OEBR- redo Lammerthal

Gestart door oebr, 10 maart 2019, 17:41:25 PM

oebr

De koer voor het loodsje van Lammersvenn (eigenlijk een mini-versie van de koer van Raeren)
wordt aangepakt.




Zo'n foto is wel interessant want toont bvb goed dat er heel wat vers gras mag groeien :-)
En dat het kurkbed een donker tintje mag krijgen.

De sandwich met de wisselbediening is zo goed als klaar en komt ook op z'n plek
voor de koer te liggen.



Voor de bediening van de servo's wordt een uno ingezet, het 'shield'  is ook in voorbereiding.
Modelbouw is elke dag bijleren, en dat geldt ook wat ervaring opdoen ivm pcb's frezen betreft.
Een eerste poging was wat minder, maar de tweede uitdraai ziet er goed uit.



way to go, wordt vervolgd...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr



hooray, na lange tijd is Lammersvenn weer volledig bespoord.
still to do:
Bielzen en rails weatheren, contact testen, aansluiten op de centrale eenheid (dcc sturing), achtergrond aanbrengen, scenery verzorgen.
Laat de hittegolf nog maar effe voortduren...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

steamdriven

Dat gaat mooi in orde komen!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michael

Red in actie, bedankt voor de uitleg en de mooie plaatjes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

#19
Soms mag het al eens mee vallen ook he.
Dit weekend is het zover.  8)

Het prototype van een Uno connectie-print  blijkt perfect te passen.
Er zijn nog wel enkele verbeterpuntjes, maar de prototypes die al gemaakt zijn kunnen
allemaal op Lammersvenn ingezet worden, makes me happy  :D



De Uno zit op z'n kop op het shield, normaal wordt een sandwich gemaakt waarbij het shield boven op de Uno geprikt wordt,
maar deze methode spaart heel wat ruimte in de hoogte en de galvanische connecties zijn eigenlijk ook beter.


Een andere meevaller is de achtergrond. Hoewel de kleuren niet getrouw uit de printer rollen vind ik
de afdruk toch geslaagd.



Er komt uiteraard nog heel wat vegetatie voor, de achtergrond moet alleen maar door het gebladerte schemeren.
De kruinen geven al een hint dat de achtergrond naar beneden toe afneigt, net als in de werkelijkheid on site.

Het leuke is dat de lucht effectief ter plekke werd gefotografeerd enkele weken geleden,
net op die dag dat er geen wolkje aan het zwerk te bespeuren viel.



Goeie test voor en voorbereiding op Pont Des Allemands.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

drie van de vijf wissels op LMV waren nog uitgerust met wisselmotoren.

Die worden ook vervangen door servo's, maar met behoud van de mechaniek.
Alleen had 1 van die mechaniekjes het begeven, en de enige manier om de scenery te redden
werd het graven van een serieuze put...



efkes stress wel, maar ondertussen ziet het er naar uit dat een nieuwe hefboommechaniek
relatief makkelijk in de plaats gemonteerd zal kunnen worden.


Ook de oude bedrading gaat er aan geloven, gelukkig zit de kabel naar de controle-unit
met suikertjes op de oude bedrading. Makkelijk om alles terug te vinden
en deftig op de nieuwe bedrading te solderen.



we weten weer wat doen op mindere zomerdagen...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Red dat je nog wijs wordt uit die spaghetti, wel tof dat je tussen alle bedrijven door tijd maakt om verder te werken aan Lammerthal.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

#22
ik moet wel Michael,
heel m'n living staat overhoop  8)

Die spaghetti is gedocumenteerd hoor,
valt dus wel mee om er de weg in te zoeken..



Maar het begint er steeds beter uit te zien.
Die put is ondertussen ook een gat in het bos geworden,
de servo gaat achter of in de wand moeten komen.
Enkele constructies geprobeerd om de beweging naar voor te brengen,
maar zonder breken lukt dat nooit zoals het hoort.
Dan maar op deze manier he.
Ik zal er een huisje over zetten om het te camoufleren,
in werkelijkheid staan er immers ook gebouwtjes nabij het tracé...
;D







On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

fototoestel stuk gekregen (tijdens een storm op bezoek gaan bij de wereldberoemde offshore radiozender Caroline is een avontuur, en heeft soms destructieve gevolgen  ;D), ik ga het dus voorlopig bij tekeningen houden wat de vorderingen van de redo betreft.

Een belangrijk aspect van deze renovatie is het lokaal maken van de elektronica die de baan en de spoortoestellen aanstuurt.
Om de schakelingen bereikbaar te houden heb ik er voor gekozen om de units in kleine kunststof cases onder te brengen.
De frontjes kunnen dan meteen ook dienen als displays, op enkele ledjes meer of minder komt het toch niet aan en het ziet er wel cool uit. En het is meteen ook makkelijk om te verifiëren of de DCC-bevelen effectief uitgevoerd worden zonder dat je naar de baan moet lopen om bvb de stand van een wissel na te gaan.



