM nummers hebben wel een artikel dat me kan inspireren. MSM188 had Lamorteau: een machtig mooie, volwaardige modelbaan in schaal N. MSM189 had La Roche Porphyre: een expobaan met een ton atmosfeer in en aantrekkelijk tijdskader en bijzonder fijn in afwerking, en MSM190 heeft statie Ghistel: een expobaan met de uitbeelding van een station rond het interbellum.

Het voorwoord is voor mij steeds weer het eerste wat ik met nieuwsgierigheid lees. Meestal vind je er toch wel een interessant reflectie rond het hobbygebeuren, zoals ook deze keer. En ik kan me wel vinden in de opmerking dat expobanen wel wat meer mogen zijn dan een mooi diorama met enkel wat beweging en dag/nacht verlichting, om de aandacht te trekken. Maar ik snap wel waarom expobanen zijn zoals ze zijn.

Maar steeds meer blijf ik toch op m'n honger zitten na het lezen van MSM. Ik hoop steeds weer op een boeiend artikel over de toepassing van een bapaalde techniek: vb hoe epoxy mallen en kopijen maken, hoe leg je best je elektrisch bedrading analoog en digitaal, hoe weather je met poeders...? Het is zelden dat er nog dergelijke artikels verschijnen. Logisch, want na pakweg 200 nummers heb je het allemaal wel eens behandeld. Je kan bijna altijd wel een MSM nummer vinden waar een bepaalde techniek wordt uitgelegd. Maar dan nog, zouden opgefriste artikels, alternatieven, of uitbreidingen echt wel welkom zijn.

Zo ook had ik van een Belgisch Modeltreinenblad liever meer aandacht gezien voor het Belgisch BOUWEN. Of het nu gaat om scenery rond het spoor, wagons of locomotieven, artikels hierover vind ik erg zeldzaam. Hoe een buitenlandse locomotief ombouwen tot Belg? Lijsten van kandidaat modellen om te verbelgischen. Wat zijn typische Belgische treinsamenstellingen, door de eeuwen heen. Wat is een typisch Belgisch station, hoe bouw je die? Opschriften en decals voor rollend materieel, samenwerking met mogelijk een printservice door MSM om nummering in verschillende schalen te kunnen verkrijgen. Belgische decals zijn zoooo moeilijk te vinden.

Want ik vind dat een Belgische modelspoorblad het echt mag hebben over hoe modelspoorbanen bouwen in een Belgische kader. Veel meer aandacht voor het Belgische materieel in 't groot en klein, en hoe bouwen en ombouwen. Ik lees liever een DOE-blad dan een koop-blad met 20 bladzijden "nieuwigheden", waarvan 80% (ik noem maar en getal) buitenlandse modellen zijn wegens Belgische bloedarmoede op de modellen-prefab markt.

Waar is mijn DOE-blad gebleven???

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden Michiel.
Volledig mee eens.
gr
 

doomslu

Citaat van: oebr op 30 maart 2019, 21:44:51 PM
Ik had net het gevoel dat het voorwoord net tegen het betere modelspoor fulmineerde.

Heel raar voor een boekje dat verder gelukkig vooral dat betere werk etaleerde en over het algemeen  ook toont en steunt.  Overigens was ontraxs dit jaar niet van een lager allooi, er waren wat minder banen naar m'n gevoel (Martin sprak dat tegen, vandaar de nadruk op gevoel) maar de kwaliteit lag toch behoorlijk hoog. Ik heb geen enkele mindere baan gezien in elk geval. En er waren 2 fremobanen in werking, waarvan 1 zeer straffe. Dus beweren dat er geen rangeerders waren is de waarheid geweld aandoen. Dat kunstenaars als Henk of Vincent hun tijd in de afwerking stoppen en niet in het spoorwegverkeer is hun goed recht, er zijn immers veel manieren om te modelsporen. Een goeie expo toont allicht een mix van vanalles, en met Mitropa weer aan het roer denk ik dat ontraxs zeker z'n faam zal blijven waarmaken zelfs al zit een concurrent om een devaluatie te schreeuwen.
Beste Red, ik frons een beetje mijn wenkbrauwen als ik dit lees, dus ben ik voor de zekerheid het voorwoord nog eens gaan lezen. Het was trouwens al enkele weken geleden voor mij.
Ik denk dat je dingen leest die er niet staan.
Volgens mij vertelt Guy in het eerste deel dat hij constateert dat On traXS dit jaar een trapje lager schakelt en het 'amateurvoetbal' ook een kans geeft. Daarbij zegt hij niet dat hij dat goed of fout vindt.
Ik citeer:
"On traXS!, ooit beschreven als de 'Champions League' van de modelspoorwegbouw, waar enkel de meest hoogstaande presentaties te zien zijn. Voer voor de fijnproever. Voor de editie 2019 gooiden de organisatoren het over een andere boeg, trokken de zaak open naar een ruimer publiek.
De inrichters hebben bij de selectie de lat lager gelegd dan voorheen, ook mindere goden mogen deelnemen. Het zo geprezen 'niveau' van vorige edities is niet gehaald, tot ongenoegen van een aantal verwende bezoekers. Maar het grote publiek vindt de afwisseling wel fijn. En de deelnemers ook. Eindelijk kunnen modale modelbouwers ook eens in het Spoorwegmuseum hun kunnen tonen. "


