Broblemen inbouw decoders Ls models 13 en Van Biervliet 62

Gestart door Alan On Track, 17 maart 2019, 17:43:17 PM

Alan On Track

Hallo iedereen. Er bestaan waarschijnlijk al tientallen topics als deze, maar ik vind nergens de juiste hulp.

Onlanks heb ik de stap genomen over te gaan op digitale tractie. Ik kocht mij een Multimaus met alles erop en eraan en een digitale Marklin-Hamo reeks 22, die aan een mooi prijsje op een beurs stond. Nu moeten mijn overige zes locs eveneens van een decoder voorzien worden en daarbij kan ik alle hulp gebruiken. Ik ken namelijk nog niets van programatie, CV's en dergelijke meer.

Ik heb nu vooral enkele probleempjes ondervonden met twee locomotieven, de LS models reeks 13 en Van Biervliet reeks 62. Aangezien deze locs beiden digitaal voorzien zijn hoopte ik dat het inbouwen gewoon een kwestie van 'plug en play' zou zijn. Naïef van mij zo bleek.

1. Van Biervliet 62

Ik ben bij de winkel zelf gaan vragen achter de juiste decoder, dit is er een van ESU, meer weet ik niet. Ze hebben mij deze verkocht en nadat deze ingeplugd was reageerde deze loc, die analoog anders geen enkel probleem vertoonde, een beetje raar. In de eerste plaats volgt ze niet de rijrichting die te zien is op de interface van de multimaus, zeer lastig om met andere locomotieven samen te laten rijden. Op lage snelheden sputtert ze bovendien, alsof er slecht contact is, dit terwijl de andere locs hier geen problemen vertonen. Wanneer ik met meerdere locs tegelijk probeer te rijden is het ook al voorgevallen dat ze gewoon stil valt of in twee gevallen zelfs kortsluit. Ik weet dus niet wat eraan scheelt. De rails worden regelmatig schoongemaakt en ik heb voor de inbouw ook al het stof uit het onderstel verwijderd. Ik weet niet of de decoder er wel op de juiste kant inzit, maar er is geen andere manier om deze in te pluggen.

IMG_20190317_165026679 by Alan Jockmans, on Flickr

2. LS models 13

Hiervoor kocht ik een ESU Lokpilot V4.0 DCC, op aanraden van een handelaar. Bij aansluiting vertoonde deze loc geen problemen, de rijeigenschappen zijn nog steeds geweldig (altijd al tevreden geweest van deze locomotief). Maar om één of andere reden werken de lichten op geen enkele manier. Ik heb de hele manual doorgelezen (en maar de helft gesnapt) maar zonder resultaat. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft of mij op weg kan helpen.

IMG_20190317_171007556 by Alan Jockmans, on Flickr

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet da ik twee dingen tegelijk vraag, maar zo is het voor mij een beetje overzichtelijker. Ik heb nog veel te leren dus andere tips zijn ook welkom  :)
Modelbouw is een kunst

raf

het beste is naar iemand  te gaan die een esu controller heeft en de loco's daar programmeren
daar kan een eerste vc gezet worden en dan doet die loco reeds een deel van de cv's zelf instellen wat rij eigen schappen betreft
er moet dan wel een redelijk lang stuk spoor zijn waar dit op kan gebeuren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

van de ls models heb ik hier de esu file staan want heb beiden (Nmbs en cfl)  in verschillende uitvoeringen

Rangeerduivel

#3
Alan,

De oplossing voor de lichten van de 13 is simpel, draai de stekker van de decoder een halve toer en klaar,
Normaal moet er een teken (1 of *) op de print van de loc staan net naast de gaatjes waar de decoderstekker ingeplugd wordt.
De zijde van de stekker met de oranje en rode draad moet steeds naar dat teken gericht zijn.

Voor de 62 is de rijrichting eenvoudig te wijzigen, hoe doe je dat?;
Geef CV 29 waarde 38 en kontroleer of er iets veranderd is (rijtestje)
Is er niets veranderd omdat hij al op 38 stond, geef dan CV29 waarde 39 in, dan moet de loc de andere kant op rijden.
De MultiMaus is een mooi apparaatje maar de merde is dat je er geen CV's kan mee uitlezen, je moet ze uitproberen.
Decoders van het type V4.0 melden zich normaal automatisch aan met M4 of Railcom, maar de MM is daar niet van voorzien...
Zo te zien op de foto zit uw decoder goed...
Dat sputteren bij lage snelheid valt al eens meer voor bij loc's, (ook NIET VBv loc's)
Je bent toch zeker dat jouw loc niet meer op adres 03 staat...? samen met nog een andere loc?
je geeft hem best het volledige 4-cijferige adres, en dat doe je nadat CV29 op 38 of 39 staat.
Druk op het rechtse pijltje bovenaan je multimaus tot "long adress" verschijnt, druk "OK" en dan het locnr 6206, daarna nogmaals "OK".
Vergeet uiteraard niet om in de bibliotheek van je MM ook 6206 in te geven...!
Dat doe je dus met al je loc's en normaal moeten alle problemen van de (trein)baan zijn.

Dan kan je ook nog de decoder afstemmen op het type motor;
Zet de loc op een programmeerspoor en geef CV54 waarde 0
Daarna neem je de loc vast en zet hem op de baan, maar dan zodanig dat hij langs beide zijden minstens 1 meter heeft om te bewegen, (de loc gaat na volgende handeling spontaan +/-m voor- of achteruit spurten)
Wanneer er ruimte genoeg is, druk dan op F1 en kijk!
Daarna weet jouw decoder tenminste welk type motor hij moet aansturen

Succes
;)

@ Johnny,
De 13 van Alan is er één van de 1ste generatie, die doen het met de gewone setting van een (8-polige) ESU decoder.
De 13ers van de nieuwe generatie is een andere setting, en die bedoel jij uiteraard...

;)