Spoor I - Analoog - Automatisch besturen ?

Gestart door DWL, 08 maart 2019, 20:30:19 PM

raf

#15
jep heb het gelezen maar of dat nu voor dat ding gebruikt word of voor een Z80
maakt niet uit ik heb een vriend en die gebruikt deze voor zijn H0 baan zonder enige processor
en ik dacht al waar haalt hij arduino vandaan LOL

voor de chinees is het volgens mij gewoon een verkoop stunt want wie kent nu dat ding niet
want hier staat BV vliegtuig ???? deze kabeltjes kunnen ook voor boot,auto of treinbaan dienen
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Selling-10-cm-Mannelijk-naar-JR-Plug-Servo-Verlengkabel-Wire-Kabel-100mm-voor-RC-Vliegtuig/32887213805.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3da24c4dVT6r8v
deze be je trouwens ook nog nodig om de sensor met de relais te verbinden .
wel kijken naar de verbindingen want die chinezen die willen de aansluitingen wel eens verdraaien
zo zijn ze zot van altijd de massa in het midden te zetten terwijl ze kabels verkopen met de rode draad in het midden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Ga gewoon eens met enkele mede spoorders rond de tafel zitten met pen en papier en ga een namiddagje "old school" ideetjes uitwisselen en lekker ouderwets schetsen
Je zal merken dat je mooie resultaten krijgt.  EN.... je komt eens onder de mensen, bvb op een club avond of zo ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DWL

Citaat van: raf op 12 maart 2019, 11:49:56 AM
Lucien
waar lees jij "arduino "in mijn posting ???
ik ben faliekant tegen dat ding .het is zo iets zoals in mijn tijd de comodore 32 /64/128
dat is ook alleen blijven bestaan door de spelletjes die er voor gemaakt waren want programmeren waren ook maar enkele die zich daar mee bezig hielden

met de relais en opto's kun je een goedkoop systeem op bouwen
voor minder dan 1 euro kun je een eenvoudig blok systeem uitbouwen wat betrouw zeker is en minimale storingen geeft

ik gebruik deze opto's zelfs bij H0 zonder problemen en ze vallen in de baan zo goed als niet op

gr raf

Bij je eerste link van Alie-express wordt al verwezen naar Arduino, dus ga ik er vanuit dat dit een onderdeel is voor een Arduino- schakeling, waarvan zelfs de produkt nummer wordt vermeld :
"10 stks Reflectie IR Obstakels Module Sensor voor Arduino LM393 Infrarood Intelligente Snelheid Beweging Auto Detector Robot"
Lucien

raf

Citaat van: raf op 12 maart 2019, 12:56:24 PM
jep heb het gelezen maar of dat nu voor dat ding gebruikt word of voor een Z80
maakt niet uit ik heb een vriend en die gebruikt deze voor zijn H0 baan zonder enige processor
en ik dacht al waar haalt hij arduino vandaan LOL

had ik reeds op gereageerd hoor en ook al waar je het gevonden hebt

dat het voor arduino gebruikt kan worden wil niet zeggen dat je het daar voor moet gebruiken
het is zoals een schop je kunt er zand mee scheppen maar ook beton mee maken
ik gebruik BV haarlak voor mijn 3D printer

het blijven mooie goedkope schakelingetjes waar je heel veel mee kan doen
maar zoals Dani reeds schreef ga eens naar een club af zo of een tentoonstelling /beurs en praat daar eens wat mee mensen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DWL

Citaat van: dani op 12 maart 2019, 21:38:48 PM
Ga gewoon eens met enkele mede spoorders rond de tafel zitten met pen en papier en ga een namiddagje "old school" ideetjes uitwisselen en lekker ouderwets schetsen
Je zal merken dat je mooie resultaten krijgt.  EN.... je komt eens onder de mensen, bvb op een club avond of zo ???

