Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

OEBR- redo Lammerthal

Gestart door oebr, 10 maart 2019, 17:41:25 PM

oebr

Voor het vervolg op 't draadje 'Pont Des Allemands' nog even geduld (of 't  TMM-forum),
voorlopig steek ik m'n energie in Lammerthal. Zoals ik vorige week al vertelde heb ik daar
de hakbijl in gezet, niet om het kapot te maken maar net om het naar voortgeschreden inzichten
eens te vernieuwenen op het niveau te brengen van de ook al mooi vernieuwde Lenz-dcc-aansturing.

Zoals de naam al liet vermoeden is Lammerthal gebaseerd op Lammersdorf Bahnhof,
een stukje Vennbahn ter hoogte van Simmerath. Nu ja, gebaseerd. Het leek er van ver op.

Met slechts 20cm diepte zal er nog steeds meer niet dan wel kloppen, maar in beperkte mate
gaat het baantje toch de sfeer en enkele blikvangers gemeen hebben met het origineel waar nu
amper nog iets van terug te vinden is.

In 2001 reed er nochtans nog wel eens een treintje voorbij.


http://www.diesellok.lu/nohab/lux/venn/Lammersdorf.jpg


En 20 jaar eerder was er zelfs geregelde trafiek, met baanwachters


http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/v_b724max.JPG

Het baanplan was dat van een simpel passeerstationnetje (de Vennbahn was in die tijd immers al lang terug
op enkelspoor gebracht.)


https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/1001bfb1-b0cc-4ec1-b72b-3f015f6d0153.jpg


Van dat plannetje blijven alleen de twee passeersporen over in Lammerthal, de industriële aansluiting op Junkers
valt weg.

En dit :



moet dan wel eerder dit worden:


of iets meer in de sfeer van de 90s:


Veel aanpassen wordt het dus niet, maar er komt in elk geval een half relief van dat wachthuisje en een stukje perron.
Een gesneuveld dwergsein wordt voorbeeldgetrouw vervangen door een groot sein.

In de richting van Roetgen is in werkelijkheid nog een mooi stukje Vennbahn te rijden vooraleer het depot Raeren bereikt wordt.
In Lammerthal daarentegen volstaan enkele centimeters om een sterk gereduceerd verenigingsdepot te bereiken.



Dat stukje ligt er wel al, maar is aan restauratie toe, de ravage na drie keer wissels vervangen is aanzienlijk.

De nieuwe poging ga ik hier binnenkort documenteren, want de wissels gaan buitenboords met servo's aangestuurd worden,
buiten de scenery - dus zonder risico op een herhaling van de beschadigingen wanneer er een servo of motor het zou begeven.

De mogelijkheid om deze redo te doen is er ondermeer gekomen door de beschikbaarheid van goedkope elektronica.
Remschakelingen via relais, seinen aansturen met arduinootjes, enz maken het mogelijk om de aansturing te decentraliseren.
Geen stroomleidingen meer vanaf een centrale eenheid (die blijft wel dienen als power supply ) maar alleen nog datalijntjes naar
lokaal aangestuurde servo's, enz...  een mens wordt slimmer he, en z'n baantje mooier.

wordt dus vervolgd...










On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#1
Ooit eens op een MSM-expo een minibaantje gezien (het ging over een brug over het kanaal in Brussel) dat niet alleen aan de voorzijde
magnifiek was, maar ook aan de achterzijde subliem uitgevoerd was, zeker voor wie houdt van mooie elektronica.

Lammerthal zal er zo mooi niet uitzien, maar streven naar die perfectie is een nobel streven.

De bekabeling en elektronische back end van dit salonbaantje wordt dan ook nog eens opnieuw gedaan,
niet in het minst als experiment en/of voorbereiding van andere baantjes als PDA.

Elektronische schakelingen gaan goed bereikbaar in de buurt van de dienstzones opgesteld worden (ipv in een centrale eenheid
die via heel veel kabeltjes hetzelfde gebied moest bedienen) en stofdicht in cases ondergebracht worden.

Lammerthal telt 2 depotspoortjes ( 3 en 4) en 2 opstelsporen ( I en II ) die elk best wel al wat omkadering vergen.