Uiteindelijk zitten er heel wat kastjes onder de baan. In het geval van spoortoestellen zitten er arduino's in,
in de andere cases meestal relaisschakelingen en/of ABC-remschakelingen (bvb Lenz BM1 en clones).

Een specialleke zijn de blokkasten die in een wat modernere uitvoering dan in werkelijkheid in Lammersvenn
opgesteld worden. Een meer gelijkende uitvoering van de blokkasten is ook in voorbereiding, maar aangezien
ik hier alles - ook bvb de blokkasthendels - met een multimuis wil bedienen moesten de knoppen gevirtualiseerd
worden.



Zoals in werkelijkheid ook wel eens gebeurde werd van de drempelkast een veld gemaakt (de standaard kasten
waren voor blokposten voorzien, en telden 2x2 velden - een bloksysteem voor enkelspoor heeft echter 3 velden
nodig en men liet dan bij gebruik van zo'n standaard kast gewoon het vierde veld ongebruikt, tenzij de aparte drempel
schakeling die normaal boven het controleveld werd opgesteld ook in de kast werd ondergebracht).
De stand van de knoppen (in realiteit relais die met dcc aangestuurd worden) worden met witte ledjes
weergegeven.  De wekkerbel ga ik ook weglaten (de buren, je weet wel...), een blauw ledje speelt substituut.

Om hier toch wat nerdy stuff op het forum te kunnen droppen zal ik weldra ook de schakelingen toelichten
in het vervolg van dit draadje  8)




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oebr

 :)

vooral de blokkasten veronderstel ik?
Het idee van aparte kastjes zag ik ooit bij een minibaantje,
was wel proper en mooi, en aangezien de baan hier gewoon in de woonkamer staat
moet ik draderij zien te beperken en bovendien vermijden van onder de baan te moeten kruipen,
wat in de vorige uitvoering helaas nogal eens nodig was..
De blokkasten zal ik binnenkort in een apart draadje beschrijven.
Het idee is dat een station toestemming vraagt aan de bestemmeling
om een trein te mogen laten vertrekken, en dat het baanvak door beide
stations samen bewaakt wordt. Een ingenieus systeem dat - zelfs vandaag nog
bij bvb de museumlijn in Simpelveld (die geven daar zelfs les over) - verhindert
dat een trein zonder wederzijdse toestemming op een spoor zou geraken.
Een beetje #metoo avant la lettre, à la façon Siemens...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#26
Wanneer Lenz een BM1 aanbeveelt als remmodule wordt steeds aanbevolen om
de diodeschakeling op de stroomtoevoer naar de rechtse rail in de rijrichting te plaatsen.
Er zijn echter nog 3 mogelijkheden om de schakeling toe te passen.

Meteen de schakeling een groene en een gele kant toegewezen, kwestie van het overzicht te kunnen bewaren.
Eens op een pcb'tje gesoldeerd is het niet altijd zonder meer duidelijk welk pinnetje welke kant vertegenwoordigt.

Onderstaand blad is een reminderke voor mezelf, maar ter algemeen nut ook online hier..


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Solden, dus veel solderen ?

Kleine aanpassing van enkele circuits, sommige relaismodules werken alleen met LOW
als aansturing, kan dan maar beter de standaard worden.





en dit gaan we ook proberen...
Lammersvenn is uiteindelijk ook een proeftuin voor andere OEBR-layouts.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Red, dankzij deel 1 van mijn cursus elektronica begrijp ik de eerste twee tekeningen, wellicht moet ik eerst nog deel 2 en 3 afronden om de derde tekening te begrijpen.
Maar leuk dat je er weer een beetje lol in hebt om er mee door te gaan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

#29
Voor de zomer had ik al foto's gepost van de Lenz-centrale die ik voor alle baantjes klaar hou.



Terwijl ik in een schematieke toestand verkeerde ondertussen ook even de opbouw op papier gezet
(vooral als reminder voor mezelf, maar misschien is er ook wel een lezer die er wat inspiratie in herkent)



In plaats van allerlei losse deeltjes en doosjes mee te zeulen, heb ik ze dus in 1 ikea-kastje gemonteerd,
en een deel van de ins en uits op de achterzijde beschikbaar gemaakt:
Meerdere DCC-uitgangen, diverse xpressnet-inprikpuntjes (zowel passief als actief), de doorlus naar eventueel additionele boosters en een jack om een noodstop op aan te sluiten.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992