Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ESU LokSound V5 - loc snelheid

Gestart door Paulogic, 18 maart 2019, 21:56:52 PM

ronaldk

Citaat van: svvander op 29 september 2019, 22:01:08 PM
Dat bedoel ik nu juist: je hebt enkel het "doosje", dus externe apparaten dienen als "regelaar".

Nou.... Dat principe is al zo oud als de weg naar rome ... Uhlenbrock heeft ooit de IB-COM uitgebracht. Digikeijs de DR5000. Lenz heeft als jaren de LZV100 en LZV200 waarbij je losse regelaars hebt. Dat zijn gewoon "echte" volledige digitale centrales.

Citaat van: svvander op 29 september 2019, 22:01:08 PM
Bijkomend las ik ergens dat de app met de tijd trager zou kunnen worden. Weet niet of het met de software of de hardware te maken heeft.

Hardware verandert niet, dus dat ligt dan aan de software. Installeer windows een keer compleet vers op een computer en het draait goed. Na een paar maand gebruiken is het al voor het gevoel minder snel.

Citaat van: svvander op 29 september 2019, 22:01:08 PM
Maar over het aansturen van Märklin-wissels vind ik zelf niets terug. Misschien lees ik er over.

Voor de wissels zelf maakt het niets uit. Je moet begrijpen dat een digitale centrale commando's in een bepaalde taal (protocol) de baan opstuurt. Deze commando's worden door een lokdecoder of een wisseldecoder opgepikt. Als de decoder het commando begrijpt en het is zijn adres dan zal hij een actie doen. Dus je moet een wisseldecoder hebben dat het protocol / taal van de centrale spreekt en andersom. Dat heeft dus niets te maken dat het een "märklin" wissel is.

Citaat van: svvander op 30 september 2019, 13:29:49 PM
Klopt Frans, maar dit is juist wat Paul vraagt over de Z21: heeft deze de mogelijkheid om MM wissels aan te sturen. Correct?

Dat antwoord is al gegeven:

Citaat van: ronaldk op 29 september 2019, 19:57:12 PM

Hoi,
Citaat van: Paulogic op 29 september 2019, 19:13:25 PM
Ik zag in MSM magazine de Z21, welke zowel DCC als MM ondersteunt. Voor de loc's mag het hier allemaal DCC zijn, maar die decoders zijn nu eenmaal MM. Heeft hier iemand zo'n centrale en daarbij ervaring met MM wisseldecorders?

Je hoeft niet te denken aan de "grote" zwarte Z21 (met hoofdletter Z) de witte z21 en z21start kunnen ook het motorola protocol aan. De z21-app geeft je wel de mogelijkheid om bij een wissel aan te geven of het DCC of motorola-protocol gebruikt moet worden. Zelf een z21 maar nog geen motorola decoders in gebruik.

Citaat van: Paulogic op 30 september 2019, 20:48:37 PM
Ik wou enkel graag, na logische zekerheid van die wisseldecoders (data, protocols en), feitelijk ook praktische zekerheid.

Die is bijna niet te geven. Zeker niet bij spullen van verschillende fabrikanten. Een fabrikant kan het protocol net iets anders geïnterpreteerd hebben. Dan is er al een klein verschil waardoor het niet lekker werkt of juist bij de één wel en bij de ander niet.

Groet Ronald.

Paulogic

Citaat van: ronaldk op 02 oktober 2019, 08:49:07 AM

Citaat van: Paulogic op 30 september 2019, 20:48:37 PM
Ik wou enkel graag, na logische zekerheid van die wisseldecoders (data, protocols en), feitelijk ook praktische zekerheid.

Die is bijna niet te geven. Zeker niet bij spullen van verschillende fabrikanten. Een fabrikant kan het protocol net iets anders geïnterpreteerd hebben. Dan is er al een klein verschil waardoor het niet lekker werkt of juist bij de één wel en bij de ander niet.

Groet Ronald.

Vandaar mijn vraag of iemand toevallig ook zo'n combinatie gebruikt : Z1 en Marklin/Trix ingebouwde wisseldecoders in MM stand.
mvg,
Paul(ogic)

svvander

Ik snap je vraag volkomen hoor Paul  :D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be