Het depot wordt met vier ABC-remschakelingen (hier weergegeven met pijltjes) beschermd tegen al te voortvarend rondrijden.
Naar links toe (in een loodsje) wordt sowieso geremd, alleen in kleine beweging is het mogelijk om eventueel wat verder naar links te rijden.
Uit de loods rijden kan ook op normale snelheden, maar naar de wissel 21 toe wordt in sectie B naar rechts toe geremd.
De remschakelingen zijn hier echter overbrugd met relais die aangestuurd worden door de stand van het wissel.
Een lok kan dus alleen in DCC rangeermodus een verkeerd liggend wissel berijden, de machinist is dan de dommerik.

Onderaan het bedradingsschema is nog voorzien in relais die toelaten om de sporen stroomloos te zetten, bij wijze van test gaan
detectoren ook de bezetting van de sporen kunnen vaststellen (het display zal bij stroomloze sporen ook bezet aangeven -
maar die koppeling wordt elders gemaakt). Op dit moment zijn die detectoren nog in ontwikkeling, maar ze zullen in een extra case
bij deze case geplaatst kunnen worden.

De stuursignalen die sporen al dan niet stroomloos schakelen gaan ook de verlichting in de loods schakelen. Dat is misschien bizar,
maar ipv een ledje op een schakelbord te zetten leek het me aardig om de indicatie zo uit te voeren. Brandt er licht in de loods,
dan kan er iemand de aanwezige loks bedienen, en anders niet  ;D

De bediening van sporen 1 en 2 (allez, I en II)  ziet er gelijkaardig uit.



In de richting van het depot (naaar links) worden de remsecties al dan niet overbrugd naargelang de stand van wissel 22,
naar rechts toe (in de richting van de Vennbahn) zijn het wissel 23 EN ook de stand van de uitrijseinen die bepalen of
een DCC lok in grote beweging kan aanzetten of niet.
De logica die deze combisignalen levert zit in een andere case.
Onderaan valt nog op dat spoor I eventueel ook stroomloos gezet kan worden, dat is met de garagefunctie voor enkele wagens in het achterhoofd.

Bij sppor 2 is dat niet voorzien.


wordt vervolgd met wat foto's bnnenkort.








On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#2
een beetje vordering in de reconversie van Lammerthal.
Hoewel de meeste sturingen gedecentraliseerd worden blijft een stukje wel in een centrale eenheid.
Daar zit uiteraard de powersupply bij, de dcc-centrale (er is er een kleintje voorzien om stand alone toch
een multimaus aan het werk te kunnen zetten) en ook de aansturing van ontkoppelaars, wissels en seinen.
Omdat ze toch voorhanden waren wordt dat gedaan met SD34 pcb'tjes van Tams,
dit keer best wel naar m'n eigen tevredenheid in de aanslag...


Ook een plekje gevonden voor een 'sniffertje' dat de signalen van de lokale dcc-centrale
vertaalt naar een zwaardere centrale wanneer die mee speelt.



Ik had enkele stroken koperfolie gekregen en die blijken best de test goed te doorstaan.




wordt vervolgd...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

https://we.tl/t-QXYc75hxQy

tijdelijk linkje naar een filmpje op fb, met ondermeer een stop in Lammersdorf...
Slechts geldig tot 20 april.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr



Waar voorheen ontkoppelaars bediend werden door een geheugendraadaandrijving (J. Le Plat)
komen voortaan servootjes in actie. 

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

He Red, ik ben een tijdje niet op het forum geweest en dan heb ik weer eens een heel verhaal te lezen, jammer dat er alleen maar lezers zijn ik vind dat je lekker bezig bent, ik weet dat je al een hele tijd met deze baan bezig bent, dan weer eens wat anders maar het komt steeds weer terug, leuk, ik blijf het volgen. Hopelijk tot binnen kort weer eens.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

steamdriven

Inderdaad interessant!
Mijn allereerste idee naar waar ik naartoe wou toen ik besloot om te herbeginnen was een getrouwe reproductie van Rearen na WOII. Maar zelfs in N werd dat een enorm project en waarschijnlijk boven mijn mogelijkheden. Ik heb het dus maar (tijdelijk?) laten varen. Maar het blijft me ten zeerste boeien en ga dan ook weer met plezier deze thread volgen..
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

oebr

Merci Michael.

Dit forum heeft wat bloedarmoede qua projectjes die getoond worden, door ook wat te posten
probeer ik een duit in het zakje te doen he, en ik weet dat jij de vorderingen graag volgt.
Meer ambities qua publiek zijn er niet hoor ;-)

Op dit moment behelst Lammerthal veel solderen eigenlijk, de centrale eenheid (een dcc-centrale met wat toeters en bellen eromheen)  is bijna af, nog wat frontplaatjes die pas geverfd liggen te drogen, en dan zal de eenheid zo goed als klaar zijn.
Een extraatje wordt nog een voeding met 7V voor de Arduino's die lokaal opgesteld de spoorapparaten bedienen.
(ik moet m'n eigen theorie trouw blijven he ;-) )
Maar gemakshalve heb ik die bij Jack & Co besteld, dus geduld oefenen is aan de orde.

Raeren ? Ah dan zal deze foto je wel iets zeggen Bart:



Het oostelijke uiteind van Lammerthal is zo'n beetje een mini-Raeren.
En de loods moet dienen om enkele Vennbahn-VoE loks onderdak te bieden.
Ik zeg bewust enkele want 4 diesels, een stomer en 2 Köfjes geraken allicht niet in dit loodsje.

Nu, in Lammerthal regent het niet, de kans bestaat dan ook dat er enkele buiten zullen slapen
voor de loods. Uiteindelijk is er (voorlopig) in loods + koer plek voor 5 loks.
Rijtuigen krijgen spoor 1. Spoor 2 en een plekje op de koer staan ter beschikking van enkele goederentreinen (caboteurs,
meestal duitse loks genre 212, 215 of 290 en zodra die er eens komt een belgische 84)) die
hier kop moeten maken. En zo zal een rustig stationnetje met slechts 2 sporen al gauw een heel druk geval worden,
maar welke modelspoorder vindt dat erg ?

Dus je idee om iets als Raeren na te bouwen kan je gerust comprimeren tot de essentie.

De foto getuigt wel niet van de reële toestand, door de werken is helaas het grindveld wat gesneuveld.
Over enkele weken volgt dan de uitdaging om er weer iets als dit hier van te maken.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loebaske


Een mooie foto, een totaal plaatje

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ACFI

Citaat van: oebr op 13 april 2019, 12:10:01 PM
https://we.tl/t-QXYc75hxQy

tijdelijk linkje naar een filmpje op fb, met ondermeer een stop in Lammersdorf...
Slechts geldig tot 20 april.

Bedankt voor het filmpje over de Vennbahn zaliger. Heel veel nostalgie, met een vleugje Vangelis.

Ook een beetje woede over alweer een stuk geschiedenis dat verloren gegaan is terwijl men er stond op te kijken.

ACFI

oebr

Oef !

't Is wel een hobby, maar soms moet het ook een betteke vooruit gaan.
Een onverwacht puntje in de redo van Lammerthal was het vernieuwen van de centrale eenheid.
Oorspronkelijk zat daar alles van voedingen, sturingen en logica in verzameld, maar dat werd
zo'n onoverzichtelijk kluwen van draadjes dat ik uiteindelijk van m'n hart een steen heb gemaakt en er alles
uit gesloopt heb.
Nog meer werk, maar dat ligt nu gelukkig achter de rug, met een veel properder resultaat.
Hier kan ik wel mee leven...



In de eenheid (in het HD-vak) zit een Roco-centraleke dat sowieso voor de bediening van wissels moet dienen, en eventueel ook de baan kan
voorzien van DCC wanneer m'n Lenz-centrale niet beschikbaar is.
Verder de al eerder getoonde SD34 decoders en een flink pak draadverbindingen.

Die komen aan de voorzijde uit op enkele displays. Verder daar ook nog xlr-aansluitingen voor multimuizen, en voor xpressnet...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

jakke



Off topic

Citaat van: oebr op 13 april 2019, 12:10:01 PM
https://we.tl/t-QXYc75hxQy

tijdelijk linkje naar een filmpje op fb, met ondermeer een stop in Lammersdorf...
Slechts geldig tot 20 april.

Dank voor het filmpje of toch zeker het voornemen want niet bereikbaar voor mij . Of ligt de oorzaak aan mijn toestel ?Bij klikken op de link gaat wetransfer open , na klikken op downloaden deze melding :

C:\Users\Jan\AppData\Local\Temp\r82Rlzbd.mp4.part kon niet worden opgeslagen, omdat het bronbestand niet kon worden gelezen.



Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

oebr

#13
Nu alles toch open ligt was het een goeie gelegenheid om Lammerthal nog dichter bij het voorbeeld Lammersdorf te brengen.
Ondermeer de horizon (de achtergrond zeg maar) mag best wel vernieuwd worden, en het maken wordt een testcase voor
de heel zichtbare achtergrond van de PdA.
Enfin, op naar Lammersdorf dus, en wat markante dingen optekenen...



