Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Diodes en Led's

Gestart door 59erke, 13 maart 2019, 20:20:21 PM

59erke

Even een vraagje in de groep gooien...

Ik heb mij vandaag een led lantaarn aangekocht voor de baan.
Bij het openen van de verpakking blijkt er niet alleen een weerstand maar ook een diode in te zitten.

Volgens het bijgevoegd schema dient de diode tussen de + van de voeding en de + van de led worden gesoldeerd en de weerstand tussen de - van de voeding en de - van de led.

Nu met mijn kennis van led's begrijp ik niet wat het nut is van de extra diode (extra want een led is ook een diode), voor zover ik weet kan een diode gebruikt worden als gelijkrichter maar bij een voeding van 12v DC is dit toch niet van toepassing ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Freek

Een Led is ook een diode, maar verdraagt heel slecht inverse spanning.

bellejt

bij dc sturing is die niet echt nodig.Enkel als je AC stuurt.Ze gebruiken kan nooit geen kwaad.Normaal word de diode antiparallel over de led geplaatst

Klaas Zondervan

#3
Als je met gelijkspanning voedt is de diode niet nodig. Bij wisselspanning wel, en dan kan je kiezen tussen in serie zetten zoals je handleiding aangeeft, of antiparallel zoals Johnny noemt.

Bij serieschakeling maakt de volgorde niet uit. Kies gewoon wat voor de montage het makkelijkst uitkomt.