Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

OntraXS! 2019

Gestart door doomslu, 17 maart 2019, 11:17:45 AM

doomslu

Om het draadje van Team Mitropa niet te vervuilen heb ik dit aangemaakt zodat we over OntraXS! 'algemeen' kunnen spreken.

Zelf kon ik deze keer weer niet gaan, dus verwacht ik toch wel enkele verslagen hier.

Van een collega hoorde ik dat het aanbod beduidend minder was dan vorige uitgaven.
Ik vond een filmpje op Youtube dat me ook niet echt kon bekoren, maar ik wens geen voorbarige conclusies te trekken, want zo'n filmpje weerspiegelt eerder wat de maker wenst te tonen. En zoals iedereen wel weet verschillen smaken nu eenmaal.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

M'n vrouw en ik zijn er gisteren een 5 uurtjes geweest en hebben ons vermaakt.

Het vermaak lag echter wel het grootste deel aan het weerzien van veel bekenden waarmee we konden bijpraten en lachen.
Het aanbod van de banen en speciale handelaren was wel wat minder dan de vorige editie, maar een flop zou ik het zeker niet noemen.  Er was een divers aanbod qua banen zodat veel onderwerpen en schalen aan bod kwamen.  Het Museum had het uitzoeken en uitnodigen van banen dit jaar zelf in handen genomen en dat was wel te merken, maar ik bedoel dat niet slecht en kan het moeilijk uitleggen.  Ik zag dat er door een andere bril gekeken was qua uitnodigingen.  Er waren best wel wat baantjes waar ik in 3min voorbij was, maar heb zelf dan ook al veel gezien en gemaakt waardoor ik kritischer ben dan de doorsnee bezoeker.
Een opmerkelijke aanwezigheid van demo's voor jong en oud en de animatie voor jong was echt goed uitgewerkt en dat is dan ook belangrijk voor de volgende generatie bouwers en ook voor de huidige modelspoorders die soms toch eens van hun zolder afkomen om bij te leren.  Want die laatste zijn er ook :)



Ik heb geen foto's gemaakt omdat ik daar geen zin in had.  Ik wil liever gewoon kijken en genieten. 

Conclusie;  Volgend jaar ga ik weer en wie weet misschien wel terug als deelnemer  ::)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

oebr

#2
Dit jaar door omstandigheden niet met het gebruikelijke gezelschap (de club van Dronthen) maar in gezinsverband Ontraxs bezocht.

M'n verslag is dan ook tweeledig, of schizofreen - dat kan ook.

Een dagje treinen kijken samen met een kleine treinengek in spé was een leuke ervaring.
Het museum heeft heel veel te bieden, ondermeer een sfeervol nagebouwd Engels dorp (schaal 1/1) waar ik al jaren geen weet van had - ten onrechte zo bleek,
want prachtig. Ook de collectie miniatuurttreintjes (een nieuw item daar) viel in de smaak, net als (vreemd genoeg) de collectie schilderijen (ik herinner me zelf Andreas Schelfhout als zeer aanbevelenswaard om eens te googelen). 
Heel tof, en allicht gelegen aan het feit dat het zaterdag was, was de bemanning van zowel 2 blokposten als van het seinhuisje. De man ter plekke gaf enthousiast
uitleg, en zelf ook eens die oude seinhuisdingen mogen bedienen vond ik eerlijk gezegd ook een belevenis.

Maar we waren voor de modeltreinen gegaan uiteraard en daar was ook een mooi aanbod van samengesteld.

Als toppers herinner ik me vooral de banen van Henk & Jan (The Commil) en Vincent Bode (De Graafstroom), maar eigenlijk waren er alleen toppertjes.
Met de nadruk op tjes want grotere banen waren niet echt aanwezig, het was allemaal relatief klein en - echt wel - fijn, maar wat vooral opviel was het kleinere aanbod. Een groot deel van de beschikbare oppervlakte werd besteed aan de animatie van het zeer jonge volkje, een van de zalen was zelfs een soortement Maerklin-speeltuin geworden waar echt honderden bengeltjes met speelgoedtreintjes aan de slag waren. Er waren ook opvallend veel families van de partij moet ik zeggen, het museum is dus duidelijk wel in z'n opzet geslaagd.

Maar van Ontraxs is wat te weinig overgebleven, en de vraag is of ze niet beter Ontraxs en de treintjesexpositie uit elkaar zouden halen want we hebben het toch wel over 2 zeer uiteenlopende soorten publiek.  Poco's zouden het 'verbindend' noemen dat de zeer prille generatie treinliefhebbers en de nerdy grijze brigade samen een dagje in het museum doorbrengen, maar het unieke karakter gaat hierdoor toch wat verloren.

Positief is uiteraard wel dat al die kindjes goed opgevoed worden met voorbeelden van banen op Brandl-niveau ipv die onnozele roetsj-banen die hen anders voorgeschoteld worden. Maar toch...

Het handelaarsaanbod was relatief bescheiden, gelukkig waren bvb Stangel en Maquett wel op post. Ik miste wel nog ergens een zaak die bvb meer technische spulletjes (boutjes, elektronica, servomotortjes...) aanbiedt, maar misschien is zoiets commercieel niet verantwoord op dit soort expo's.