Zelf kon ik helaas niet aanwezig zijn op deze editie. Het is dus moeilijk oordelen of de kwaliteit er al dan niet was.
Met het oog op onze expo in oktober 2020 ben ik natuurlijk wel geïnteresseerd en dus heb ik zowat alle mogelijke foto's en filmpjes op Internet bekeken.
Wat ik daar zag bevestigt wat Guy schreef. Naast enkele al gekende pareltjes zag ik geen enkele mij onbekende baan waarvan ik dat "Die moet naar Leuven komen".
Maar, ik baseer me op film- en fotomateriaal en misschien zijn de makers van dit materiaal wel mensen die liever een ander soort modelspoorwegen zien dan ik. Dus met enig voorbehoud zeg ik het bovenstaande.
Is de expo daarom minder geslaagd? Als het publiek het fijn vindt, dan is het voor mij OK.

Voor onze eigen expo heb we er na OntraXS over gedabtteerd en neen, we gaan niet die weg op. Onze lezers/bezoekers verdienen het beste. We willen jullie niet ontgoochelen. De 10e expo in 2020 wordt weer een topper.

In het tweede deel van het voorwoord vertelt Guy dat hij toch liever wat meer realistisch spoorverkeer ziet op de banen.
Drie dagen een modelbaan besturen is een niet te onderschatten klus. Bravo aan hen die het doen!

Sorry, eigenlijk is dit een beetje off-topic en hoort het meer thuis bij het draadje over OntraXS.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gardevil

Helemaal mee eens Michiel. Ben door de jaren ook een aantal van deze zaken gaan 'missen'.
Er zijn tegenwoordig zoveel 'nieuwe' technieken die besproken kunnen worden (3d printen, lasercut, ....) en die ook op particulier gebied en meerwaarde beiden, maar die komen niet of nauwelijks aan bod.
Zijn er geen modelbouwers die hier een artikel kunnen/willen over maken?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Ludwig

De reeks over de bovenleidingen van een tijdje geleden
vond ik echt leerrijk.
Graag had ik meer van zulke artikels gezien.
Het is inderdaad meer een kijkblad geworden dan een doeblad, en dat spijt me.
Het overzicht van nieuw materiaal kan ik wel waarderen, zo blijven we op de hoogte van wat er op de markt verschijnt.
Ik heb wel de indruk dat er de laatste tijd terug meer aandacht  is voor Belgische banen en minder voor buitenlandse bannen.
Ik ga dit jaar nog aankijken maar overweeg toch om de aankoop van het maandblad te stoppen op het eind van het jaar, of er moesten inderdaad wat meer praktijk gerichte onderwerpen aanbod komen
Tenslotte is het ook niet echt goedkoop te noemen en steek ik liever dat geld ik een mooi gebouw of rollend materiaal.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Val-Rikard

#19
Citaat van: Michiel op 31 maart 2019, 09:39:53 AM
De meeste MSM nummers hebben wel een artikel dat me kan inspireren. MSM188 had Lamorteau: een machtig mooie, volwaardige modelbaan in schaal N. MSM189 had La Roche Porphyre: een expobaan met een ton atmosfeer in en aantrekkelijk tijdskader en bijzonder fijn in afwerking, en MSM190 heeft statie Ghistel: een expobaan met de uitbeelding van een station rond het interbellum.

Het voorwoord is voor mij steeds weer het eerste wat ik met nieuwsgierigheid lees. Meestal vind je er toch wel een interessant reflectie rond het hobbygebeuren, zoals ook deze keer. En ik kan me wel vinden in de opmerking dat expobanen wel wat meer mogen zijn dan een mooi diorama met enkel wat beweging en dag/nacht verlichting, om de aandacht te trekken. Maar ik snap wel waarom expobanen zijn zoals ze zijn.

Maar steeds meer blijf ik toch op m'n honger zitten na het lezen van MSM. Ik hoop steeds weer op een boeiend artikel over de toepassing van een bapaalde techniek: vb hoe epoxy mallen en kopijen maken, hoe leg je best je elektrisch bedrading analoog en digitaal, hoe weather je met poeders...? Het is zelden dat er nog dergelijke artikels verschijnen. Logisch, want na pakweg 200 nummers heb je het allemaal wel eens behandeld. Je kan bijna altijd wel een MSM nummer vinden waar een bepaalde techniek wordt uitgelegd. Maar dan nog, zouden opgefriste artikels, alternatieven, of uitbreidingen echt wel welkom zijn.

Zo ook had ik van een Belgisch Modeltreinenblad liever meer aandacht gezien voor het Belgisch BOUWEN. Of het nu gaat om scenery rond het spoor, wagons of locomotieven, artikels hierover vind ik erg zeldzaam. Hoe een buitenlandse locomotief ombouwen tot Belg? Lijsten van kandidaat modellen om te verbelgischen. Wat zijn typische Belgische treinsamenstellingen, door de eeuwen heen. Wat is een typisch Belgisch station, hoe bouw je die? Opschriften en decals voor rollend materieel, samenwerking met mogelijk een printservice door MSM om nummering in verschillende schalen te kunnen verkrijgen. Belgische decals zijn zoooo moeilijk te vinden.

Want ik vind dat een Belgische modelspoorblad het echt mag hebben over hoe modelspoorbanen bouwen in een Belgische kader. Veel meer aandacht voor het Belgische materieel in 't groot en klein, en hoe bouwen en ombouwen. Ik lees liever een DOE-blad dan een koop-blad met 20 bladzijden "nieuwigheden", waarvan 80% (ik noem maar en getal) buitenlandse modellen zijn wegens Belgische bloedarmoede op de modellen-prefab markt.




Waar is mijn DOE-blad gebleven???




Waar blijven de schrijvers ?    Het is een blad van, voor en door modelspoor liefhebbers...

Wat het gebruik van nieuwe technieken aangaat, zoals printen of laseren, kan je alvast in dit nummer één en ander lezen.

oebr

Ja, je hebt gelijk Luc,
we moeten hier niet over specifieke expo's discuteren.
Misschien is het een kwestie van relativiteit.
Het niveau is over het algemeen gestegen, en misschien zijn de champions league en de jupiler
league wat in mekaars vaarwater komen te zitten.

Wat dat spoorverkeer betreft is het wel een keuze die niet evident is.
Zeker op banen die een stukje lijn of een landschap evoceren willen toeschouwers
allicht toch gewoon regelmatig iets zien passeren (het liefste dan nog niet steeds dezelfde combi) omdat een trein
niet de hoofdrol maar een soort edelfiguratie vervult,
met realistisch spoorverkeer zou zo'n exposant allicht weinig bijval genieten.
In een station (getuige die engelse baan die op rail stond en in de MSM beschreven werd) is dat natuurlijk anders,
maar dan nog.
Op zo'n expo gaan staan is trouwens toch in de eerste plaats een sociaal gegeven.
Dat mensen liever wat treinen hun gang laten gaan om wat met de bezoekers te kunnen babbelen,
lijkt me heel logisch. Allez, dat vertellen bvb Henk en Jan me toch, ze hebben keilang in eenzaamheid
aan zo'n kunstwerkje gewerkt, en eens er publiek voor is genieten ze graag van interactie met de toeschouwers ipv
zich weer af te zonderen om geconcentreerd treinen te laten rijden.
Uiteraard zijn banen van clubs wat dat betreft anders te organiseren, maar voor enkelingen/kleine gezelschappen
toch niet evident.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Citaat van: oebr op 31 maart 2019, 18:07:04 PM
...
Uiteraard zijn banen van clubs wat dat betreft anders te organiseren, maar voor enkelingen/kleine gezelschappen
toch niet evident.

En toch is zelfs dat niet evident Red, want er zijn 2 belangrijke beperkende factoren:
1) voldoende leden kunnen mobiliseren om een (grote) baan met voldoende afwisseling te laten draaien
2) de organisator van het evenement die toch weer niet voor "te veel" mensen alles wil voorzien
Het is steeds dansen op een slappe koord, want 1 man te kort aan de baan, en er draait een trein gewoon rondjes.



Verder over het voorwoord in ons magazine:
In eerste instantie vroeg ik me af of Guy bezeten was door te proclameren dat onze banen best iets minder mochten afgewerkt zijn.
Maar zijn betoog dat de lat niet niet door iedereen even hoog gelegd wordt, is wel een waarheid.
Op de meeste tentoonstellingen vind ik dan toch een zekere scheiding terug tussen de uitvoeringsniveau's van de banen (een andere zaal, gescheiden door verkoopstands,...).

Verder blijft Modelspoormagazine een mooi blad dat zoals Rik hiervoor stelde geschreven wordt voor, door en met modelspoorders en modelspoorwegbouwers.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

oebr

blij dat jij wel hetzelfde gelezen hebt Frans, begon al aan m'n 'begrijpend lezen'-capaciteiten te twijfelen  ;D

Ja, ik kan me dat levendig voorstellen wat je zegt over de exploitatie van banen. Uiteraard is het veel toffer indien niet
alleen het landschap en de treinen voorbeeldgetrouw uitgevoerd worden, maar ook de exploitatie.
Toch vrees ik dat veel moba'ers en toeschouwers het daar niet zo voor hebben, en dat er inderdaad veel obstakels bestaan op
weg naar bij wie dat wel wil.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Ik kan alleen voor mezelf spreken en de afgelopen 10 jaar heel veel tentoonstellingen bezocht, maar we worden verwend door tentoonstellingen als de MSM expo en Ontraxs, het feit dat de organisatie van Ontraxs dit jaar het streven had om een grotere doelgroep te bereiken heeft mij doen besluiten om dit jaar over te slaan. Na al die verwennerij wordt ik selectiever en ben niet tevreden met wat mindere banen ik ga voor de neusjes van de zalm.
Ook geld speel hierin een rol 17 € voor wat clubbanen te bekijken vind ik te duur, daar komt nog benzine bij etc. Daartegenover staat dat ik met plezier 300 km enkele reis naar de Expo in Leuven rij en daar best ook nog € 20 wil betalen voor de toegang, maar dan krijg je wel waar voor je geld. Maar zoveel mensen zoveel wensen. Dus ga lekker kijken op een tentoonstelling als je daar zin in hebt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jappy

Ik vond deze MSM juist heel gebalanceerd. Wat betreft de exploitaitie van banen, het zal me een worst wezen. Zolang er een trein te zien is ben ik tevreden. De inhoud van het blad vond ik persoonlijk mooi gebalanceerd. Prachtige banen om het vakmanschap te bewonderen en interessante praktijkartikelen om het zelf te laten kriebelen. Zeker het artikeltje over de Billard-locotracteur is helemaal mijn meug: met weinig en goedkope middelen toch een prachtig en leuk modelletje in elkaar steken.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Gerolf

Over de "volautomatische banen" struikelde ik zelf toch ook in het voorwoord van Guy ...
Als men iets heeft gebouwd, wil men er over kunnen babbelen met het publiek zonder dat er achter je rug ongevallen gebeuren ...
Het alternatief is meer volk om het project te bemannen, en vindt maar mensen die dagenlang op knopjes willen drukken ...

Citaat van: Val-Rikard op 31 maart 2019, 15:11:43 PM
Citaat van: Michiel op 31 maart 2019, 09:39:53 AM
Waar is mijn DOE-blad gebleven???

Waar blijven de schrijvers ?    Het is een blad van, voor en door modelspoor liefhebbers...

