Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ESU LokSound V5 - loc snelheid

Gestart door Paulogic, 18 maart 2019, 21:56:52 PM

bollen neus

Citaat van: Rangeerduivel op 29 september 2019, 11:24:09 AM
Bij ons op Amsac is ook iemand die daar per loc uuuuuuuuuuuuren mee bezig is, en tenslotte doen zijn loc's ook niets anders dan rijden... ::) ::)

;)

Das dan ook de bedoeling om met treinen te rijden? Paardrijden zou wat stom overkomen hé met nen trein?
Den Eric.

Paulogic

Vandaag toch niet verder gezocht op het LP en batt pak in de VB maar eerder waarom een
loc met nagelnieuwe LP V4, de MS2 laat in noodstop gaan bij richtingwissel en de
locprogrammer (zelfde spoor gebruikt) daar geen last van heeft.

Wat gezocht op diverse zoektermen en ik kom nergens een gelijkaardig probleem tegen. Wel andere
MS2 issues maar dan nog.

Om mijn demo-baantje deftig te kunnen gebruiken, zonder dat die MS vastloopt, zoek ik een betaalbare
oplossing met als enige vereiste dat de centrale ook decorders van Marklin/Trix (ingebouwd in C-rail Wissels) kan
aansturen via MM protocol. De wisseldecoders omschakelen naar DCC is onmogelijk wegens onmogelijk nog
deftig bereikbaar.

Ik zag in MSM magazine de Z21, welke zowel DCC als MM ondersteunt. Voor de loc's mag het hier allemaal DCC zijn,
maar die decoders zijn nu eenmaal MM. Heeft hier iemand zo'n centrale en daarbij ervaring met MM wisseldecorders?

(Jawel Ecos en andere, zijn betere opties doch voor een baantje dat hooguit 2x jaar gebruikt wordt... )






mvg,
Paul(ogic)

svvander

Ik heb de Z21 ook al overwogen (dus niet de z21 of z21 start) om mijn Märklin baan aan te sturen. Deze heeft veel voordelen, maar ook nadelen. (Wat ik nu vertel  :P) Wat iedereen wel snel eens vergeet: je bent afhankelijk van een extern apparaat waarop de software van de centrale draait (PC, tablet of Smartphone). Ik zie het als een voordeel. Het grootste nadeel... toch voor mij: hij praat geen MFX!!!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ronaldk

Hoi,
Citaat van: Paulogic op 29 september 2019, 19:13:25 PM
Ik zag in MSM magazine de Z21, welke zowel DCC als MM ondersteunt. Voor de loc's mag het hier allemaal DCC zijn, maar die decoders zijn nu eenmaal MM. Heeft hier iemand zo'n centrale en daarbij ervaring met MM wisseldecorders?

Je hoeft niet te denken aan de "grote" zwarte Z21 (met hoofdletter Z) de witte z21 en z21start kunnen ook het motorola protocol aan. De z21-app geeft je wel de mogelijkheid om bij een wissel aan te geven of het DCC of motorola-protocol gebruikt moet worden. Zelf een z21 maar nog geen motorola decoders in gebruik.

Citaat van: svvander op 29 september 2019, 19:46:30 PM
je bent afhankelijk van een extern apparaat waarop de software van de centrale draait (PC, tablet of Smartphone).

uhm ... de Z21 / z21 / z21start is de digitale centrale. Gewoon een complete centrale alleen zonder bediening via een knop of toetsen. Daarvoor kan je via WiFi de z21-app en de wlan-maus of via handregelaars (zoals de multimaus en Lenz LH101) je treintjes besturen. Bij de Z21 kan je ook gewoon loconet-handregelaars koppelen. Bij de z21start zit in de verpakking / startset een multimaus om je treintjes te bedienen.

Citaat van: svvander op 29 september 2019, 19:46:30 PM
Het grootste nadeel... toch voor mij: hij praat geen MFX!!!

Dat kan een nadeel zijn voor märklinrijders.

Groet Ronald.

svvander

Citaat van: ronaldk op 29 september 2019, 19:57:12 PM
je bent afhankelijk van een extern apparaat waarop de software van de centrale draait (PC, tablet of Smartphone).


uhm ... de Z21 / z21 / z21start is de digitale centrale. Gewoon een complete centrale alleen zonder bediening via een knop of toetsen. Daarvoor kan je via WiFi de z21-app en de wlan-maus of via handregelaars (zoals de multimaus en Lenz LH101) je treintjes besturen. Bij de Z21 kan je ook gewoon loconet-handregelaars koppelen. Bij de z21start zit in de verpakking / startset een multimaus om je treintjes te bedienen.

Dat bedoel ik nu juist: je hebt enkel het "doosje", dus externe apparaten dienen als "regelaar". Bijkomend las ik ergens dat de app met de tijd trager zou kunnen worden. Weet niet of het met de software of de hardware te maken heeft. Anderzijds: als je met een PC werkt vermoed ik dat andere programma's zoals Itrains of Koploper (opgelet: enkel de Z21 en de z21... niet enkel een hoofdletter, maar letterlijk een wereld van verschil). Maar over het aansturen van Märklin-wissels vind ik zelf niets terug. Misschien lees ik er over.




Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Ronald

Citaat van: svvander op 29 september 2019, 19:46:30 PM
Wat iedereen wel snel eens vergeet: je bent afhankelijk van een extern apparaat waarop de software van de centrale draait (PC, tablet of Smartphone).

Beetje klok en klepel verhaal, Sander? :) De centrale is toch echt het hart van het systeem in dit geval.... in de meeste gevallen.

svvander

Ronald, ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Ja de centrale is het hart... maar om het eenvoudig te zeggen: er staan geen knopjes op om de locomotieven te laten rijden. (Bij IB of CS bijvoorbeeld wel). Met de Z21 alleen ben je dus niets en je dient dus, zoals je ook zelf al aangaf, een Lokmaus of Lenz LHxxx of PC of Tablet of Smartphone te hebben om deze te kunnen bedienen (of andere). Deze zaken zitten er niet standaard bij, bij de Z21. Maar daarmee weten we nog steeds niet of de wissels bedient kunnen worden...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Sander,
Het aansturen van wissels met een centrale is onderhevig aan een aantal voorwaarden:
- een centrale, met of zonder "knopjes" die de baan aanstuurt
- wissels digitaal aansturen via een decoder aan de wissels, intern of extern
- programmeren van die decoder
- wissel-decoders aansluiten op digitale voedingslijn onder je baan
dan kan je wissels aansturen met de centrale via de hulpmiddelen die je nodig hebt om een trein te besturen via diezelfde centrale.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Klopt Frans, maar dit is juist wat Paul vraagt over de Z21: heeft deze de mogelijkheid om MM wissels aan te sturen. (Die knopjes is off-topic, ging eigenlijk over het feit dat ik het ook overwogen had om deze aan te schaffen).

Correct?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

Digitale centrale Z21
Met de Z21 digitale centrale bestuurt u uw modelbaan eenvoudig via uw smartphone of tablet-PC. De multiprotocool-centrale is het ideale besturingssysteem voor locomotieven met DCC- of Motorola-decoder (MM), net als de digitale-componenten (wissels, seinen, enz.). De centrale verbindt uw modelbaan en uw digitale-locomotieven per WLAN met uw smartphone of tablet-PC en het geïnstalleerde besturingssysteem, hetzij een digitale cabine of de Z21 Mobile App.

SuSke

Citaat van: svvander op 30 september 2019, 13:29:49 PM
...vraagt over de Z21: heeft deze de mogelijkheid om MM wissels aan te sturen....

Als de centrale MM praat en de wisseldecoders praten ook MM dan moet dat kunnen.
Vraag is of dat de voorgeïnstaleerde wisseldecoders MM kunnen praten.
De ingebouwde in Cobalt IP Digital bv niet, die verstaan alleen DCC
De losse aan te bouwen van Littfinski heb je in 2 uitvoeringen DCC & MM
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt

je kan wisseldecoders toch onafhankelijk aansturen met het protocol dat je wenst.De Z21 is eigenlijk een eenvoudige ecos centrale die multiprotocol is.Je bepaalt in de centrale hoe je wat aanstuurt.Locs kunnen MM of DCC zijn net als magneetartikelen.

ACFI

Paul spreekt over de decoders ingebouwd in de C-rail wissels.

Marklin decoders denk ik zo.

Die zullen dus wel MM spreken.

Dus de wisselvraag van Paul lijkt beantwoord.

Nu nog de VBV loc aan de juiste praat krijgen toch?

ACFI

Paulogic

Yep, klopt, dank u allen.

Ik wou enkel graag, na logische zekerheid van die wisseldecoders (data, protocols en), feitelijk ook praktische zekerheid.
Dus dat het in praktijk wel degelijk werkt want t'is anders nogal stoem om een centrale nadien met verlies te moeten verkopen.

De VB ? Als ik binnenkort even tijd heb controleer ik ook die "Output 9" setting , het zou mij niet verwonderen dat daar ook het schoentje knelt.

mvg,
Paul(ogic)

bellejt

testen kan hier altijd hé met de ecos of jouw centrale.Alles ter beschikking hier zoals het was bij onze vriend Eric.