Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sound Nmbs reeks 51

Gestart door GDE, 18 maart 2019, 19:20:11 PM

GDE

Dirk , In uw filmpje is het geluid van de 51 en deze van de baldwin 608 echt wel treffend . Waaaw wat een sound .

GDE

Citaat van: Johnnytrein op 19 maart 2019, 08:31:12 AM
Ik bezit een loc programmer en wil die verkopen. pm maar.
mailtje gestuurd  ;)

D_Loc

Citaat van: D_Loc op 19 maart 2019, 22:27:33 PM
Ik had zelf ook nog een opname van de 51 gemaakt tijdens de excursie over de Bocqlijn: https://youtu.be/q236ij2ejD8?t=859

Inmiddels ben ik wat aan het rommelen met een Loksound voor de reeks 51. Ik heb de Mehano versie genomen en deze geconverteerd naar een Loksound V4, vervolgens slot 1 (rij geluid van de reeks 51) eruit gegooid en vervangen door het geluid van de Baldwin 608. De overige geluiden blijven dus wel gewoon van de reeks 51.
Ik heb het schema van de Baldwin wel vereenvoudigd (full throttle gedeelte verwijderd, ga ik oplossen met heavy load en coasting maar dat is voor later) zodat ik het turbogeluid er makkelijker mee kan sturen, daarnaast heb ik vóór het starten de injectors en bellen van de reeks 51 toegevoegd.
Het turbo geluid heb ik overgenomen van de Piko sound reeks 73/74/82 en zal ik proberen aan te passen zodat deze beter past bij de reeks 51.
Het is geen garantie dat het allemaal gaat lukken aangezien het eigenlijk een bij elkaar geraapt zooitje is maar wie weet wordt het toch wat.

Het zal nog wel even duren voordat ik een resultaat kan laten horen. Voorlopig doe ik alles nog in de simulator van de Lokprogrammer software.
Ik ben inmiddels in de testfase beland voor de Loksound. Op dit moment ben ik het geluid even in de 5315 van Roco aan het uploaden daar ik geen reeks 51 heb met een Loksound V4 decoder.
Ik heb zowel een Loksound V4 als V5 gemaakt. Het enige verschil is dat de Loksound V5 ook de functie "drive hold" erbij krijgt verder zijn ze identiek (onderwater niet helemaal omdat "heavy load" en "coasting" niet beschikbaar is in de V5 versie, daar heb ik het opgelost met shift 1 (heavyload) en shift 2 (coast) functie).

Het turbogeluid heb ik uiteindelijk uit de Loksound van een Taigatrommel gehaald, die had de optie om het turbogeluid te sturen met de share variabele. Door deze share variabele te gebruiken in het motorgeluid kun je de turbo beïnvloeden. Hoe het precies gaat klinken weet ik ook nog niet omdat je in de Lokprogrammer software alleen per sound slot kan testen en niet meerdere/alle sound slots gelijktijding (althans niet dat ik weet).

Vooralsnog heb ik de volgende functies ingesteld:

Functies:
F0(*) - Frontverlichting
F1    - Geluid aan/uit
F2    - Typhoon hoog
F3    - Typhoon laag
F4    - Overdrukventiel
F5    - Conducteurs signaal
F6    - Rangeermodus
F7    - Heavy Load (naar volvermogen)
F8    - Coast Mode (naar stationair)
F9    - Omroep Vlaams 1
F10   - Omroep Frans 1
F11   - Omroep Vlaams 2
F12   - Omroep Frans 2
F13   - Openen/sluiten cabinedeur
F14   - Koppelingen
F15   - Snerpende wielen bocht
F16   - Snerpende wielen wissel
F17   - Drive hold (vaste snelheid) (let op: alleen Loksound V5)

Let op: alleen Loksound V5: Met F17 Drive hold kan het motorgeluid worden geregeld met de controller terwijl de snelheid van de lokomotief ongewijzigd blijft.
Zodra de functie weer wordt uitgeschakeld zal de snelheid van de lokomotief wijzigen in de snelheid die op dat moment op de
controller is ingesteld.


De Loksound V5 versie kan ik zelf overigens nog niet testen omdat ik nog geen Loksound V5 decoder heb aangeschaft.

Als/zodra het acceptabel klinkt volgt er nog een demo filmpje.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Dirk , dat lijkt alvast zeer belovend . Ook de mogelijkheid om het geluid te plaatsen op een V5 . Die lijken me alvast goedkoper dan de voorgangers en hoelang gaan die V4 nog beschikbaar blijven ?

loebaske


De V4 sound is niet meer beschikbaar, tenzij iemand voorraad heeft....

D_Loc

Geert,
Ik heb inmiddels een opname gemaakt. Ik zal deze vanavond op YouTube zetten en hier een link plaatsen.
Ik ben geen 51 kenner dus kan het resultaat niet zo heel goed beoordelen maar volgens mij klinkt het wel aardig.

Ik ben zelf meer van GM's met Roots blowers  ;D
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Zoals beloofd de link naar de demo (klik op de foto):



Ik hoop dat het geluid naar tevredenheid is.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Ja Dirk , ik ben alvast fan hoor  :D zeer mooi , knap gedaan !

GDE

Citaat van: loebaske op 24 maart 2019, 18:35:33 PM

De V4 sound is niet meer beschikbaar, tenzij iemand voorraad heeft....
Bedankt voor de info Eric  ;)

D_Loc

Heeft de reeks 51 een dynamische rem?

Ik kwam deze video (klik) tegen en je zou zeggen dat je een ventilator van een dynamische/rheostatische/weerstandsrem hoort of is het een gewone koel ventilator?

Op de HLD 51 wiki vind ik er niets over terug.

Het lijkt er in ieder geval op dat m'n Loksound nog niet compleet is...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Citaat van: D_Loc op 30 maart 2019, 10:53:38 AM
Heeft de reeks 51 een dynamische rem?

Feit is dat er 2 versies zijn van de 51,
nl; één met koelsysteem van Voith (ronde ventilatorroosters)
en één met koelsysteem van Behr (rechthoekige roosters)
Niet uitgesloten dat beide systemen een andere klank voortbrachten... :-\
Komt nog bij dat de 5001 (blauwe 51 met 4000pk motor) een eigen systeem had....dit is in model wel te zien aan de roosters in het dak.
Maar of er voor dit alles een onderscheid in model(sound) gemaakt werd weet ik niet

;)

D_Loc

Hoi Rudy,

Ik weet wel zeker dat daar geen onderscheid in is gemaakt, de oorspronkelijke Mehano sound was een V3(.5) 8Mbit dus erg veel opties waren er toen nog niet en het geheugen van 1Mb was eerder beperkt.

Daarnaast weet waarschijnlijk niemand meer hoe de 5001 geklonken heeft.

Ik zal eens kijken of ik een geschikte ventilator kan vinden in de ESU projecten en zal dan dit geluid toevoegen als toevalsgeluid en/of onder een functietoets.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Mijns inziens best onder een funktietoets, want stel dat de 51 geen reostatitche rem had (en ik denk van niet) hoef je er dan ook niet verplicht naar te luisteren

;)

Metpetergaathetbeter

en die nieuwere 5001 was een verbouwde 51..?

Rangeerduivel

#29
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 maart 2019, 12:25:00 PM
en die nieuwere 5001 was een verbouwde ??? 51..?

Hangt er van af Peter over welke loc je het hebt;

1) In 1969 werd de 200.001 uitgerust met een 4000pk sterke motor bij wijze van experiment, die kreeg het nr 5001.
Halfweg de jaren 70 werd hij terug omgebouwd naar de "normale" 5101
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjt59Px5qnhAhXQ2KQKHaObBpQQFjACegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fwiki.3rail.nl%2Findex.php%3Ftitle%3DBouwserie_50%2FHLD_50&usg=AOvVaw0vtp9hwCIk6a8_NG5xIfX1

2) In 1992 werd de 51 gespoten in de kleuren van de 5001 tgv de opendeurdag in Kinkempois
Doch hier ging het enkel om een schildering en geen technische ombouw.
De loc werd nadien terug in zijn oorspronkelijke staat hersteld.
In 2006 werd door het Toerisme en Spoor Patrimonium (TSP) de plukloc 5117 omgevormd tot de lichtblauwe 5001

;)