Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ESU LokSound V5 - loc snelheid

Gestart door Paulogic, 18 maart 2019, 21:56:52 PM

Paulogic

Heren,

Deze avond al enkele uren bezig.

Aangezien de in de Piko 73, ESU sounddecoder geen batterijpak ondersteund, deze vervangen door een LokSound V5.

Er is al een correcte file op de site van ESU voor de V5 en ik heb deze gedownload en geïnstalleerd met mijn LocProgrammer.
Alles werkt, doch de loc schiet al bij stand 1 uit de startblokken. Tevens wordt rangeermodus compleet genegeerd.

Dus V4 file omgezet (kan met de nieuwste locprog software) maar ik krijg hetzelfde fenomeen.
(Bij deze staan de functies lichtjes anders maar dat is te verhelpen/)

Ik krijg die loc maar niet trager, ook al knutsel ik met min/max snelheid, klokfrequentie enz.

Als ik de files manueel vergelijk (v4 en v5) zijn alle parameters gelijk.

Wat zou hier fout kunnen gaan? Iemand een idee?

Ik zal morgen nog wel verder zoeken maar ben het nu even beu... 5 uur zoeken is genoeg voor één dag.  :o
mvg,
Paul(ogic)

Jef

Met de V4 decoders kon je de motorregeling automatisch afstellen dmw CV54 op nul te zetten en dan F1 te kiezen (loc op een spoor zetten dat "vrij" is)

Geen idee of dat ook lukt met de V5...
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Rangeerduivel

Citaat van: Jef op 18 maart 2019, 23:45:44 PM
Geen idee of dat ook lukt met de V5...

Ja  dat lukt ook met de V5.0

;)

Paulogic

Ah ja, maar dan moet ik eerst vrij spoor hebben.
Ik zal een ovaaltje leggen als ik even tijd heb.
mvg,
Paul(ogic)

loebaske


Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

CV 54 + F1, heeft het opgelost. Oef.

Echter heel bizar, nu wilt battery pack het niet meer doen. Voorheen wel.

Gewisseld met andere (ook nieuwe) battery pack, werkt ook niet.

Bizarre is dat ik deze bp's ook niet aan de praat krijg op een ESU LokPilot V4, die in de VB-9116.02  6211 DC Digitaal zit.
Dit laatste aangekaart bij Vanbiervliet en mooi antwoord gekregen dat het zou moeten lukken maar helaas. Met een andere
decoder (die ik los kocht bij Lou Bazeke), werken ze wel.

Simpel even aan solderen, instellen met CV 113... mijn oren jeeraar... met nadruk op raar.

En de draadjes komen ook nog eens makkelijk los van de bp's, kan je de krimpkous afhalen en opnieuw een aanbrengen : ahhaaa, geen garantie want orig krimpkous
weg.

Allemaal pruts, "my 2 cents", hoe simpel zou het zijn om er een klein stekkertje aan te zetten. Zowel op decoder als op bp.
Inpluggen en klaar. Zo'n kleine plugjes bestaan en worden overal gebruikt. Ik kom zo'n stekkertjes zelfs tegen in locs.


mvg,
Paul(ogic)

bellejt


Rangeerduivel

Citaat van: Paulogic op 22 maart 2019, 18:16:38 PM
Inpluggen en klaar. Zo'n kleine plugjes bestaan, Ik kom zo'n stekkertjes zelfs tegen als ik naar beneden kijk!!
;D ;D

Citaat van: Paulogic op 22 maart 2019, 18:16:38 PM
CV 54 + F1, heeft het opgelost. Oef.

Echter heel bizar, nu wilt battery pack het niet meer doen. Voorheen wel.

Enkel in het schrijven van deze post de 0 vergeten, of bij 't programmeren ook?

Normaal is't CV54-waarde 0 en dan pas F1.... :-\

Wij proberen maar te helpen hé... ::)

;)

Paulogic

#9
Thanks RDuiveltje,

Yep hoor, goed uitgevoerd en de calibratie werkt perfect.
Enkel werkt nadien de BP niet meer waar hij net voor de calibratie nog wel werkte.
Dus er moet iets in de decoder aan de hand zijn.

Maar is ondertussen niet het enige euvel. Op OVMV opendeur, na gratis update door Hans (Marklin) van
mijn MS2, gemerkt dat een nagelnieuwe V4 decoder plots niet meer reageert. Lichten branden maar geen
reactie meer op verdere signalen. Andere loc op de baan blijft mooi reageren dus duidelijk niet de MS2.
(of dat denk ik toch). En plots gaat de centrale zelfs in STOP (kortsluiting dus).

Uren gezocht : Reset MS2, reset loc enz. Uiteindelijk rijd de loc terug even dan dan bij wisselen rijrichting : vastgelopen.
Alweer geen reactie meer op enige sturing (lichten, richting, snelheid enz). Yep, centrale gaat uiteindelijk terug in beveiliging.

Dus een dezer de LP terug aan de programmer hangen en zien of hij daar ook in beveiliging geraakt.
Ik heb gelukkig nog de V3,5 decoder van ervoor om te testen of het de loc is, of de decoder.
Wel raar dat deze decoder ook raar doet sinds er een BP op staat. Nochtans heeft hij reeds uren gereden in die configuratie.

ESU : Eerst Super Uitzoeken ???

TSD gecontacteerd en reeds antwoord : doorgestuurd naar ESU zelf.
Op hun forum is er ook nergens melding van dit probleem... lijkt vrij onbekend dus.
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

En na 6 maand nog eens tijd gehad om het uit te zoeken en ... gevonden.

Korte samenvatting : om in een Piko 73 een batterij pak te krijgen, moet de bijgeleverde ESU decoder
vervangen worden. De af-fabriek ESU ondersteund namelijk geen batterij pak. (Aangepaste versie voor Piko dus).

Bij vervangen met een LokSound V5 liep het even fout. Ter info : locprogrammer van ESU als progammeer toestel.

- Sounds op installeren : prima
- Batterij werkt maar loc racet ipv rijden.
- Kalibratie uitgevoerd : CV 54 op NUL zetten en dag F1 gebruiken  = loc rijdt terug normaal, batterij pak werkt niet meer.

Wat was ik vergeten en wist ik eigenlijk niet : Function Output F9 (bij LS V5), moet ingesteld staan op "Power Pack Control" mode.
En eventueel hierbij CV1133 op max (255). Deze tip reeds op 1 april (no fish) gekregen van ESU en eigenlijk via Patrick van TSD.
Dawastdus...

Loc rijdt en toet gelijk een naaimachientje. En gisteren is hij mooi ingereden en heeft hij wat smering gekregen want hij piepte soms.

Probleem met het Batterij Pack op de VB6211 moet ik nog bekijken.

Probleem met de LP V4 + Bat Pack in een Rocco loc al gelokaliseerd. Loc werkt prima via de stuurcontroles van de Locprogrammer.
Echter bij omschakelen van rijrichting met de MS2, gaat de MS2 in "stop". Voor de update van de MS2 door de Toffe Marklin vertegenwoordiger,
sloeg de MS2 zelfs compleet tilt. Misschien moet ik eens iemand met een CS3 of zo laten testen of dit ook daar gebeurd (?).
Misschien geeft de platine van de Rocco loc ergens een storing/probleempje bij het omschakelen van rijrichting waardoor die MS in beveiliging gaat.

Wordt vervolgd...
mvg,
Paul(ogic)

bellejt

staat tevens in de handleiding bij de tekeningetjes.Is er wel verkeerd uitgelegd want zou standaard aan staan en is blijkbaar niet het geval.
Bij de VBV ff kijken of het een echte esu is of een aangepaste.

Rangeerduivel

#12
Citaat van: Paulogic op 29 september 2019, 10:19:21 AM
Korte samenvatting : om in een Piko 73 een batterij pak te krijgen, moet de bijgeleverde ESU decoder
vervangen worden. De af-fabriek ESU ondersteund namelijk geen batterij pak. (Aangepaste versie voor Piko dus).

Jammer dat velen het niet geloven als ik het zeg, maar dat ze het eerst pas na lang gestuntel moeten ondervinden!  ;D ;D

Maar wat ikzelf niet begrijp is al dat ander geknoei met die decoders;
Ik bevgin met CV54 -0- F1
geef een decoder een lang adres,
en pas aan; CV3 - optreksnelheid
                  CV4 - afremsnelheid         
                  CV5 - max. snelheid
en thats' it!
Bij ons op Amsac is ook iemand die daar per loc uuuuuuuuuuuuren mee bezig is, en tenslotte doen zijn loc's ook niets anders dan rijden... ::) ::)

;)

Paulogic

Jamaar ik had u geloofd he Duiveltje, vandaar die LS V5.
Maar op dat moment had ik ook niet de complete handleiding van de LS V5. Deze die ik gisteren van de site haalde,
is een pak gedetailleerder dan deze die ik voorheen had.

De VB zou het moeten kunnen, volgens VB zelf bevestigd in een mail.

Straks nog wat verder zoeken want alles moet klaar zijn voor de MTD Tommorowland happening he...
mvg,
Paul(ogic)

Rangeerduivel

Citaat van: Paulogic op 29 september 2019, 11:35:38 AM
Jamaar ik had u geloofd he Duiveltje, vandaar die LS V5.

Weet ik, daarom schreef ik "velen" en niet "jij"  :o

;)