Modelspoor, praktijk > KISS en andere simpele elektronica

Welke waarde hebben deze condensatoren?

(1/3) > >>

Cozzy:
Hallo,
In een zelfbouwpakketje kan ik niet achterhalen welke condensatoren volgens de handleiding 330pF zijn en welke 100nF...
De zichtbare referenties op de componenten zijn diegene die hieronder op de fotootjes staan...
Kan iemand aangeven welke de grootte van de capaciteiten zijn?
Alvast erg bedankt!

Condensator type 1

Condensator type 2

Klaas Zondervan:
Die blauwe lijken mij eerder varistors.

Bij de gele kan ik het laatste cijfer niet goed lezen. Staat er 104? Dat betekent een 10 met 4 nullen  er achter. Dus 100.000 pF en dat is 100 nF.

>> even verder gezocht, de blauwe zijn inderdaad varistors. Dat zijn weerstanden met een hoge weerstandwaarde die boven een bepaalde spanning plotseling afneemt. Bij deze exemplaren is dat bij 420 volt. Varistors worden gebruikt als bescherming tegen overspanning.

Bij condensatoren van 330 pF moet er ergens een getal op staan wat met 33 begint, of er staan kleurstrepen op waarvan er 2 oranje zijn.

Geert:
De blauwe zijn inderdaad varistors. Varistors hebben een capacitieve waarde die ligt tussen de 100pF en 2500pF, mogelijk zijn ze daarvoor gekozen, wel vreemd.

Geert

Klaas Zondervan:
Kun je laten zien over welk bouwpakketje het gaat? Dan kunnen we misschien zien waarom er hier varistors worden gebruikt.

Geert:
Hey Tom,

je bent sinds de vraag van Klaas al enkele malen op dit forum geweest. Ik denk dat Klaas, ik, en mogelijk andere, graag willen weten over welk bouwpakket het gaat, en of we je geholpen hebben?  ;)

Geert

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie