Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sound Nmbs reeks 51

Gestart door GDE, 18 maart 2019, 19:20:11 PM

ceuleer

Citaat van: Rangeerduivel op 30 maart 2019, 13:06:48 PM
1) In 1969 werd de 200.001 uitgerust met een 400pk sterke motor

Daarom dat die loc altijd kapot ging, slechts 400 PK voor zo een zware loc....
;D ;)

Rangeerduivel

 ;D

Veranderd ondertussen,
mensen is misselijk hé! ;D ;D

;)

D_Loc

Inmiddels heb ik een Loksound V5 in de 5106 van Mehano ingebouwd, een demo van het geluid staat op YouTube: https://youtu.be/1FyqBqNDrfM

Er zit nog een onvolkomenheid in, bij de overgang van starten naar stationair hoor je dat het geluid veel helderder wordt, dit zat er al in maar blijkbaar hoor je dit met die nieuwe speakers veel nadrukkelijker.
Ik ga dit nog wel een keer proberen op te lossen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Amai Dirk , echt wel machtige sound . Prachtig gedaan ze ! En wat een verschil met deze van de originele Mehano .

Alex

Dirk, geweldig wat je weer hebt gemaakt. Precies op het moment dat ik mijn twee 51 ers van een nieuwe sounddecoder ga voorzien. Ook ik heb de 51 nooit in dienst meegemaakt, maar het klinkt in ieder geval fantastisch.

Groeten Alex

D_Loc

Citaat van: Alex op 31 maart 2019, 21:46:34 PM
Dirk, geweldig wat je weer hebt gemaakt. Precies op het moment dat ik mijn twee 51 ers van een nieuwe sounddecoder ga voorzien. Ook ik heb de 51 nooit in dienst meegemaakt, maar het klinkt in ieder geval fantastisch.

Groeten Alex
Citaat van: geert desc op 31 maart 2019, 20:29:23 PM
Amai Dirk , echt wel machtige sound . Prachtig gedaan ze ! En wat een verschil met deze van de originele Mehano .
Dank voor de complimenten.
Ik heb inmiddels het probleem met de overgang van starten naar stationair gefixt, de bel bij het starten zit nu in een afzonderlijk sound slot en wordt getriggert door een "State" vanaf sound slot 1. Iets wat ik nog niet eerder had gebruikt maar het werkt prima.
Door de aanpassing kan ik de bel nu ook de ene keer wat langer laten bellen dan de andere keer.

Wie de sound wil hebben kan mij een PB sturen. Ik heb een Loksound V4 en Loksound V5 versie gemaakt. Ze zijn qua gebruik identiek op Drive hold na, dit is een nieuwe functie in Loksound V5.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Iedereen die mij een berichtje heeft gestuurd, hetzij via PB hetzij via mail zou een antwoord van mij moeten hebben gehad.
Mocht dat niet het geval zijn stuur dan even een nieuw berichtje.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Mailtje ontvangen Dirk . Enorm bedankt  :)

krispy

Hier ook toegekomen , veel dank hiervoor
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

D_Loc

#39
Hier ook nog maar even de uitleg plaatsen aangezien het deze soundfile betreft:

Zoals beloofd zal ik even een blik achter de schermen geven over het geluid van de reeks 51:

Hieronder een stukje uit het geluidsschema, om meer precies te zijn de container voor het starten van de motor:


De inhoud van deze container is als volgt (ik heb hier het blokje "Initiate bell" aangeklikt omdat hier een actie aangekoppeld is):


Hier zijn twee routes te zien, de bovenste voor een koude start en de onderste voor een warme start.

De bovenste route wordt gevolgd als tmr2=0, initieel is dit altijd waar. Als de eerste pijl gevolgd wordt van de bovenste route is ook te zien dat er een variabele wordt gezet, namelijk share1=10
Vervolgens bereiken we het blokje (state) "Initiate bell". Dit zorgt ervoor dat de bel gaat rinkelen, deze wordt gestart door de mapping "Cold start bell" (zie links onder). De bel is nu getriggerd en we gaan door naar het volgende blokje (state) "Silence". "Silence" is een blokje zonder sample en wordt geloop'ed. Deze blijft net lang lang loop'en totdat variabele share1=0, dan wordt uit de loop gesprongen en zal het starten beginnen.
Het is de "silence" die er voor zorgt dat je niets hoort terwijl de functie actief is.

