Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 190

Gestart door Metpetergaathetbeter, 21 maart 2019, 11:51:08 AM

Metpetergaathetbeter

Wat hebben we de komende week te verwachten in die MSM 190 (voor Loebas) ?

loebaske


DIORAMABOUWER

1 item kan ik al meegeven voor MSM190! Mijn expo baan "statie Ghistel anno 1942".
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

ronny-vdv

Test van de Piko reeks 80?
Mvg,

ronny-vdv

loebaske


Een frisse wind vandaag in de brievenbus...
Het resente MSM 190, meteen uitgepakt en weer leesvoer voor de komende dagen  ;)

Geert

#5
Bij mij thuis ook.

Redelijk al wat gelezen in MSM190 ,

Wat een prachtig artikel over RIMKOV: MSM190 gaat op mijn nachtkastje blijven liggen als inspiratie hoe je modelbouw kunt uitoefenen. En zeer duidelijk omschreven stap voor stap met referentie naar de gebruikte verven en andere...

Vandaar nogmaals, deze gaat naast mijn nachtkastje blijven liggen. ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Hier is hij ook, en ik vind hem erg interessant  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Citaat van: Gerolf op 28 maart 2019, 16:28:59 PM
Hier is hij ook, en ik vind hem erg interessant  8)
Dat vind ik leuk, maar zeg gerust wat je (en jullie) het meest interessant vinden. Dat kan ons altijd interesseren.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

mij sprak hij minder aan,enkel foto's spoor1Treff en het artikel Les Robertmonts sprak mij aan; ook ging ik vergeefs op zoek naar mijn stokpaardje "treinsamenstellingen"

bekie

Goedenavond.
Ik las met belangstelling de bespreking van het Lineasmodel van Märklin. Daarin is sprake van een traxx 185, die een nieuw dak heeft gekregen en zo een correcte versie weergeeft. Een traxx 185 verschilt toch wezenlijk van een 186 aan de voorzijde(n)? Of heb ik het mis?
 

just4fun

Ik vind het voorwoord wel eerg veel waarheid bevatten.
Of je nu tapijtrijder, spaghettibaan-rijder of realiteitsrijder bent, we zijn allemaal modelspoorders.
Paul


oebr

#12
Ik had net het gevoel dat het voorwoord net tegen het betere modelspoor fulmineerde.

Heel raar voor een boekje dat verder gelukkig vooral dat betere werk etaleerde en over het algemeen  ook toont en steunt.  Overigens was ontraxs dit jaar niet van een lager allooi, er waren wat minder banen naar m'n gevoel (Martin sprak dat tegen, vandaar de nadruk op gevoel) maar de kwaliteit lag toch behoorlijk hoog. Ik heb geen enkele mindere baan gezien in elk geval. En er waren 2 fremobanen in werking, waarvan 1 zeer straffe. Dus beweren dat er geen rangeerders waren is de waarheid geweld aandoen. Dat kunstenaars als Henk of Vincent hun tijd in de afwerking stoppen en niet in het spoorwegverkeer is hun goed recht, er zijn immers veel manieren om te modelsporen. Een goeie expo toont allicht een mix van vanalles, en met Mitropa weer aan het roer denk ik dat ontraxs zeker z'n faam zal blijven waarmaken zelfs al zit een concurrent om een devaluatie te schreeuwen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Johnnytrein

Ook hier is donderdag het zeer interessant nummer 190 aangekomen
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Michiel

#14
De meeste MSM nummers hebben wel een artikel dat me kan inspireren. MSM188 had Lamorteau: een machtig mooie, volwaardige modelbaan in schaal N. MSM189 had La Roche Porphyre: een expobaan met een ton atmosfeer in en aantrekkelijk tijdskader en bijzonder fijn in afwerking, en MSM190 heeft statie Ghistel: een expobaan met de uitbeelding van een station rond het interbellum.

Het voorwoord is voor mij steeds weer het eerste wat ik met nieuwsgierigheid lees. Meestal vind je er toch wel een interessant reflectie rond het hobbygebeuren, zoals ook deze keer. En ik kan me wel vinden in de opmerking dat expobanen wel wat meer mogen zijn dan een mooi diorama met enkel wat beweging en dag/nacht verlichting, om de aandacht te trekken. Maar ik snap wel waarom expobanen zijn zoals ze zijn.

Maar steeds meer blijf ik toch op m'n honger zitten na het lezen van MSM. Ik hoop steeds weer op een boeiend artikel over de toepassing van een bapaalde techniek: vb hoe epoxy mallen en kopijen maken, hoe leg je best je elektrisch bedrading analoog en digitaal, hoe weather je met poeders...? Het is zelden dat er nog dergelijke artikels verschijnen. Logisch, want na pakweg 200 nummers heb je het allemaal wel eens behandeld. Je kan bijna altijd wel een MSM nummer vinden waar een bepaalde techniek wordt uitgelegd. Maar dan nog, zouden opgefriste artikels, alternatieven, of uitbreidingen echt wel welkom zijn.

Zo ook had ik van een Belgisch Modeltreinenblad liever meer aandacht gezien voor het Belgisch BOUWEN. Of het nu gaat om scenery rond het spoor, wagons of locomotieven, artikels hierover vind ik erg zeldzaam. Hoe een buitenlandse locomotief ombouwen tot Belg? Lijsten van kandidaat modellen om te verbelgischen. Wat zijn typische Belgische treinsamenstellingen, door de eeuwen heen. Wat is een typisch Belgisch station, hoe bouw je die? Opschriften en decals voor rollend materieel, samenwerking met mogelijk een printservice door MSM om nummering in verschillende schalen te kunnen verkrijgen. Belgische decals zijn zoooo moeilijk te vinden.

Want ik vind dat een Belgische modelspoorblad het echt mag hebben over hoe modelspoorbanen bouwen in een Belgische kader. Veel meer aandacht voor het Belgische materieel in 't groot en klein, en hoe bouwen en ombouwen. Ik lees liever een DOE-blad dan een koop-blad met 20 bladzijden "nieuwigheden", waarvan 80% (ik noem maar en getal) buitenlandse modellen zijn wegens Belgische bloedarmoede op de modellen-prefab markt.

Waar is mijn DOE-blad gebleven???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)