OEBR- redo Lammerthal

Gestart door oebr, 10 maart 2019, 17:41:25 PM

oebr

#30
een nieuwe stap in de redo van Lammersvenn is alweer een stukje elektronica...



Deze servocalibrator had ik nodig om de uitwijkingen van de servo's die voortaan wissels en decouplers gaan bedienen precies te bepalen. De uitgelezen waardes worden achteraf in de aanstuursoftware opgenomen en leggen dan precies de limieten vast waartussen de servo nog mag bewegen. In het geval van een wissel bijvoorbeeld is dat niet veel, en dan is het zeer nuttig om die marge nauwkeurig te kunnen vastleggen.

Voor eventuele geïnteresseerden is er een beschrijving van dit project beschikbaar.
Veel modelspoorders zien wel de mogelijkheden van het Arduino project in,
maar de stap naar toepassen is een lastige horde.
Een voorbeeldje uit de praktijk, in dit geval met wat extra uitleg, kan helpen om erover te springen.
Opgelet, het is en blijft elektronica.

http://belgie-belgique-belgien.be/msm/servocalibrator.pdf



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Waar zijn we nu mee bezig ?

al even geleden, maar warm weer = veel energie
en vooral goeie moed om blunders goed te maken

in de bekabeling een foutje gemaakt waardoor ik de bezetmelding van een kleine remise niet
meer elektronisch kon uitvoeren. En de aanduidingsleds zitten al in de behuizing van
het bedieningseenheidje... dus er moet wel iets komen dat de aanwezigheid van een loc vaststelt...
Aangezien de binnenkant van de loods toch niet makkelijk gezien kan worden snel
met wat profieltjes en enkele microswitchkes een detectiesysteempje geknutseld,
gewoon mechanisch.



op een brugje de schakelaars gemonteerd, en de hefboompjes verlengd met plastic strips.
Een loc duwt die strip neer en schakelt daardoor spanning naar een rood ledje...

om je een idee te geven een schetsje (met grabbels van google / cooltrain.be)



de normale stand geeft spanning aan groene ledjes in seintjes onder het brugje.  Beetje zot idee,
want je kan niet in de loods kijken zonder het dak er af te nemen, maar allez...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jurgen

Via Ali/Wish een mini-cameraatje bestellen en dat aansluiten op een schermpje, dat je ook via Ali/Wish bestelt?

Dit lijkt me makkelijker dan al dat gedoe met die elektronica. Tenzij je graag met zo'n projectjes bezig bent, dan mag je gewoon doorgaan.  ;D

Via Wish zou je het nog gratis kunnen bekomen wanneer de verzending fout loopt, dan krijg je je geld terug. En mocht het dan alsnog aankomen mag je het houden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#34


veel beweging deze week op Lammersvenn,
ondermeer de bouw van het voormalige statonsgebouwtje
naar het voorbeeld van Lammersdorf schiet goed op.
Ondanks totaal geen maten voorhanden (heb ook geen plan gemaakt, gewoon wat op Slater's slaps uitgetekend tot het naar m'n gevoel klopte  ;D ) begint het er toch wel redelijk goed op te lijken.



merk nu dat spoor 2 wat te dicht ligt in vergelijking met het voorbeeld,
alleen moesten ze in het echt niet alles op 20 cm ( of 17.5 m ) comprimeren.
Gebouwtje is in half-reliëf uitgevoerd uiteraard. 

De lucht op de achtergrond is trouwens een foto van de lucht in Lammersdorf,
veel dichter bij 't voorbeeld geraken we niet meer :-)


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

beetje snijden en plakken


en de contouren van seinhuisje 2 in Raeren beginnen zich af te tekenen:



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr



Iets abstracts vandaag: een calibratiehulp om de remafstand bij loks in te stellen.



Is eigenlijk een BM1 van Lenz die een stukje spoor van assymmetrische DCC voorziet.
Dez BM1 kan ook overbrugd worden zodat een zelfgebouwde remsteen ook uitgetest
kan worden. 2 vliegen in 1 klap dus.
Uiteraard netjes afgewerkt zodat een mens er al eens mee buiten kan komen.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Beste Red, alweer een hele tijd geleden dat ik hier wat gelezen had, ondertussen is er veel gebeurd en ben je weer een stuk verder met alle electronica, eigenlijk zou het hier moeten vol staan met oh's en ah's en wat mooi, knap etc. Ik vrees dat het voor vele lezers net als bij mij is, knap wat je allemaal bedenkt en maakt, maar het gaat mij boven mijn pet. Ik ben al blij als ik een servo aan de praat krijg met een decoder en de intellibox, en die servo dan ook nog netjes kan afstellen zodat die de wissel mooi omzet. Om al die electronica zelf te bouwen is onwijs knap en bewonderenswaardig.
Geluk ben je nu met een gebouw bezig in styreen, die taal begrijp ik en kan ik zien wat je doet.
Succes met de verdere bouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

merci Michael,

het gaat mij ook vaak boven m'n petje hoor, maar ik blijf gewoon doorprutsen tot het goed zit  :D

kijk wat ik nu weer heb gevonden om mee te sukkelen:



een bel (die door een servo geluid moet worden) als wekker voor de blokkast.

Ze zegt al  'ting', dus ik ben op de goeie weg  ;D

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#39


ook de kastjes zelf uiteraard in progressie...

bedoeling is om daar dit mee te maken:



een soortement Siemens blokkast, waarbij de knopjes geen drukknoppen zijn maar dcc-commando's uitgestuurd door een multimouse, en de blokvelden met leds aangegeven worden ipv verschuivende plaatjes. Maar de werking is uiteraard wel dezelfde.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#40
eigenlijk zou deze melding ook in het topic 'nieuwigheden' passen, maar aangezien
het slechts weinigen iets zou zeggen toch maar hier: 

totaal onverwacht, maar wel uiterst welkom: de heruitgave van de BR184 door LS Models...





Prachtig model, en een heel klein beetje Belgisch. In de jaren '70 wel eens te spotten in het Luikse, en daarmee een van de weinige DB E-Loks die hier konden rijden.

Hans Scherpenhuizen kiekte de 184 in Luik op 6 september '78


Op Oost-Belgische Rails schuwen we anachronismen, maar in 1992-93 (het oebr tp) reed de bak nog met z'n blauwe jasje, en een bezoekje had gekund, zeker met Trier zo nabij...


De esthetisch meest interessante combi lijkt me die met Mistral 69 rijtuigen (Paris - Ruhr), maar uiteraard zijn Eurofima's in zowel de TEE-livrei als in de roze-rode préDBAG jas met de loc combineerbaar.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

hier brandt de lamp...



eindelijk weer eens wat klojen (toch wel, met 2 linkerhanden lukt dat prima - maar de aanhouder wint het uiteindelijk van Murphy's Law) in Lammersvenn. Omdat de lampadaires op het terrein een leuk accent vormen (baan staat gewoon in de woonkamer) leek het me tof om ze ook zonder dat de hele zooi aan moet staan te kunnen ontsteken. Een extra voedingetje dan maar...



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992