Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modul-H0-rail

Gestart door renstimpie, 10 maart 2019, 19:57:47 PM

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 09 april 2019, 13:41:12 PM
Hoe lossen jullie "grote" niveauverschillen (>50mm) tussen de banen op?

Amsac heeft daarvoor (gelukkig) altijd een cirkelzaag in de kamionette liggen............!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Samen met een slijpschijfke om pertinaxen door te slijpen !  :D :D :D :D

;)

loebaske


Mark, is een 1m30 niet wat hoog?
Dacht dat er een standaard was van 1m25 rail hoogte ??

mark7758

Nee hoor. Kijk maar bij FREMO normen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

celtjan

#33
Omwille van werk, kon ik er niet bij zijn. Leuk project. Module rijden kan plezant zijn. Met de Britse ModuleBaan 00 groep komen we een 6-tal keer per jaar bijeen met een rijdag. Met tussendoor een paar keer als gast op een event.
Er is bewust gekozen om "op zicht" te rijden, en het aantal treinsamenstellingen in te zetten volgens de baanlengte.

Op zicht of volgens dienstregeling, het is gewoon maar een keuze. Bij het eerste kan het wel eens verkeerd lopen. Maar het is wel wat attractiever voor de toeschouwers op events door vlotter treinverkeer.
Het 2e ruikt meer naar werk en lijkt me goed om es te doen op rijdagen.

Hoogteverschillen zijn wel op te lossen. Te Leuven 2018, Rail 2019 te Houten en Ontrax Utrecht zijn de Nederlandse Modullebaan. NL en De Modelspoormagazine Forumbaan bakken van de OVMV  "Miel aan Zee en Okegem eveneens succesvol met elkaar verbonden geweest. Verschil van rail afstand en modullebak hoogte werden opgevangen. En hier was Regie met
zijn bak" graanschuur" aanwezig.

Goh, je kan niet voor iedereen goed doen. Doe gewoon zo verder.
Misschien kan het een idee zijn voor om een volgende Modelspoordagen te Leuven ook eens verschillende (gevorderde en afgewerkte) modules met elkaar te gaan koppelen om de modulebouw wat te gaan promoten?
Het is maar een Idee.....

Gr,
Jantje

kurt10002

Citaat van: Herwig op 09 april 2019, 13:50:28 PM
Tussen Tilf-Amylum en Büllingen was er eveneens nog een hoogteverschil.
Was voor deze bijeenkomst opgelost met hellende, opeenvolgende, blote tussenbakken, stijgend naar Büllingen,  dacht 'k.

https://www.flickr.com/photos/137828132@N08/32623858377/in/album-72157706433921851/

op deze foto van Mark Belux:   vooraan links Amylum,   achteraan links:    inrij Büllingen

Herwig er was geen hoogte verschil tussen bullingen en Amylum. Enkel de bocht van bullingen is hellend gelegd omdat die module normaal boven onze opstelsporen staan. Voor de rest hadden wij met de Pijl geen hoogte verschil want onze eerste bak was ook op 130cm hoogte. Het enige dat er wel was dat de module die tussen bullingen en Amylum stond als trace een 3mm plaat had en dat die dan door ging.

Voor de rest ik vindt het een mooi iniatief zo verschillende banen aan elkaar koppellen alleen vond ik de dienstregeling niet goed. Ik heb er 2u over gedaan voor van bullingen tot in de modules van het spoor te rijden. En daarmee dat ook de dienstregeling om 15u was afgeschaft omdat ik mijn mond heb durven open doen en mijn gedacht er over gezegd. Er was zaterdag gezegd dat een dienstregeling een uur ging duren ongeveer en als je na 2u op 1/3 er van zit dan schilt er toch iets.

Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Herwig

#35
Het Hellend Vlak van Büllingen:

Dus die groene module àchter die autobus-met-oranje-dak behoort dan ook standaard tot de Büllingen-baan ?
Of niet,  maar eigenlijk nog tot de (club)baan juist voor jullie ?   
Ik ging er van uit dat dit segment speciaal als tussenstuk voor deze Modul H0 Rail was gebouwd.
Maakt niet uit ...
'k Heb er trouwens twee dagen rechtstreeks zicht op gehad aan onze linkerkant.
Om van onze Merode gans de zaal rond, naar jullie met een trein te rijden duurde wel lekker lang....

kurt10002

Herwig die module met dat transfostation behoorde niet tot onze modules. Dat is een module van het lokje zelf die als rijlengte er is in gestoken. Onze modules begingen vanaf de koppel module die aan onze modules was gekoppeld.
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Herwig

Dank voor de info.
Op het baanplan (pdf) van de  Modul H0 rail -zelf  is dat deeltraject tussen Amylum en Büllingen roze ingekleurd,  maar wel naamloos. Vandaar.