Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Welke waarde hebben deze condensatoren?

Gestart door Cozzy, 15 maart 2019, 10:43:16 AM

Cozzy

Hallo,
In een zelfbouwpakketje kan ik niet achterhalen welke condensatoren volgens de handleiding 330pF zijn en welke 100nF...
De zichtbare referenties op de componenten zijn diegene die hieronder op de fotootjes staan...
Kan iemand aangeven welke de grootte van de capaciteiten zijn?
Alvast erg bedankt!

Condensator type 1


Condensator type 2
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Klaas Zondervan

#1
Die blauwe lijken mij eerder varistors.

Bij de gele kan ik het laatste cijfer niet goed lezen. Staat er 104? Dat betekent een 10 met 4 nullen  er achter. Dus 100.000 pF en dat is 100 nF.

>> even verder gezocht, de blauwe zijn inderdaad varistors. Dat zijn weerstanden met een hoge weerstandwaarde die boven een bepaalde spanning plotseling afneemt. Bij deze exemplaren is dat bij 420 volt. Varistors worden gebruikt als bescherming tegen overspanning.

Bij condensatoren van 330 pF moet er ergens een getal op staan wat met 33 begint, of er staan kleurstrepen op waarvan er 2 oranje zijn.

Geert

De blauwe zijn inderdaad varistors. Varistors hebben een capacitieve waarde die ligt tussen de 100pF en 2500pF, mogelijk zijn ze daarvoor gekozen, wel vreemd.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Kun je laten zien over welk bouwpakketje het gaat? Dan kunnen we misschien zien waarom er hier varistors worden gebruikt.

Geert

#4
Hey Tom,

je bent sinds de vraag van Klaas al enkele malen op dit forum geweest. Ik denk dat Klaas, ik, en mogelijk andere, graag willen weten over welk bouwpakket het gaat, en of we je geholpen hebben?  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Cozzy

Hallo Geert en Klaas,

Bedankt voor jullie feedback!

Als ik de uitleg van Klaas volg zou de gele condensator idd 100nF zijn.
Daarnet thuis gekomen en het component onder de loep bekeken en volgens mij is het ook een 4 die je ziet...
...dat zou betekenen dat de andere (blauwe) dan de waarde van 330pF vertegenwoordigt ; de uitleg van Geert staaft dit.

Waar het voor dient vind je hier.
Het gaat om LocoNet stroomdetectie modules van Hans Deloof.

Ik heb er zo al een aantal gemaakt, enkel zat er deze keer bij de onderdeeltjes niet de condensatoren van 'normaal' maar de twee van de foto's hier eerder getoond.
Op zich voor mij dan niet evident om te achterhalen wie wat juist is...

Hopelijk kan de info van de link iets verduidelijken... 

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Geert

Vraag eens aan Hans via mail waarom hij deze componenten heeft aangepast.  Hans zal zeker antwoorden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Als ik de bouwbeschrijving bekijk krijg ik toch de indruk dat er iets niet goed is gegaan. Op de foto's van de gemonteerde print zijn die blauwe dingen helemaal niet te zien. In plaats daarvan zie je gele dingetjes die ongeveer even groot zijn als de condensatoren van 100 nF. Ik vermoed dat er verkeerde componenten met je bouwpakket zijn meegeleverd. Misschien even contact opnemen met Hans Deloof?

Cozzy

Hallo Geert en Klaas,

Er is al een mailtje naar Hans vertrokken omdat ik dacht dat het om alternatieve componenten ging.
Mogelijk is het idd een foutje.
Zodra ik meer weet meld ik me weer.

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Geert

En, al reactie gehad van Hans Deloof?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Olivier77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Cozzy

Hallo Olivier,

Bedankt voor de link, ziet er een handig dingetje uit!! Herkent idd verschillende componenten.

@Geert: ondertussen berichtje gehad dat de correcte condensatoren verstuurd worden!

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog