Auteur Topic: OEBR- redo Lammerthal  (gelezen 11302 keer)

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammersvenn
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2019, 15:49:05 pm »
De koer voor het loodsje van Lammersvenn (eigenlijk een mini-versie van de koer van Raeren)
wordt aangepakt.




Zo'n foto is wel interessant want toont bvb goed dat er heel wat vers gras mag groeien :-)
En dat het kurkbed een donker tintje mag krijgen.

De sandwich met de wisselbediening is zo goed als klaar en komt ook op z'n plek
voor de koer te liggen.



Voor de bediening van de servo's wordt een uno ingezet, het 'shield'  is ook in voorbereiding.
Modelbouw is elke dag bijleren, en dat geldt ook wat ervaring opdoen ivm pcb's frezen betreft.
Een eerste poging was wat minder, maar de tweede uitdraai ziet er goed uit.



way to go, wordt vervolgd...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammersvenn
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2019, 13:39:41 pm »


hooray, na lange tijd is Lammersvenn weer volledig bespoord.
still to do:
Bielzen en rails weatheren, contact testen, aansluiten op de centrale eenheid (dcc sturing), achtergrond aanbrengen, scenery verzorgen.
Laat de hittegolf nog maar effe voortduren...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline steamdriven

  • Forumlid
  • Berichten: 212
  • Voornaam: Bart
Re: OEBR- redo Lammerthal
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2019, 17:45:33 pm »
Dat gaat mooi in orde komen!
Gepassioneerd Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.

LMS Lierse Modelspoorwegen - 01 december 2019 - 31ste BOEKENBEURS Thema Spoorwegen:
Lokaal H. Hart vzw, Eeuwfeestlaan 60, 2500 Lier (500m van station)

Offline Michael

  • Forumlid
  • Berichten: 3.048
  • Voornaam: Michaël
Re: OEBR- redo Lammerthal
« Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2019, 09:59:52 am »
Red in actie, bedankt voor de uitleg en de mooie plaatjes.
Mvg,
Michaël

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammerthal wordt meer en meer Lammersvenn
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2019, 16:24:58 pm »
Soms mag het al eens mee vallen ook he.
Dit weekend is het zover.  8)

Het prototype van een Uno connectie-print  blijkt perfect te passen.
Er zijn nog wel enkele verbeterpuntjes, maar de prototypes die al gemaakt zijn kunnen
allemaal op Lammersvenn ingezet worden, makes me happy  :D



De Uno zit op z'n kop op het shield, normaal wordt een sandwich gemaakt waarbij het shield boven op de Uno geprikt wordt,
maar deze methode spaart heel wat ruimte in de hoogte en de galvanische connecties zijn eigenlijk ook beter.


Een andere meevaller is de achtergrond. Hoewel de kleuren niet getrouw uit de printer rollen vind ik
de afdruk toch geslaagd.



Er komt uiteraard nog heel wat vegetatie voor, de achtergrond moet alleen maar door het gebladerte schemeren.
De kruinen geven al een hint dat de achtergrond naar beneden toe afneigt, net als in de werkelijkheid on site.

Het leuke is dat de lucht effectief ter plekke werd gefotografeerd enkele weken geleden,
net op die dag dat er geen wolkje aan het zwerk te bespeuren viel.



Goeie test voor en voorbereiding op Pont Des Allemands.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammerthal wordt meer en meer Lammersvenn
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2019, 11:10:44 am »
drie van de vijf wissels op LMV waren nog uitgerust met wisselmotoren.

Die worden ook vervangen door servo's, maar met behoud van de mechaniek.
Alleen had 1 van die mechaniekjes het begeven, en de enige manier om de scenery te redden
werd het graven van een serieuze put...



efkes stress wel, maar ondertussen ziet het er naar uit dat een nieuwe hefboommechaniek
relatief makkelijk in de plaats gemonteerd zal kunnen worden.


Ook de oude bedrading gaat er aan geloven, gelukkig zit de kabel naar de controle-unit
met suikertjes op de oude bedrading. Makkelijk om alles terug te vinden
en deftig op de nieuwe bedrading te solderen.



we weten weer wat doen op mindere zomerdagen...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline Michael

  • Forumlid
  • Berichten: 3.048
  • Voornaam: Michaël
Re: OEBR- redo Lammerthal
« Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2019, 17:19:32 pm »
Red dat je nog wijs wordt uit die spaghetti, wel tof dat je tussen alle bedrijven door tijd maakt om verder te werken aan Lammerthal.
Mvg,
Michaël

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammerthal
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2019, 11:03:45 am »
ik moet wel Michael,
heel m'n living staat overhoop  8)

Die spaghetti is gedocumenteerd hoor,
valt dus wel mee om er de weg in te zoeken..



Maar het begint er steeds beter uit te zien.
Die put is ondertussen ook een gat in het bos geworden,
de servo gaat achter of in de wand moeten komen.
Enkele constructies geprobeerd om de beweging naar voor te brengen,
maar zonder breken lukt dat nooit zoals het hoort.
Dan maar op deze manier he.
Ik zal er een huisje over zetten om het te camoufleren,
in werkelijkheid staan er immers ook gebouwtjes nabij het tracé...
 ;D







On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammersvenn
« Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:15:22 pm »
fototoestel stuk gekregen (tijdens een storm op bezoek gaan bij de wereldberoemde offshore radiozender Caroline is een avontuur, en heeft soms destructieve gevolgen  ;D), ik ga het dus voorlopig bij tekeningen houden wat de vorderingen van de redo betreft.

Een belangrijk aspect van deze renovatie is het lokaal maken van de elektronica die de baan en de spoortoestellen aanstuurt.
Om de schakelingen bereikbaar te houden heb ik er voor gekozen om de units in kleine kunststof cases onder te brengen.
De frontjes kunnen dan meteen ook dienen als displays, op enkele ledjes meer of minder komt het toch niet aan en het ziet er wel cool uit. En het is meteen ook makkelijk om te verifiëren of de DCC-bevelen effectief uitgevoerd worden zonder dat je naar de baan moet lopen om bvb de stand van een wissel na te gaan.



Uiteindelijk zitten er heel wat kastjes onder de baan. In het geval van spoortoestellen zitten er arduino's in,
in de andere cases meestal relaisschakelingen en/of ABC-remschakelingen (bvb Lenz BM1 en clones).

Een specialleke zijn de blokkasten die in een wat modernere uitvoering dan in werkelijkheid in Lammersvenn
opgesteld worden. Een meer gelijkende uitvoering van de blokkasten is ook in voorbereiding, maar aangezien
ik hier alles - ook bvb de blokkasthendels - met een multimuis wil bedienen moesten de knoppen gevirtualiseerd
worden.



Zoals in werkelijkheid ook wel eens gebeurde werd van de drempelkast een veld gemaakt (de standaard kasten
waren voor blokposten voorzien, en telden 2x2 velden - een bloksysteem voor enkelspoor heeft echter 3 velden
nodig en men liet dan bij gebruik van zo'n standaard kast gewoon het vierde veld ongebruikt, tenzij de aparte drempel
schakeling die normaal boven het controleveld werd opgesteld ook in de kast werd ondergebracht).
De stand van de knoppen (in realiteit relais die met dcc aangestuurd worden) worden met witte ledjes
weergegeven.  De wekkerbel ga ik ook weglaten (de buren, je weet wel...), een blauw ledje speelt substituut.

Om hier toch wat nerdy stuff op het forum te kunnen droppen zal ik weldra ook de schakelingen toelichten
in het vervolg van dit draadje  8)




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.332
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: OEBR- redo Lammerthal
« Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2019, 14:49:30 pm »
Bijzonder  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 958
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: OEBR- redo Lammerthal
« Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:10:13 pm »
 :)

vooral de blokkasten veronderstel ik?
Het idee van aparte kastjes zag ik ooit bij een minibaantje,
was wel proper en mooi, en aangezien de baan hier gewoon in de woonkamer staat
moet ik draderij zien te beperken en bovendien vermijden van onder de baan te moeten kruipen,
wat in de vorige uitvoering helaas nogal eens nodig was..
De blokkasten zal ik binnenkort in een apart draadje beschrijven.
Het idee is dat een station toestemming vraagt aan de bestemmeling
om een trein te mogen laten vertrekken, en dat het baanvak door beide
stations samen bewaakt wordt. Een ingenieus systeem dat - zelfs vandaag nog
bij bvb de museumlijn in Simpelveld (die geven daar zelfs les over) - verhindert
dat een trein zonder wederzijdse toestemming op een spoor zou geraken.
Een beetje #metoo avant la lettre, à la façon Siemens...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992