Is er iets van terugmelding beschikbaar? Anders kan je proberen adhv de terugmelding ergens centraal de stand op te slaan?
Helaas geen terugmelding. Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, als ik de baan opstart wil ik alles initialiseren zodat ik zeker ben van de wisselstanden.
Nadien werkt alles correct.
Maar nog een probleempje gevonden.
Bij het inpluggen van de XpressNet interface zijn ondertussen al 3 RS485 modules gesneuveld. (Gelukkig had ik een set van 10 gekocht)
Ik maak gebruik van volgende modules van bij aliexpress :

Ik heb wel niet echt die module nagemeten van hoe de opbouw is en welke weerstanden enz.. erop zitten vooraleer ze te gebruiken. Volgens de spec zou die op 5V dc moeten werken en de XpressNet interface is volgens de specificaties die ik heb gevonden ook 5 V. Maar ergens sneuvelt de module telkens.
Nu de module eens bekeken van dichtbij en zie ik de R1, R2, R3 en R4 langs een zijde verbonden zijn met Vcc en dienen als pullup weerstanden voor RO, RE, DE en DI van de MAX485.
Volgens de spec van de MX485 :
pin 2 RE Receiver Output Enable. RO is enabled when RE is low; RO is high impedance when RE is high.
pin 3 DE Driver Output Enable. The driver outputs, Y and Z, are enabled by bringing DE high. They are high impedance when DE is low. If the driver outputs are enabled, the parts function as line drivers. While they are high impedance, they function as line receivers if RE is low.
Dus eigenlijk is de module niet geschikt om zo direct aan te sluiten zonder DE (pin 3) LOW (0 V) te maken. Bij het opstarten van de arduino (na het inpluggen) duurt het even eer de output die deze pin bedient in de lage stand komt waardoor even de DE ingang hoog is en bijgevolg de driver actief is en dus in conflict komt met de drivers van de andere aangesloten toestellen. Die zijn iets beter beveiligd en overleven deze fout maar op deze module sneuvelt de driver/receiver.
Default is een ouput/input pin van de arduino een HIGH impedance, dus de pullup weerstand op de module gaat ervoor zorgen dat de driver actief wordt tot de arduino de pin laag stuurt. (dit gebeurt in de setup routine maar kan wel even duren eer de arduino is opgestart en de pin laag stuurt)
Volgens mij een ontwerp fout in de module, je zou veronderstellen dat je de outputs/inputs default in een hoge impedantie brengt en niet de output driver activeert wanneer er spanning op de module komt.
Eigenlijk ook een beetje mijn fout door een kant en klare module te willen gebruiken zonder die goed te bestuderen. Gelukkig zijn de drivers in mijn andere aangesloten toestellen niet gesneuveld. Dus een kleine aanpassing maken aan de module en R3 los te maken van de 5V en te verbinden met GND. (Doeme moet ik toch nog solderen

) Dacht weer het simpel te maken door een module te gebruiken zodat ik niet zelf een klein printje moest maken voor de MAX485.
Straks de aanpassing eens doen en dan nog maar een aantal keren testen om te kijken of de module het deze keer wel overleeft.