Wel Dani, je neemt me de woorden uit de mond, dat wordt nu veel te weinig of zelfs niet meer gedaan, terwijl dit inderdaad de mooiste en beste oplossingen geeft, in plaats van die elle lange discussies via internet (facebook, forum e.d.).
En dan halen die oudere rakkers weer hun argumenten boven, niet om te zeggen dat het vroeger beter was, maar wel dat wij toen geen andere keuze hadden dan eventueel even te bellen om een afspraak te maken, thuis, clublokaal of dergelijke.
Daar ben ik altijd voorstander van, om de koppen eens bij mekaar te steken, zo heb ik toen, begin de jaren '80, een kleine vergadering bijgewoond in Hamme, in een achter-zaaltje van een cafeetje, "Tivoli" was de naam denk ik, waar de start werd gegeven voor het oprichten van de Club "Het Spoor", nu nog steeds onder dezelfde naam werkende en gevestigd in Sint-Niklaas.
Probeer dat maar eens klaar te krijgen via Internet (Forum).
Lucien

efl045

Als je toch 'old skool' gaat bekijk dan ook eens hoe ze het beginjaren 60 in de DDR deden bij Piko met schakelrails voor 2 rail.
Dat biedt het voordeel dat je aan je rollend materiaal niks moet veranderen, gast loks kunnen deelnemen zonder enige aanpassing, en als ze dat in de jaren 60 konden maken voor h0 is het voor een beetje knutselaar toch een fluitje van een cent om zo iets te maken voor spoor 1, een verend koperen lamelletje is al wat je nodig hebt.



En daar zie je hoe het werkt:


Ken je klassiekers ;-)

Klaas Zondervan

Dit is helemaal de ultieme eenvoud, zo'n verend blikje in het spoor.
Ik zat aan iets anders te denken, een contactveertje onder de trein dat contact maakt met een strookje metaal in het spoor. Is toegepast door Fleischmann met het gekende paddestoeltje onder de loc. Je zou het kunnen uitvoeren in de vorm van de krokodil die bij het Memorsysteem van de NMBS wordt toegepast. https://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_(spoorwegen)

DWL

Klaas en Franky, beiden systemen zijn top, dit is wat ik aanvankelijk bedoelde met dit onderwerp, éénvoudige oplossingen die bijna voor iedereen haalbaar zijn.
Dat veertje van het oude Piko-H0 systeem is gemakkelijk na te bouwen op spoor I, je kan het ook uitvoeren door middel van een stukje rail die dan als conterrail wordt opgesteld ( zoals bij een wissel ), zodat  elk metalen wiel contact maakt.
Ik krijg nu ook het idee om een sleepcontact ( mag zelfs al gebruikt zijn ! ) van Mârklin H0 te gebruiken zoals die conterrail, wel een beetje rond zetten, zodat de wielen er niet blijven achter haken, moet zeker werken.
Het vroegere systeem van Fleischmann, werkt ook prima, maar hier moet dan weer een verend contact onder de loc geplaatst worden en de juiste plaatsing en hoogte van contact en contactstrook (tussen de rails) is wel van groot belang.
Ik zou dan wel opteren voor het idee van Franky, daar dit inderdaad universeel is, geen aanpassing aan de loc en dus ook door alle gastrijders te gebruiken zonder meer.
Bedankt heren voor uw bijdrage.
Lucien

efl045

#23
Citaat van: Klaas Zondervan op 13 maart 2019, 10:43:53 AM
Is toegepast door Fleischmann met het gekende paddestoeltje onder de loc.
Dit is inderdaad het meest bekende systeem van Fleischmann:


Maar de Fleischmann aansluitklemmen kon je ook misbruiken voor het zelfde systeem als Piko waarbij de wielen het werk doen zonder enige aanpassing aan het rollend materiaal:


En dat zit zo op de rails waarbij het verende lipje de railstaaf dan net niet raakt maar wel de wielen:


Met makkelijk buigend metaal en zeker bij spoor 1 met zwaar rollend materiaal moet dat goed doenbaar zijn.

Als je het aansluitklemmetje wegdenkt en er direct een draadje naar onder aan soldeert is het nauwelijks zichtbaar.