Ik vind dit blad naar mijn mening vrij goed in balans. Een "Neurenberg-blad" is minder aan mij besteed.
De praktijk-artikels lees steeds ik met plezier, er staan immers altijd ideeën in die je kan vertalen naar waar je zelf mee bezig bent

Het zelf schrijven: daar ben ik na een te lange stilte terug mee bezig
  Eén artikelreeks is al ingestuurd, en er is nog een idee voor iets (helemaal) anders
(Waar ik nu praktisch mee bezig ben is of te technisch, of (nog) niet voor publicatie ....)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Luc

#26
Wat "rangeren op een tentoonstelling" betreft:

- als tentoonsteller geloof ik dat ons eerste doel communiceren met de bezoekers moet zijn, en dus ben ik absoluut akkoord met Gerolf hierboven: mijn baan moet mij gerust laten, opdat ik beschikbaar zou zijn voor het publiek.

- meeste bezoekers blijven maar een paar minuten, en soms beseffen ze zelfs niet dat de trein ronddraait, of is dat geen probleem. Vragen komen over "hoe bouwt u dit of dat", of "waar is dat gelegen", ofwel beginnen de toeschouwers van hun eigen baan te spreken; maar ik heb vanzeleven NOOIT gehoord van "Awel? en ge rangeert niet?  >:( "

- en als bezoeker heb ik EEN slechte ervaring gehad. Dat was in Rodgau, in een tentoonstelling van amerikaanse treinen. Ik wou aan een vent iets vragen, en hij heeft me platuit geantwoord dat hij geen tijd had om met mij te babbelen, omdat hij aan het rangeren was... Maar man toch, waarom gaat gij ans tentoonsteller?  ::)
Oufti!

755philippe

Wat zouden jullie denken om een artikelreeks te maken over het gebruik en programmeren van arduino's ?
Is maar een idee.
Ik ben tevreden over modelspoormagazine.  Het feit is dat niet elk artikel iedereen kan boeien. Denk ook maar eens om elke maand een boekje van ongeveer 80 blz te vullen met 'spannende' lektuur voor iedereen.
Mvg
755philippe

Michiel

#28
Ik heb wel interesse als het heel modelspoorgericht is. Vb het binnennemen van DCC signaal en reageren op adressen en commandos, het sturen van seinen (als functiedecoder), servos (als wisseldecoder), een XpressNet data monitor,......
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Citeer"On traXS!, ooit beschreven als de 'Champions League' van de modelspoorwegbouw, waar enkel de meest hoogstaande presentaties te zien zijn. Voer voor de fijnproever. Voor de editie 2019 gooiden de organisatoren het over een andere boeg, trokken de zaak open naar een ruimer publiek.
De inrichters hebben bij de selectie de lat lager gelegd dan voorheen, ook mindere goden mogen deelnemen. Het zo geprezen 'niveau' van vorige edities is niet gehaald, tot ongenoegen van een aantal verwende bezoekers. Maar het grote publiek vindt de afwisseling wel fijn. En de deelnemers ook. Eindelijk kunnen modale modelbouwers ook eens in het Spoorwegmuseum hun kunnen tonen. "

Om hier even op te antwoorden, dit is geen bewuste maar een noodgedwongen keuze geweest nadat wij, Team Mitropa, als mede-organisatoren tijdelijk werden afgeserveerd. Een van de redenen van het museum om weer met ons in zee te gaan was het uitgebreide netwerk wat wij onder de modelbouwers hebben. Door het gebrek aan contacten is er een open inschrijving geweest waardoor ook de mindere goden zich konden aanmelden. Voor het NSM is vaak een modelbaan een modelbaan en zien hun niet echt wat het nu een pareltje maakt. Voor de 2020 editie is er nu al een lijst met 32 banen, en ik kan je zeggen dat de keuzes erg moeilijk zijn. Nog steeds krijgen we aanmeldingen van eerder benaderde bouwers, zal noodgedwongen denk ik een aantal door moeten schuiven naar 2021. Kan jullie nu al haast zeggen dat de volgende editie weer het neusje van de zalm van de modelbouw heeft. Wat wel blijft, maar dat is al een aantal jaren zo, zijn de clubbanen in het Maliebaan station. Maar ook hier proberen we banen neer te zetten met de stempel OntraXS! waardig, het enige wat we bij clubbanen niet verlangen is een fries en achtergrond.