Tot slot nog twee positieve noten:

De Fremobanen in de voorbouw waren zeer te smaken, zeker de layout naar Nederlands voorbeeld (Veluwebaan) was van een uitzonderlijk hoog niveau. Fine scale ten top, heel vlot en fascinerend Fremo-verkeer en zeer vriendelijke medewerkers die echt wel de hobby kwamen promoten.

En uiteraard ook een pluim voor MSM die een kortingsbon aanboden die in feite in de verrekening  toeliet om gratis te parkeren, in Utrecht voorwaar een mooie geste.

Slotsom, ja voor de purist was het aanbod misschien toch wat te mager om zo'n eind te rijden, voor de treinliefhebber was het echter sowieso een heel fijne belevenisdag.

ps wel jammer dat ik Evan mislopen ben, er was dus best veel volk ;-) maar gelukkig wel bvb met Martin en Jan & Henk een leuk gesprek kunnen voeren.
ps2 over 2 jaar hoop ik ook iets klaar te hebben dat daar mag getoond worden - dat Mitropa weer de touwtjes in handen mag nemen is wel motiverend om daar op te mikken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

D_Loc

Ik ben er vrijdag en zaterdag geweest en vond de kwaliteit van de banen ruim voldoende.
Ik heb vooral gefilmd maar ook van enkele banen een fotoreportage gemaakt.

Alle foto's staan inmiddels online, via een klik op onderstaande foto kom je in het album terecht.


De video's zal nog wel een paar weken duren, moet eerst nog die van Rail 2019 verwerken  ::)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

Mooie foto's Dirk, van enkele mooie banen!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Dirkh

#6
aha eindelijk nog eens modelspoor op het forum.
Prachtige foto's zoals gewoonlijk.
Heb ik weer spijt dat ik dit jaar niet ben langs gegaan.

JeanR

Prachtige foto's Dirk, inderdaad zoals gewoonlijk.  ;D

sdz1976

Knappe foto,s Dirk waarvoor dank.

Zijn ook erg blij met onze 3e plaats na topbaantjes als De Graafstroom (1) en de Corner Mill xxxl (2)

En de Kids award was voor marjas fantasiepark.

Onze oprechte felicitatie,s ook aan allemaal.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

D_Loc

Graag gedaan ;)
Filmpjes laten nog even op zich wachten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

martintje

Citaat van: oebr op 17 maart 2019, 11:51:25 AM
Maar van Ontraxs is wat te weinig overgebleven, en de vraag is of ze niet beter Ontraxs en de treintjesexpositie uit elkaar zouden halen want we hebben het toch wel over 2 zeer uiteenlopende soorten publiek.  .

Oebr/Red ???
Ik ben nu wel benieuwd wat er van Ontraxs in jou ogen niet meer over gebleven is of wat er zo veranderd is ten opzichte van het begin van Ontraxs ?
Het uit elkaar halen snap ik dan ook niet helemaal wat je bedoelt , want volgens mij is iets wat 1 geheel is niet te splitsen  :)
Ik heb het dan even niet over de hoeveelheid commerciële stands en de eventuele kwaliteit van de modulebaantjes
Mvg Marty

oebr

hey Martin,

ik bedoelde dat in tegenstelling tot voorheen (voor 2 of 3jaar) het meer elitaire karakter wat weg is.
En de familiesfeer is duidelijk veel belangrijker geworden.
Ik sta er wat schizofreen tegenover in die zin dat ik enerzijds het familiegebeuren wel toejuich,
maar een stukje van me mist het exclusieve, het treingekken pur sang. 
Er zijn 52 weekends op een jaar, dus ik snap niet goed waarom het museum voor een hybride karakter is gegaan,
en niet voor een familieweekend naast het exclusieve weekend.
Nu, het is hoedanook een unieke expo, en ik ben steeds fan hoor ;-)

grtjs,
Red
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

martintje

Ik snap het nog steeds niet helemaal wat je bedoelt, maar ieder zijn mening
Aan de doelstelling  is in 11 jaar niets veranderd, en dat er in de loop van de jaren meer gezinnen komen en minder liefhebbers, dat heeft niemand in de hand
Dat zijn externe factoren die niet te regelen zijn,
En dat het steeds meer gezinnen dat 1 of beide ouders echt gemeend geïnteresseerd zijn en mij opvalt elk jaar gerichtere vragen gaat stellen is misschien een goed teken
Ik ben bang dat die verandering van concept of doelstelling in jou gevoel zit, wat in het geheel niet erg is uiteraard  :D
En als ik al moet kiezen tussen elitair en familiare, dan kies ik met alle plezier de tweede   ;D
Mvg Marty

oebr

Tiens, vind ik raar dat je denkt dat dat een gevoel is.  Heel de discussie vorig jaar met het museum ging er toch over om meer in te zetten op brede toegankelijkheid ?
En ik zag toch wel opvallend veel kindjes hoor, heel die zaal achteraan aan de draaischijf bvb was een kindertuin geworden, terwijl daar vroeger
ook banen stonden. En waar Bentinck en co nu stonden waren er vroeger ook (top-)banen.
Nu, zo lang de banen die er staan top blijven mogen jullie me blijven verwachten hoor, ik wil dat moois niet missen ;-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

#14
Een leuke zondag gehad samen met een aantal clubleden, en toch weer een paar leuke baantjes gezien.
De foto's staat op de gebruikelijke plek op een of andere server: https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/albums/72157707433800945
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.