Misschien moet de naam van dit baantje toch maar wat meer lokaal, denk dat ik er iets als Lammersheim of Lammersvenn van zou kunnen maken
om de verwijzing naar het Oostenrijkse te vermijden en dichter bij dat 'Dorf' uit te komen.  Het huis op de achtergrond staat in de straat 'Im Mittelvenn',
de keuze dringt zich dus in feite een beetje op...  ;D



het inrijsein D5 ziet er nog patent uit...


het uitrijsein richting Sourbrodt daarentegen...



Dat sein wordt voorzien op de modelversie.


Nieuw in model worden de perrons, randen zijn simpele betonplaten...



Veel is er niet meer te herkennen. Het hulpspoor 2 is nu een fietspad,
het oude spoor 1 is nog te herkennen aan de wat groenere strook...



In tegenstelling tot wat ik aanvankelijk dacht is er best veel bebouwing nabij dit spoor.
Gelukkig toeval is de helling meteen achter het talud, kan helpen om de slechts 8 cm
die het spoor van de achtergrond scheiden geloofwaardig vorm te geven.



Waar plek is kunnen wat oude daken uit de scrapbox misschien wel gerecupereerd worden, interessante vaststelling...



Leuke vaststelling is dat het enige nog geredde stukje baan best wel qua sfeer aansluit bij de werkelijke vegetatie...




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#14
eindelijk weer wat beweging in Lammersthal... euh, Lammersvenn

De servomotoren voor 2 wissels en 4 ontkoppelaartjes instellen en monteren.



Om de juiste uitwijkingen te bepalen dol ik wat met een arduinosketchke.
Dat levert op 4 pinnetjes de verschillende uitwijkingen, een middenstand en een
heen-en-weersweepje. Voor wie het ook eens wil proberen...


#include <Servo.h>

int servoPin3 = 3;
int servoPin9 = 9;
int servoPin10 = 10;
int servoPin11 = 11;

int topAngle = 70;  // insert top Angle here (lower than bottom angle, min 0)
int bottomAngle = 110; // insert bottom angle here (higher than top angle, max 180)



Servo servo9;  // servo positioned to top angle
Servo servo10;  // servo sweeps between top and bottom angles
Servo servo11;  //servo positioned to bottom angle
Servo servo3;  // servo positioned halfway between top and bottom angle

int angle = topAngle;   // servo position in degrees

void setup()
{
  servo9.attach(servoPin9);
    servo10.attach(servoPin10);
      servo11.attach(servoPin11);
        servo3.attach(servoPin3);
       
    pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
}


void loop()
{
  servo3.write((bottomAngle - topAngle)/2 + topAngle);
 
  // scan from 0 to 180 degrees
  for(angle = topAngle; angle < bottomAngle; angle++) 
  {                                 
    servo9.write(bottomAngle);               
    delay(15); 
        servo10.write(angle);               
    delay(15);   
        servo11.write(topAngle);               
    delay(15); 
     
     digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
                     
  }
  // now scan back from 180 to 0 degrees
  for(angle = bottomAngle; angle > topAngle; angle--)   
  {                               
    servo9.write(bottomAngle);               
    delay(15); 
        servo10.write(angle);               
    delay(15);   
        servo11.write(topAngle);               
    delay(15);   

   digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
  }
}


De uitwijkingen hangen uiteraard af van de toepassing, een daarvan is de redo
van wissels 21 en 22.



Daar werden de veertjes uitgehaald, de tongen van vastgesoldeerd (en de nodige verbindingen
naar de ringleiding uiteraard ook voor voorzien) en de stelstangetjes werden voorzien
van M1 schroefjes die gemonteerd zitten op een servoboompje onder het wissel.



Een zoveelste manier om wissels om te leggen lijkt het wel, maar ik ben na heel veel gesukkel op
deze methode gekomen. De schroefjes werden verzegeld zodat ze niet loskomen, en de servo
staat een heel eind verder op een goed bereikbare plek opgesteld. Een plastic stelstangetje brengt
de beweging van de servo over op het hefboompje.
Dankzij dat hefboompje wordt de benodigde uitwijking verdubbeld naar een goeie 7 tot 8 mm
wat toelaat om toch een servo-uitwijking van pakweg 40 graden te benutten.
Er zullen uiteraard betere motoren en servobeugeltjes bestaan, maar ik wou geen gepruts
onder de wissels meer. Het naar buiten brengen van de beweging (naar analogie met de echte
wisselbedieningen in de jaren stillekes) was de hoofdreden om deze techniek toe te passen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992