Inmiddels is de bel aan het rinkelen... (niet in de simulator want die kan maar 1 soundslot te gelijk afspelen)
Het geluidsschema van de bel is als volgt:

We beginnen met injector (denk ik), en vervolgens gaat de bel rinkelen (ms2_init) en wordt de bel geloop'ed (ms2_loop), deze loopt random tussen 3 en 6 keer, daarna wordt dit blokje verlaten en gaan we naar de volgende loop (ms2_loop(2)), echter bij deze overgang wordt share1=0 , dat betekent dat "Silence" in het motorstarten gedeelte wordt verlaten en de motor gestart zal worden. Ondertussen gaat de bel nog door (ms2_loop(2)), deze loop loop'ed tussen 2 en 5 keer. Dus terwijl de motor aan het starten is zal de bel ook nog even door blijven rinkelen, de ene keer wat lang dan de andere keer.

Dan volgt nu de ontknoping:


Wanneer je de functie activeert in de simulator, zal de Share1 direct naar 10 springen. Als je deze waarde handmatig naar 0 zet door de pijltjes of gewoon door 0 in te geven gevolgd door een <enter> dan zal het geluid beginnen.

Als je vervolgens de motor weer af laat slaan door de functie te deactiveren (alleen de functie, niet de simulator!) dan zul je zien dat timer2 wordt gezet en begint af te lopen vanaf 255 naar 0.
Als je de functie nu weer activeert zal zolang timer2 nog geen 0 is de warme start route worden gevolgd en zal het geluid wel direct starten omdat deze route geen verdere afhankelijkheid kent.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan kan ik nog wel een filmpje maken.

Wat betreft slot 2, dit is de turbo, die wordt ook geregeld door Share(1), als share(1) op 1 of 2 wordt gezet dan zal de turbo gaan gieren. Zet je daarna Share(1) weer 0 dan zal deze lager in toerental gaan tot uiteindelijke stilte.
In het geluidsschema van de motor wordt op de juiste plekken de Share(1) gezet zodat de turbo zich naar de motor gedraagt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

Hallo Dirk, bedankt voor je verdere uitleg, is het verder bestuderen waard. Is het mogelijk om het opstarten op een functietoets te zetten, zodat als de lok even spanningsloos geweest is deze meteen weer met motorgeluid verder gaat en niet steeds opnieuw opstart?

Groeten Jan


D_Loc

Citaat van: DelticPower op 04 april 2019, 12:35:25 PM
Hallo Dirk, bedankt voor je verdere uitleg, is het verder bestuderen waard. Is het mogelijk om het opstarten op een functietoets te zetten, zodat als de lok even spanningsloos geweest is deze meteen weer met motorgeluid verder gaat en niet steeds opnieuw opstart?

Groeten Jan
Hoi Jan,
Dat probleem is op te lossen in het geluidsschema, ik hoef daarvoor niet het starten onder een extra functie te zetten.

@Allen,
Ik weet niet of er nog andere wensen zijn voor deze soundfile die ik gelijk mee kan nemen?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#42
Citaat van: D_Loc op 04 april 2019, 20:17:08 PM
Citaat van: DelticPower op 04 april 2019, 12:35:25 PM
Hallo Dirk, bedankt voor je verdere uitleg, is het verder bestuderen waard. Is het mogelijk om het opstarten op een functietoets te zetten, zodat als de lok even spanningsloos geweest is deze meteen weer met motorgeluid verder gaat en niet steeds opnieuw opstart?

Groeten Jan
Hoi Jan,
Dat probleem is op te lossen in het geluidsschema, ik hoef daarvoor niet het starten onder een extra functie te zetten.
Inmiddels gefixt, dit is wat ik heb gedaan:


Voor het starten wordt de snelheid gecontroleerd op basis van deze snelheid wordt direct naar de juiste motorstand gesprongen (containers D1 t/m D8 in het schema). Wordt er aan geen van deze voorwaarden voldaan dan wordt motor starten (MS) uitgevoerd, dit is het geval als de snelheid 0 is.
Even ter info: de snelheidsdrempel per stand (notch) is opgeslagen in constanten.

De nieuwe versie is inmiddels beschikbaar en kan opgehaald worden via de reeds ontvangen link, ik heb de naam van de zip-file namelijk hetzelfde gehouden (rev12), echter bij uitpakken zul je zien dat het rev13 is.


[Edit]
Nog even een aanvulling: ik heb de aanpassing alleen in de simulator getest door de functie aan en uit te zetten tijdens het "rijden", daar werkte het goed.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Amai Dirk, uw creatie voor de 51-sound is echt wel full option . Top !

D_Loc

Citaat van: geert desc op 05 april 2019, 06:12:41 AM
Amai Dirk, uw creatie voor de 51-sound is echt wel full option . Top !
Ik denk dat ik het toch nog iets moet aanpassen, bij een stroomonderbreking wordt de snelheid natuurlijk 0, ik denk dat ik de check op snelheid moet vervangen in een check op de gevraagde snelheid (requested speed).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk