Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kerkje uit de Oostkantons

Gestart door just4fun, 17 maart 2019, 10:42:09 AM

just4fun

Citaat van: patrick smout op 14 april 2019, 10:26:29 AM
Heel mooi resultaat, veel bewondering voor wat er al af is.
Dank u wel, maar er "gewoon" aan beginnen is de beste stap  ;)
Citaat van: patrick smout op 14 april 2019, 10:26:29 AM
... kleuren ...
Dat wordt voor mij nog zoeken, schilderen is niet echt mijn ding
Citaat van: patrick smout op 14 april 2019, 10:26:29 AM
... zoals dat gaat met (lange) tussenpozes...
Dit herken ik, met een gevulde job en een huis met groter wordende "kinderen" met dus ook groter wordende "zorgen" en een eega die omwille van de gezondheid niet 100% mee kan werken in het huishouden ...

Citaat van: patrick smout op 14 april 2019, 10:26:29 AM
ik heb wel via een and-ere leverancier messing wijzerplaten bemachtigd. Mocht je het intereseren dan zoek ik het wel even op waar ik ze vandaan heb. Ontgaat me nu even.
Dat mag altijd natuurlijk.
Ikzelf heb voor deze kerk geen wijzerplaat nodig, maar misschien zijn er wel andere zaken te vinden (zoals bv een klokje, wie weet?) bij die leverancier.

Paul


patrick smout

Dag Paul,

deze had je nog te goed van mij.

Wijzerplaten heb ik van Scale Link met ref. SLF009.
Gekocht op een beurs in NL bij GM&S.

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

SirGresley

Ja Paul dan moet ge naar Scherpenheuvel of het Paterke in Hasselt gaan. Daar hebben ze keuze genoeg.
Ofwel van Langley in Engeland. Die hebben een Christus met dakje erboven.
>>> F41

http://www.langley-models.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_OO_Scale_Accessories_F1_to_F76_inc_Canal_Boats_etc_10.html
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

just4fun

Dank voor de tips.
Scherpenheuvel (of andere bedevaartsoorden) is uiteraard een mogelijkheid.
Maar als ik er eentje vind met een "verhaal" achter, dan apprecieer ik dat iets meer dan "gewoon" gekocht in een winkeltje.
Misschien dat van de ene of andere z'n grootmoeder ...
Paul

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

just4fun

#20
Nu de examens van de koters achter de rug zijn (en ze op GMM hun stress weg-headbangen), is er terug wat tijd om één en ander verder te bekijken.
Uit het familie-archief heeft m'n vader enkele foto's opgeduikeld om wat maten te distilleren.
Na het bekijken van deze foto's qua kruisbeeld en toegangsdeur, heb ik hiervoor wat op "papier" gezet qua CAD-werk.
Deze tekenresultaten zijn hieronder te zien.
Links zie je een van het internet geplukte foto, rechts dat wat ik getekend heb in m'n CAD-omgeving.



Die tekening rechts heb ik op de juiste schaal afgedrukt, uitgesneden en voor het model gepresenteerd.
Dat zie je hier:



Als ik de foto's bekijk ten opzichte van het getekende, zie ik dat het getekende best allemaal wat groter mag.
Het kruisbeeld mag hoger en het afdak ook breder, alsook de deur en die deur mag ook wat breder.
Terug naar de tekentafel, dus ...
Paul

just4fun

Op een rommelmarkt tijdens de Antwerpse bevrijdingsfeesten op het ene of andere Antwerpse plein vond ik dit:

Zo op zicht (want ik had geen meetlatje bij) zag deze Christusfiguur er naar uit dat hij de juiste grootte had.
En nooit van m'n leven had ik gedacht ooit Christus van het kruis te mogen halen  ;)

En passend op de op schaal afgedrukte voorgevel vergelijk ik het met een foto uit het familiearchief:

Hier kan ik mee verder, dus nu het kruis samenstellen uit plasticard-profieltjes.
Dus moet ik eerst kijken wat ik nog zo op voorraad heb en missende items zien te scoren bij m'n leverancier.

Paul


Johnnytrein

Misschien een rare vraag maar waarom is die muur naast dat kruis zoveel lichter van kleur?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

just4fun

Zoals ik me de kerk herinner en probeer na te bouwen is te zien op een foto in post 9.
Daar zie je, net zoals op de foto in m'n laatste post, die rare witte vlekken rond het kruisbeeld.
Nu is de kerk gerestaureerd zoals de oude lokale bewoners ze zich herinneren.

Hier zie je dat de muren volledig bedekt zijn met witte bezetting.
Dit was zo ook voor de 1ste en 2de wereldoorlog.
Tijdens deze wereldbranden is er fel gestreden in die regio en heeft (niet alleen) dit kerkgebouw erg afgezien.
Deze kerk was na de 2de wereldoorlog herschapen in bijna een ruïne.
Omdat de mensen uit het dorp wel een kerk nodig hadden voor de diensten, besloot men het min of meer snel te herstellen, dus zonder die volledig wit bezette muren en andere dakstructuur.
Dit gebeurde met steun van hun nieuwe (Belgische) vaderland (Weweler ligt in het stukje Duitstalige België, dat België als schadevergoeding had "gekregen" in de conferentie van Jalta, als ik me niet vergis).
Pas op het einde van de vorige eeuw werden er fondsen gevonden om de kerk in z'n oude glorie (met witte bezetting dus) te restaureren.
Paul

just4fun

Eén van de "struikelblokken" was het afdakje boven het kruisbeeld, of toch de sierbeplanking eraan.
Mijn idee was om dit te etsen, een techniek die ik nog ken vanuit m'n jeugd (om printplaatjes mee te maken).
Maar het ontbrak me aan de toestellen en tijd om ze te maken.
Tot ik hier op een draadje stuitte waarin Dirk (= Dirky) een ander forumlid aanbood om z'n wensen te frezen.
Ik heb Dirk gevraagd of hij mijn dingetjes eens wilde bekijken en hij probeerde ...

En ik presenteer het dan even op een 1 op 1 afdruk:

@Dirk: dankuwel! Dat ziet er goed uit.
Voor meer tekst en uitleg hoe dit gerealiseerd is, verwijs ik dus graag naar Dirk.
Gefreesd zijn 2 planken met profielen en 2 gewone planken (die niet mee op de onderste foto staan).
Die gewone planken moeten boven op de geprofileerde planken bevestigd worden.

Nu verder met plasticard-profieltjes ...

Paul

just4fun

Het heeft een hele tijd geduurd voor er weer wat tijd over was.
Maar dankzij de huidige vier russen en de daaraan gekoppelde tijdelijke werkloosheid,
is er tijd vrij gekomen om verder te freubelen.



Het freeswerk van Dirk van Dynimo is erg prima!
Paul


Herwig

#26
Zie pas vandaag dat het hier gaat over het subliem op een heuvel gelegen kerkje van Weweler.

Ben eventjes gaan zoeken in ons fotoboek van 1986, maand mei:
o.a. een eigen foto van beneden af genomen, vanuit het dal,  +/- aan het bruggetje over de Our, aan de houtzagerij denk 'k : 
boven op de heuvel zie je de Weweler-toren staan,  wel degelijk reeds spierwit gerestaureerd.
( Logies hadden we toen in het perfecte Hotel Val de L'Our in Burg-Reuland.  Met prachtig wandelweer inclusief lentebloesems, waar moesten we nog beter zijn ?

just4fun

Citaat van: Herwig op 21 april 2020, 15:45:27 PM
Zie pas vandaag dat het hier gaat over het subliem op een heuvel gelegen kerkje van Weweler.
Klopt  :)
Citaat van: Herwig op 21 april 2020, 15:45:27 PM
... waar moesten we nog beter zijn ?
Klopt weeral.
Waarom uren vliegen naar Verwigistan of Costa del Queeniwaar ...
Er zijn in eigen land ook heel veel mooie hoekjes en streken  ;)
Paul

Herwig

#28
Paul,
Ga je onder het Weweler-kerkske ( St.-Hubertuskapel ) het spoorlijntje 47 aanleggen?   Plus het stationnetje annex goederenloodsje aan de steengroeve ?
In 1986 was de berm (boven het hotel & Reuland-dorp) nog geen Ravel-fietsroute. Maar een wildernis,  dus prima om te wandelen.
De verroeste metalen relingen van het viaduct van Reuland waren toen van het naar  'beneden-vallen-of-niet'   type.

just4fun

Citaat van: Herwig op 22 april 2020, 13:16:15 PM
Paul,
Ga je onder het Weweler-kerkske ( St.-Hubertuskapel ) het spoorlijntje 47 aanleggen?   Plus het stationnetje annex goederenloodsje aan de steengroeve ?
In 1986 was de berm (boven het hotel & Reuland-dorp) nog geen Ravel-fietsroute. Maar een wildernis,  dus prima om te wandelen.
De verroeste metalen relingen van het viaduct van Reuland waren toen van het naar  'het-beneden-vallen-of-niet'   type.
Dat is idd een beetje de bedoeling.
Al zal ik zeker niet de volledige spoorlijn 47 nabouwen, daarvoor is m'n huis te klein.
Ooit heb ik al eens een papieren moch-up gemaakt van het station.

Maar gezien mijn bouwtempo en de tijd die ik er effectief aan kan besteden, zullen we voor een volledige bezichtiging ergens in het jaar 2234 moeten afspreken.
Zal ik je drankje al koud zetten?  :D
Paul