Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoor I - Analoog - Automatisch besturen ?

Gestart door DWL, 08 maart 2019, 20:30:19 PM

DWL

Het lijkt misschien op het eerste zicht belachelijk, maar ik ben nu eenmaal nog van de oude stempel, en toen was er zelfs nog geen Spoor I en reden we H0.
Märklin had toen al een éénvoudig systeem uitgebracht, dat het mogelijk maakte om een automatisch systeem uit te bouwen met één of meerdere treinen, waarbij de wissels en de seinen met treinbeïnvloeding konden aangestuurd worden door de treinen zelf, aan de hand van een railcontact, eerst een railonderbreking of contactrail en later met een contact dat enkel door de sleper werd bediend, zelfs onafhankelijk in beide richtingen.
Bij de K-rails vinden we nog steeds die contactrails voor slepers.

Maar wat nu als je ondertussen overgeschakeld bent naar de Spoor I – schaal en je nog analoog rijdt, is er dan ook een alternatief om automatisch je wissels en seinen aan te sturen zonder naar een digitale sturing over te moeten schakelen.
Schakelpunten zijn eventueel nog éénvoudig te maken met reedcontacten, op voorwaarde dat je zelf wat handig en onderlegd bent in deze materie, die dan met een magneet worden geschakeld, onder de trein bevestigd, maar bij Spoor I van Märklin vind ik niet direct iets terug in die zin.
Zo heb je bij dit twee-rail systeem ook een bijkomend probleem voor keerlussen ook bij digitaal bedrijf, maar hier werd een mouw aangepast.
Stond beschreven in hun handboek 0308 " Beginnen met M-digitaal" op blz 123 :
Na het isoleren van de keerlus aan beide zijden en ook beide rails diende er een ompoolrelais geplaatst te worden en die vond je dan bij Märklin "Miniclub" onder het nummer 8947.
Dus de logica zelf, Miniclub materialen voor maxi treinen van Spoor I, want ze vermelden er nog bij dat deze relais de hogere spanning probleemloos verdraagt ??? ... hier verwacht ik persoonlijk meer problemen met de stromen die erdoor zullen gaan ( bvb : volledige trein + verlichte wagens, destijds nog met gloeilampjes, nog geen Led's ).

Wie geeft mij een waardige en betaalbare oplossing, zonder te veel kunstgrepen en dus geen digitale componenten.
Lucien

Gerolf

Je kan als sensor bij spoor I zelfs een microschakelaar die door een wielflens wordt ingedrukt gebruiken.
Het materieel is zwaar genoeg en zal niet ontsporen door de schakelaar, lijkt me

Relais: Meestal kunnen die toch enkel ampères schakelen.
  Desnoods kan je met een "licht" relais ook een zwaardere omschakelen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DWL

#2
Citaat van: Gerolf op 09 maart 2019, 09:57:31 AM
Je kan als sensor bij spoor I zelfs een microschakelaar die door een wielflens wordt ingedrukt gebruiken.
Het materieel is zwaar genoeg en zal niet ontsporen door de schakelaar, lijkt me

Relais: Meestal kunnen die toch enkel ampères schakelen.
  Desnoods kan je met een "licht" relais ook een zwaardere omschakelen ...
Dat is inderdaad ook nog een goed idee, ik heb zelfs nog zo'n kleine microschakelaars liggen en daar kan je verschillende relais mee aansturen en dus ook rechtstreeks je wissels en seinen.
Je hebt dan wel als voordeel dat je geen magneet onder elke trein dient te plaatsen, maar wel relais gebruiken die bij bekrachtiging de stuurstroom uitschakelen, want anders komen er veel pulsen toe, van elk wiel dat het contact passeert.
Lucien

DWL

Maar anderzijds heeft een systeem met reed-contact en magneet ook weer zijn voordelen bij automatisch rijden met bloksysteem.
Verschillende treinen achter elkaar worden met een bloksysteem op afstand gehouden, maar er kunnen altijd één of meerdere wagens ontkoppelen en dan blijven deze staan tot ze door de volgende trein worden aangereden met alle gevolgen van dien.
Indien je dan de schakelmagneet onder de laatste wagen bevestigd, dan kan er geen aanrijding meer gebeuren door de volgende trein, want de laatste wagen blijft staan en geeft dus het vorige blok niet vrij en geleidelijk zal alles stilvallen zonder ongelukken.
Indien je dan ook nog de reed-contacten uit het midden van het spoor plaatst of zelfs aan de buitenzijde van de rails, dan kan je aan beiden zijden van het spoor contacten leggen, die dan afhankelijk van de rijrichting worden geschakeld.
Lucien

efl045

Citaat van: Gerolf op 09 maart 2019, 09:57:31 AM
Je kan als sensor bij spoor I zelfs een microschakelaar die door een wielflens wordt ingedrukt gebruiken.
Ook buiten?
Want ik lees bij Lucien: "Tuinspoor - mijn voorkeur !"

DWL

Citaat van: efl045 op 10 maart 2019, 11:36:08 AM
Citaat van: Gerolf op 09 maart 2019, 09:57:31 AM
Je kan als sensor bij spoor I zelfs een microschakelaar die door een wielflens wordt ingedrukt gebruiken.
Ook buiten?
Want ik lees bij Lucien: "Tuinspoor - mijn voorkeur !"

Dat is juist, maar dit is een algemene vraag voor Spoor I, ook voor een binnenbaan.
Ik heb een tuinbaan "Minidom", maar dit is schaal G (1/22,5) zoals LGB, Piko e.d., vandaar ook mijn voorkeur !
Lucien

dani

Je kan ook optisch detecteren er zijn printjes te koop die een signaal geven als er iets voorbij komt ...
Daarmee kan je dan bvb een relais sturen.

Check :
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.benl.ebay.be%2Fulk%2Fitm%2F292779829477
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045


DWL

#8
Ja, OK!, dat is dan het principe van een fotocel, ook eenvoudig en werkt meestal prima, bedankt Dani !
In relais is er natuurlijk een grote keuze, maar daar neem je het beste eentje met twee ruststanden, zoals in H0, bij Märklin, Fleischmann, e.a. werd gebruikt, zodat een impuls voldoende is om het relais om te schakelen en tevens zijn stroomtoevoer, na het schakelen zelf onderbreekt, want anders krijgt het relais nog vele impulsen die van geen nut meer zijn, zeker bij die fotocel en het aangehaalde systeem met de micro-switch ( onder de wielflens).

Maar wat mij hier opvalt is dat er zoveel lezers zijn bij dit onderwerp, waaronder dan toch wel veel Spoor I liefhebbers neem ik aan, zonder dat er een oplossing werd vermeld, die in principe voor de hand lag en zelfs aangeboden werd door Märklin zelf.
Zo werd er onder het Art. Nr7555 een reed-contact aangeboden, voorzien van een bevestigingsvoetje, dat met een klein schroefje tussen het spoor kon bevestigd worden, in principe voor H0, maar in het boek 0308 ( Beginnen met Märklin digitaal ) staat dit op blz 57, en daar vermeld men in de titel, dat het zowel voor H0 als Spoor I kan gebruikt worden.
Wat ook de logica zelfs is, daar beide systemen aanvankelijk met dezelfde voedingen, relais en aandrijvingen van seinen en wissels werkten en dus spanning en stroom, voor deze besturing geheel hetzelfde bleef.

Zoals gebruikelijk, is het aangeboden model bij Märklin erg prijselijk, terwijl je voor losse reed-contacten in een speciaal zaak voor elektronica-onderdelen,  ook via internet, een betere koop aangeboden krijgt en dan kan je ook een groter model van contact aanschaffen ( zeker voor Spoor I ), zodat je geen problemen krijgt door te hoge stroom, waardoor het contact zou blijven plakken ( ... een zwak punt voor deze reedcontacten, nooit meer dan één magneetartikel (wissel of sein ) aan één contact aansluiten !!! )

Tussen haakjes, LGB (Schaal G - 1/22,5 ) heeft zo'n reed-contact ook uitgebracht, volledig ingebouwd in een kunststof behuizing die zelfs tussen de dwarsliggers van LGB werd vastgeklemd en dus perfect voor de buitenbaan geschikt was, met daarbij ook nog een speciale rechthoekige magneet, die onder alle locs paste, op een speciaal daarvoor voorziene plaats ( ... dat heb ik nooit gezien bij Märklin ! )
Lucien

raf

of je doet het zo

https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-Reflection-IR-Obstacle-Avoidance-Module-Sensor-for-Arduino-LM393-Infrared-Intelligent-Speed-Movement-Car-Detector/32824461569.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3da24c4dwgnZqZ
dit is de sensor
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-10pcs-lot-1-Channel-Isolated-5V-Relay-Module-Coupling-For-Arduino-PIC-AVR-DSP/1913992427.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dXeQLYl
en dit is de relais
minder dan 1 euro per stuk en dat is  een pak goed koper uit dan boven vernoemde link
dan heb je hetzelfde als hier boven alleen twee delen maar het werkt perfect

vergelijk dit eens met het marklin materiaal aan prijs
met de foto cel is er alleen bij een buiten baan het probleem hoe hou je ze proper
tweede probleem je moet een 12 volt leiding trekken om aan elke set een 5 volt spannings regelaar te zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Citaat van: DWL op 12 maart 2019, 09:23:40 AM
zonder dat er een oplossing werd vermeld, die in principe voor de hand lag en zelfs aangeboden werd door Märklin zelf.
Misschien ligt dat aan het feit dat we niet verwachten dat je naar een standaard oplossing zoekt... om het met Slissen en Cezar te zeggen, als je dat weet, waarom vraag je het dan ? :-)

DWL

Citaat van: raf op 12 maart 2019, 09:58:06 AM
of je doet het zo

https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-Reflection-IR-Obstacle-Avoidance-Module-Sensor-for-Arduino-LM393-Infrared-Intelligent-Speed-Movement-Car-Detector/32824461569.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3da24c4dwgnZqZ
dit is de sensor
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-10pcs-lot-1-Channel-Isolated-5V-Relay-Module-Coupling-For-Arduino-PIC-AVR-DSP/1913992427.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dXeQLYl
en dit is de relais
minder dan 1 euro per stuk en dat is  een pak goed koper uit dan boven vernoemde link
dan heb je hetzelfde als hier boven alleen twee delen maar het werkt perfect

vergelijk dit eens met het marklin materiaal aan prijs
met de foto cel is er alleen bij een buiten baan het probleem hoe hou je ze proper
tweede probleem je moet een 12 volt leiding trekken om aan elke set een 5 volt spannings regelaar te zetten

gr raf

Prima idee Raf, je voorstel is zeker de moeite waard, maar hierbij wijken we weer af naar een elektronisch-digitaal systeem, zeker bij Arduino, terwijl we hier de voorkeur geven aan een conventioneel, analoog systeem, zo eenvoudig mogelijk, goedkoop en functioneel.
Ik weet het, dat ligt heden niet meer zo voor de hand, maar kan met éénvoudige middelen worden gerealiseerd, bijna "zonder" kosten.
De meesten onder ons denken alleen nog digitaal, maar ouderen onder ons hebben andere tijden meegemaakt en toch leverde dat toen ook al bevredigende resultaten op ( niet meer te vergelijken met nu natuurlijk ! ), waar we tevreden mee waren en het werkte "bijna altijd" in alle omstandigheden, een buitenbaan buiten beschouwing gelaten, want daar was toen nog maar nauwelijks sprake van.

Tussen haakjes, op een buitenbaan kan een fotocel, die naast of tussen de baan wordt opgesteld, in het slechtste geval ook geschakeld worden door dieren, zoals katten, muizen, padden, ja zelfs bij mij door salamanders of huisjesslakken die de baan kruisen, die op hun beurt ook regelmatig ontsporingen veroorzaken, dus daar moet je buiten ook rekening mee houden.
Vandaar dat ik ook geen bovenleiding zet in de tuin, want enkele katten die een woordje hebben kunnen hier op korte tijd flink wat schade veroorzaken en  dat is dan wel een flinke streep door het budget, dus beter voorkomen dan genezen.
Lucien

DWL

Citaat van: efl045 op 12 maart 2019, 10:02:52 AM
Citaat van: DWL op 12 maart 2019, 09:23:40 AM
zonder dat er een oplossing werd vermeld, die in principe voor de hand lag en zelfs aangeboden werd door Märklin zelf.
Misschien ligt dat aan het feit dat we niet verwachten dat je naar een standaard oplossing zoekt... om het met Slissen en Cezar te zeggen, als je dat weet, waarom vraag je het dan ? :-)

Wel ik ga ervan uit dat er onder ons ( oudere treinliefhebbers ) die volgens mij nog wel de meerderheid uitmaken, heel veel zijn die nog steeds met oudere, eenvoudige systemen werken of willen werken en dat de elektronica hen afschrikt, niet alleen qua prijs maar vooral door gebrek aan kennis en ervaring.
Een éénvoudig systeem, van vroeger, kon bijna iedereen zonder meer oplossen in geval van storingen, maar bij een digitaal systeem sta je dan als leek met de rug tegen de muur en resulteert in vele gevallen door vervanging van bepaalde componenten, decoders e.d. die dan weer onvermijdelijk de geldbeugel doen aanspreken, wat dan bij ouderen weer gevoeliger ligt.

Dit onderwerp was in de eerste plaats bedoeld om ouderen met "convensionele" (analoge) systemen te steunen, door eventueel oplossingen te geven, waar wij nog niet aan gedacht hadden maar wel interressant kan zijn.
Je zal het misschien niet geloven, maar ik krijg hier regelmatig vragen in die zin, éénvoudige oplossingen, analoog en betaalbaar.
Het is ook zo en daar kun je niet omheen, zelfs als elektronica kenner of specialist, dat alle componenten zodanig opgebouwd zijn ( compact, klein of ingegoten ) dat een herstelling uitgesloten is en enkel vervanging mogelijk is, dat is nu eenmaal de commerce en vooruitgang, daar moet je je dan maar bij neerleggen.
Lucien

raf

Lucien
waar lees jij "arduino "in mijn posting ???
ik ben faliekant tegen dat ding .het is zo iets zoals in mijn tijd de comodore 32 /64/128
dat is ook alleen blijven bestaan door de spelletjes die er voor gemaakt waren want programmeren waren ook maar enkele die zich daar mee bezig hielden

met de relais en opto's kun je een goedkoop systeem op bouwen
voor minder dan 1 euro kun je een eenvoudig blok systeem uitbouwen wat betrouw zeker is en minimale storingen geeft

ik gebruik deze opto's zelfs bij H0 zonder problemen en ze vallen in de baan zo goed als niet op

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Raf,
In je  de linken die je opgeeft staat "for Arduino"

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be